موافقت با بازدید از سایت‌های نظامی

گاردین
گاردین

» گزارش گاردین از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای

یک مذاکره‌کننده روز یکشنبه گفت، ایران به عنوان بخشی از توافق آتی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، قبول کرده است تا بازرسان سازمان ملل به سایت‌های نظامی “دسترسی مدیریت‌شده” داشته باشند. این موضع با بیانات قبلی رهبر ایران تناقض دارد.

اظهارات عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران که روز یکشنبه در تلویزیون دولتی این کشور منتشر شد، بعد از آن مطرح می‌شود که وی و محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، در نشست غیرعلنی مجلس شرکت کردند.

تلویزیون ایران به نقل از عراقچی گفت: “ایران با دسترسی مدیریت شده به سایت‌های نظامی موافقت کرده است.»

احمد شوهانی، از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران که در نشست غیرعلنی حاضر بوده است می‌گوید، بازرسی محدود از سایت‌های نظامی تحت کنترل شدید و شرایط خاص انجام می‌شود.

شوهانی گفت: “این بازرسی مدیریت شده به این شکل خواهد بود که بازرسان آژانس امکان نمونه‌برداری محیطی از اطراف مراکز نظامی را پیدا خواهند کرد.”

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران، روز چهارشنبه گفت، تحت هرگونه توافق هسته‌ای اجازه دسترسی بازرسان بین‌المللی به سایت‌های نظامی ایران یا دانشمندان این کشور را نخواهد داد. فرماندهان نظامی ایران نیز با خشم چنین درخواست‌هایی را رد کرده‌اند. تلویزیون دولتی ایران در مورد تناقض گفته‌های عراقچی با دو نهاد قدرتمند ایران چیزی نگفت.

ایران و شش قدرت جهانی – آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان – امیدوارند تا ۳۰ ژوئن به توافق هسته‌ای نهایی دست یابند. بازرسی از سایت‌های نظامیِ مشکوک به دست داشتن در برنامه هسته‌ای، از اولویت‌های آمریکاست.

غرب بیم آن دارد که برنامه هسته‌ای ایران منجر به ساخت سلاح هسته‌ای شود. ایران می‌گوید برنامه‌اش صرفا برای مقاصد صلح‌آمیز است.

تلویزیون ایران همچنین به نقل از عراقچی گفته است، مذاکره‌کنندگان ایران با مصاحبه با دانشمندان این کشور موافقت نکرده‌اند. عراقچی گفته است: “آمریکایی‌ها به دنبال مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ما هستند. ما این را قبول نکردیم.”

دانشمندان هسته‌ای ایران هم در داخل و هم در خارج از جمهوری اسلامی هدف حمله قرار گرفته‌اند. این کشور مصاحبه با آنان را به مثابه بازجویی قلمداد می‌کند.

منبع: گاردین - 24 مه  2015