مردم در معرض همه آلودگی ها

نویسنده
نازنین کامدار

» نیترات، پالم ، فاضلاب و ریزگرد

در حالی که افشاگری وزیر بهداشت در خصوص شیرهای پرچرب آلوده به روغن پالم، صنایع لبنی را در معرض زیان مالی شدید قرار داده، یک عضو شورای شهر تهران هم با انتشار آمارهایی تکان دهنده در خصوص آلودگی هوا، آب و غذا در ایران از سونامی سرطان و دیگر بیماری های مهلک در کشور خبر داده است.

او همچنین از بی اعتنایی نسبت به سلامت جانی شهروندان در ایران به شدت ابراز نگرانی کرده و از افزایش میزان مرگ و میر بر اثر پایین آمدن استانداردهای بهداشتی آب و هوا و غذا خبر داده است.

به گزارش ایسنا، رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفته است: “موضوع سلامت طی ۳۰ سال گذشته مورد غفلت واقع شده است. آلودگی آب، هوا و غذا نخستین موردی بود که مشخص شد. آمارها نشان می‌داد در شهر تهران سالانه ۲۴۰۰ مورد مرگ در اثر آلودگی هوا، ۴۵۰۰ مورد بستری و ۲۵۰۰ مورد بستری بیمار قلبی در ارتباط با آلودگی هوا صورت می‌گیرد”.

گفتنی ست، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم هفته گذشته آمار مشابهی از مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا منتشر کرد و گفت: “از هر ۷ مرگ، یک مورد به دلیل آلودگی هوا است. آلودگی هوا باعث غلظت خون در شهرهای آلوده شده است که عوارضی مانند سکته قلبی و مغزی در آنجا وجود دارد”.

اما علاوه بر موضوع آلودگی هوا که به بحثی تکراری در رسانه ها تبدیل شده و ظاهرا حکومت نیز برنامه ای برای مقابله با آن ندارد، در سخنان رحمت‌الله حافظی به موضوع آلودگی مواد غذایی نیز اشاره شده است.

او گفته است: “مصرف پیاز در کشور ما زیاد است اما نیترات که ماده‌ای سرطان زاست در پیاز پنج برابر میزان استاندارد وجود دارد. یکی از مشکلاتی که ما داشتیم این بود که با محصولات آلوده چکار کنیم؟ الان موضوع بارکدگذاری را دنبال می‌کنیم تا از محل تولید محصول بارکدگذاری شود و مشخص گردد در کدام مرحله آلودگی رخ می‌دهد”.

او افزوده: “ در سال ۸۵ طی تحقیقاتی متوجه شدیم میزان اسیدهای چرب به نام اسیدهای ترانس در محصولات غذایی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است که استاندارد آن زیر ۱۰ درصد است در نتیجه تکلیف شد کارخانه‌ها در یک مقطع یک ساله میزان اسید چرب را کاهش دهند که این اتفاق نیافتاد”.

درباره آلودگی آب نیز حافظی از وجود نیترات با غلظت بالا خبر داده و گفته: “نمونه گیری از آب منازل نشان می‌دهد نیترات در برخی مواقع بسیار زیاد است. استانداردهای بین المللی میزان نیترات در آب را زیر ۲۰ PPM اعلام کرده‌اند که میزان آن بهتر است زیر ۱۰PPM باشد. این در حالی است که استاندارد ملی ما ۴۵ PPMاست و در یکی از مناطق حتی به ۴۸ PPM رسیده بود”.

انتشار آمارهای حافظی از آلودگی آب ، غذا و هوا در ایران در حالیست که همین دیروز روزنامه شهروند از آبیاری اراضی زراعی در اطراف تهران با آب فاضلاب خبر داده بود.

جالب آنکه ماجرای وجود نیترات در آب و غذای شهروندان، چندی پیش مورد اشاره عباس کشاورز معاون امور زراعی وزارت کشاوزری هم قرار گرفته اما او با تلطیف واقعیت ها در خصوص آلودگی خاک و آب به نیترات، تنها به این جمله بسنده کرده بود که: “گاهاً در محصولات تولیدی کشاورزی شاهد وجود نیترات هستیم که این باعث آسیب به سلامت مردم می‌شود و باید رفع شود. برای حفظ محیط زیست، سلامت جامعه و حفظ تولید باید بر روی کودهای کشاورزی و سالم بودن آن نظارت کنیم و انتظار ما ازتولیدکنندگان کود کشاورزی فقط تجارت نیست”.

وجود نیترات در محصولات غذایی ایران در حالی به راحتی به عنوان یک خبر عادی در زبان مسئولان جاری می شود که بنا به گفته ناصر ابراهیمی دریانی، متخصص گوارش و کبد، وجود “نیترات” در مواد غذایی مهمترین عامل سرطان معده تشخیص داده شده است.

او می گوید: “نیتریت با ایجاد ماده‌ای سرطانزا به نام نیتروزامین سبب بروز سرطان معده می‌شوند که این ماده در غذاهای مانده، ترشی‌ها، کنسروها، سوسیس و کالباس وجود دارد و هر چقدر در غذایی نیتریت بیشتری وجود داشته باشد سرطانزایی آن و ریسک ابتلا در فرد مصرف کننده آن غذا افزایش می‌یابد”.

شاید به همین خاطر است که محمداسماعیل اکبری، رییس مرکز تحقیقات سرطان از دو برابر شدن تعداد مبتلایان به سرطان در ۱۵ سال آینده خبر داده و گفته است: “در ۱۵ تا ۲۰ سال آینده، شمار بیماران مبتلا به سرطان، دو برابر خواهد شد؛ در یک کلام این که ایران وارد سن سرطان شده است و روز به روز بر شمار مبتلایان بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی افزوده خواهد شد. در زمان حاضر به ازای هر یکصد هزار تَن از جمعیت کشور حدود ۱۵۰ نفر به سرطان مبتلا هستند و سالیانه ۸۵ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در ایران رخ می دهد”.

علاوه بر وجود نیتران در آب و غذای مردم، افزایش تعداد ریزگردها که منجر به غبار آلود شدن تقریبا دائمی شهرهای کشور شده نیز از دیگر عواملی ست که منجر به افزایش تعداد مبتلایان به سرطان می شود.

در همین باره، محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران می گوید: “ذرات معلق ریه مردم تهران را نشانه گرفته‌اند. در حال حاضر ذرات کمتر از دو و نیم میکرون در هوای تهران معلق هستند و از طریق استنشاق وارد نای ‌شده و باعث ابتلا به انواع سرطان می‌‌شوند”.

به اعتقاد کارشناسان نا کارآمدی حکومت و وجود مافیاهای متعدد در بدنه آن که برای کسب سود و درآمد به تخریب بافت های محیط زیستی و اکولوژیکی در ایران پرداخته اند، از جمله اصلی ترین دلایل از بین رفتن زیرساخت های حافظ سلامت در کشور است.