مورد ایران نشان داد تحریم‌ها نتیجه‌ داده

لا راسون
لا راسون

» دیپلمات آمریکایی در مصاحبه با لا راسون

تایلین آروچه

تعویض ساکنان کاخ سفید هرگز تأثیری بر فعالیت های او نداشته. دانیل فراید، دیپلمات عالی رتبه ۶۲ ساله، با بیل کلینتون و جرج بوش کار کرده و اکنون نیز با دولت اوباما همکاری می کند. او به مانند چند شخصیت انگشت‌شمار دیگر در واشنگتن، پیچ و خم‌های سیاست آمریکا را به خوبی می شناسد. حرفه دیپلماتیک او به شکلی تنگاتنگ با اروپای شرقی پیوند خورده. او تا سال ۲۰۰۹ عالی‌رتبه ترین دیپلمات در اروپا بود و سمت معاونت دبیرکل امور اروپا و اوراسیا را برعهده داشت. او در سفرش به مادرید طی مصاحبه ای با روزنامه لا راسون به سؤالاتی درخصوص چالش های سیاست خارجی ایالات متحده در رابطه با ایران و دیگر کشورهای جهان پاسخ داده. او این سفر را در سمت هماهنگ کننده سیاست تحریم های دولت آمریکا انجام داده است. این مصاحبه را می خوانید.

 

آیا احتمال می دهید که یک توافق‌نامه نهایی با ایران به امضاء برسد و تهران به تعهدات خود عمل کند؟

فعلاً در نقطه شروع ایستاده ایم. درست است که در ماه آوریل گام بزرگی در لوزان برداشته شد، ولی مذاکرات هنوز تمام نشده و ادامه دارد. بی شک و منطقاً این مسأله یکی از اولویت های دولت حسن روحانی است، ولی ما نیز همانند آنها خواستار مسؤولیت پذیری و شفافیت هستیم. به همین دلیل، هنوز خیلی زود است که درخصوص لغو تحریم‌ها یا ارائه یک برنامه زمانی برای لغو آنها صحبت کنیم.

 

امضای توافق نهایی به نفع یا به ضرر چه کسی است؟ آیا فکر می کنید اوباما از حمایت جمهوریخواهان برخوردار خواهد شد؟

جمهوری اسلامی ایران نمونه کاملی از نتیجه بخش بودن سیاست تحریم‌ است. اگر کمی به عقب بازگردیم و کمپین انتخاباتی این کشور را به یاد آوریم، روحانی وعده داد که کشورش را از این بحران شدید خارج خواهد کرد. موفقیت تحریم های اعمال شده علیه ایران دراین بود که تنها به ایالات متحده محدود نمی شد و بخش بزرگی از جامعه بین المللی در اقدامی بی سابقه دراین مسأله مشارکت کردند. سازمان هایی مانند سازمان ملل متحد به شکلی یک صدا نسبت به برنامه اتمی ایران، که یک تهدید بالقوه محسوب می شود، به اعتراض پرداختند. لغو تدریجی تحریم های اعمال شده علیه ایران می‌تواند راه حل جدیدی باشد برای کشوری که به شدت به این مسأله نیاز دارد.

 

دولت آمریکا علیه ونزوئلا و روسیه نیز تحریم هایی اعمال کرده، ولی پوتین اظهار داشته که می تواند از این تحریم‌ها سربلند خارج شود و او درعین حال از حمایت افکار عمومی نیز برخوردار است… نظر شما در این خصوص چیست؟

تحریم ها نیز محدودیت خود را دارند و در تمامی کشورها به یک شکل عمل نمی کنند. تحریم ها برای هر کشور به شکلی متفاوت اعمال می شود. برای برخی کشورها درنهایت تأثیرگذار خواهند بود، ولی این مستلزم گذر زمان است. به علاوه، اهداف و شرایط هر تحریم با دیگری متفاوت است. نمی توان گفت که تحریم ها در روسیه بی تأثیر بوده اند، چرا که این تحریم ها تازه آغاز شده.

 

در کوبا چطور؟ آیا فکر می کنید سیاست تحریم بر این کشور تأثیرگذار بوده؟

ما در مورد کوبا اشتباه کردیم. تحریم های اعمال شده علیه حکومت این جزیره نتیجه موردنظر را به دنبال نداشت. هر موردی نسبت به مورد دیگر تفاوت هایی دارد؛ درست به مانند سوریه که نتیجه تحریم ها رضایت بخش نبود و باید به دنبال راه های جدیدی بگردیم. باید نگاه مان به تحریم ها به مانند عنصری ژئوپلیتیک باشد، نه اینکه فکر کنیم سیاست تحریم در بطن کل سیاست خارجی یک کشور قرار دارد.

لا راسون، ۲۱ مه ۲۰۱۵