مادر ستار: این حکم امان نامه قاتلان است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه روز با گوهر عشقی مطرح شد:

سه سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال تبعید به برازجان حکمی است که شعبه ۱۰۵۷ دادگاه جزاییی تهران برای عامل مرگ ستار بهشتی صادر کرده، حکمی که از سوی دادگاه تجدیدنظر هم مورد تایید قرار گرفته. اکبر تقی زاده یکی از بازجویان ستار بهشتی و تنها متهم پرونده او است که دادگاهی شده و با صدور حکم محکومیت او، پرونده ستار بهشتی در دستگاه قضایی مختومه می شود. این در حالی است که خانواده ستار بهشتی صدور چنین حکمی را امان نامه ای برای قاتلان تقلی می کنند.

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی پیش از این در مصاحبه های مختلف اعلام کرده بود به دلیل قبول نداشتن قرار شبه عمد، پرونده شکایت خود را پی گیری نخواهد کرد او قتل فرزندش را قتل عمد می داند. حکم دادگاه اما بر پایه اتهام قتل شبه عمد و به دلیل عدم پی گیری و انصراف خانواده ستار بهشتی تنها از جنبه عمومی حکم صادر شده است.

گوهر عشقی در مصاحبه با “روز” و در واکنش به صدور چنین حکمی می گوید: نه تنها عادلانه نیست بلکه ناجوانمردانه هم است. این حکم واقعا خیلی غیرمنطقی است زمانی که برای یک قاتل فقط سه سال حکم زندانی می دهند و معلوم هم نیست اصلا زندانی بکنند یا نکنند. تا الان هم که اصلا معلوم نیست زندان بوده یانبوده. خود او اقرار صریح کرد که ستار را می زد و ستار می خندید و او از روی عصبانیت ستار را زده و ستار زیر دست او رفته. نامه پزشکی قانونی است که می گوید ستار از ۵ جای بدن اش خونریزی داشته و این خونریزی ها ناشی از ضرباتی بوده که به بدن او وارد می شده و نرسیدن اکسیژن این اتفاق برای ستار افتاده. خب این چه حکمی است که می دهند؟ با یک حکم سه سال حبس خواستند ماست مالی کنند؟

او معتقد است که این حکم یک امان نامه به بقیه قاتلان است که جوانان بی گناه ایران را بکشید و شما از سوی حکومت مصون هستید و کسی به شما از گل نازک تر نمی گوید.

به انصراف خانواده ستار بهشتی از پی گیری شکایت شان اشاره می کنم و خانم عشقی می گوید: ما زمانی که دیدیم قتل را شبه عمد زده اند، علت شبه عمد را پرسیدیم و گفتیم شبه عمد یعنی چی؟ گفتند به ستار ضربه وارد شده اما ضربات کشنده نبوده. گفتیم باشد قبول، ضربه وارد شده اما ضربات کشنده نبوده پس علت مرگ ستار بهشتی چی بوده؟ این سوال خانواده است. گفتند این از معدود نادر مرگ هایی است که ما هیچ وقت نمی توانیم علت مرگ را تشخیص بدهیم. این خیلی جالب است این همه آدم هر روز می میرند و علت مرگ شان مشخص می شود یک نفر ستار بهشتی در می آید که می برند توی پلیس امنیت و علت مرگ اش از معدود نادر مرگ هایی است که پزشکی قانونی ایران نمی تواند تشخیص دهد.

سوال می کنم شما اعلام کرده بودید که برای قاتل فرزندتان قصاص نمی خواهید. با توجه به اینکه اتهام شبه عمد را قبول نداشتید و پی گیری هم نکردید چه انتظار و خواسته ای دارید؟ مادر ستار بهشتی می گوید: اگر از همان ابتدا هم می آمدند و می گفتند قاتل این است و می دانیم که بچه شما کشته شده و بی کفایتی این آقا در لباسی که بوده. باور کنید شاید به اینجاها کشیده نمی شد. ما قصاص نمی خواستیم می بخشیدیم. ما نمی توانیم جلوی چشم ما یک نفر رااعدام کنند. ما می خواستیم ستار کشی تمام شود. ستار رفت ولی اگر همان روز اول سر کوی دانشگاه برخورد می شد و در یادها مانده بود سال ۸۸ پیش نمی امد اگر ۸۸ در یادها مانده بود قضیه ستار پیش نمی امد.

او می افزاید: این همه تهدید و فشار را تحمل کردیم و به جان خریدیم که ستار کشی تمام شود والا همان زمان که پیشنهادهای ۷۰۰ میلیونی داده می شد که بیا مصاحبه تلوزیونی کن که ستار تصادف کرده و خیلی پیشنهادات دیگر و ..

گوهر عشقی می گوید که انتظار و خواسته او و خانواده اش دادخواهی بوده: ما حقیقتا به هوای دادخواهی بلند شدیم و تا لحظه ای که جان در بدن داریم کوتاه نمی اییم. شاید پرونده ستار از نظر مسولین بسته شده باشد شاید به نظر خودشان رسیدگی کردند ولی پرونده ستار برای خانواده او تمام نشده و نمی شود. باید این پرونده را همانطور که نامه نوشتیم و دادیم به دادستانی که نه انصراف می دهیم نه ادامه می دهیم بلکه به آیندگان می سپریم که روزی عدالت برگزار شود و دادخواهی شود.

او در پایان می گوید: اگر از دیدگاه کوته فکران ستار کشته شد و تمام شد خوش از آنم که نام ستار جاودانه شد. من باید داغ فرزندم توی وجودم باشد و تا ابد داغ اش بر دلم بماند و ..

ستار بهشتی، وبلاگ نویس ۳۵ ساله به گفته خانواده‌اش، سه شنبه، ۹ آبان ماه در منزل مسکونی‌اش در رباط کریم بازداشت و۱۶ آبان ماه خبر مرگ او در زندان منتشر شد.در آن روز خانواده بهشتی در مصاحبه با رسانه ها اعلام کردند پلیس فتا از آنها خواسته برای فرزندشان قبر بخرند.

مرگ این وبلاگ نویس واکنش های بسیاری به دنبال داشت، کمیسیون امنیت ملی مجلس کمیته ای برای پی گیری تشکیل داد و مسئولان دستگاه قضایی نیز اعلام کردند که این مساله را پی گیری خواهند کرد. با گذشت یک سال از جان باختن این وبلاگ نویس جوان، دستگاه قضایی، قتل او را قتل شبه عمد عنوان کرد و خانواده ستار بهشتی اما اعلام کردند که قتل عمد بوده و قتل شبه عمد را نپذیرفته و از پی گیری شکایت شان انصراف می دهند.