امید جمهوری اسلامی به پیروزی ارتش سوریه

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» بعد از انفجار در دمشق

رجاء واثق دارم ارتش جمهوری عربی سوریه که تاکنون با اقتدار کامل در برابر زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی مقاومت کرده است، در مسیر مقابله با این رژیم و نظام سلطه حاکم بر جهان پیروز خواهد شد”، این نظر وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی پس از انتشار خبر انفجار‌ها در پایتخت سوریه است.

دیگر مقامات و رسانه‌های حکومتی نیز ضمن محکوم کردن حملات دمشق و “تروریستی” خواندن آن‌ها، بیگانگان و کشورهای خارجی را به دست داشتن در انفجارهای دیروز سوریه متهم کرده‌اند؛ آنهم درحالیکه قدرت‌های جهانی مانند آمریکا، بریتانیا و فرانسه خواهان کناره‌گیری بشار اسد، از قدرت برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه شده‌اند.

 

 ”آتش‌فشان دمشق، زلزله سوریه”

سوریه که در شانزده ماه گذشته شاهد برخورد ‌های شدید بین ارتش و مخالفان حکومت بشار اسد بوده، ‌روز چهارشنبه، ۲۸ تیر، یکی از بزرگ‌ترین نا‌آرامی‌ها را در پایتخت خود تجربه کرد.

در انفجار ساختمان سازمان امنیت ملی سوریه در دمشق، بنا بر اعلام خبرگزاری دولتی این کشور، داوود راجحه وزیر دفاع، آصف شوکت همسر خواهر بشار اسد و معاون وزیر دفاع و رئیس ستاد نیروهای مسلح و همچنین حسن ترکمانی رئیس کمیته بحران سوریه کشته شدند.

گزارش‌های ضد و نقیضی نیز از کشته شدن محمد الشعار وزیر کشور، حافظ مخلوف، از فرماندهان گارد ریاست جمهوری و برخی دیگر از اعضای اصلی حکومت سوریه منتشر شده، اما دولت سوریه و دیگر منابع رسمی آن را تائید نکرده‌اند.

مخالفان مسلح حکومت سوریه، دوشنبه شب عملیاتی را با نام “آتش‌فشان دمشق، زلزله سوریه، حمایت از حمص و المیدان” آغاز کردند که منجر به درگیری های شدید با نیروهای ارتش سوریه شد.

بر اساس گزارش‌ها، درگیری میان حکومت و مخالفان در دمشق شدت گرفته و در نتیجه آن‌ها بیش از ده‌ها تن از دو طرف کشته شده و شماری از سربازیان و نظامیان نیز پس از انفجارهای روز چهارشنبه از ارتش اعلام جدایی کرده اند.

 

“بی‌ثباتی در سوریه؛ تشنج در منطقه”

 تحولات دیروز سوریه، ‌بلافاصله با واکنش‌های بین الملی روبرو شد. قدرت‌های جهانی روز چهارشنبه خواهان کناره گیری بشار اسد از قدرت شدند، اما روسیه و جمهوری اسلامی، دو متحد اصلی بشار اسد، خواهان برخورد با عاملان این حملات.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، اندکی بعد از انفجارهای دمشق با صدور بیانیه‌ای این حادثه را محکوم کرد.

بر اساس این بیانیه جمهوری اسلامی “بر این باور است که تنها راه عبور از بحران جاری در سوریه، انجام گفت‌وگو به منظور یافتن راه‌های سیاسی برون‌رفت از مشکلات جاری است”.

در این بیانیه تاکید شده که “هر گونه بی‌ثباتی در سوریه می‌تواند تشنج و بحران را در منطقه دامن زده و به گسترش بیشتر خشونت و ناآرامی بیانجامد”.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین اعلام کرده است که “مداخلات خارجی و ارسال سلاح و مهمات به داخل این کشور و حمایت برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از اقدامات تروریستی که ثبات و امنیت سوریه را هدف قرار داده‌اند، راه به جایی نخواهد برد”.

در واکنشی دیگر، سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ارسال پیامی به همتای سوری خود ضمن تسلیت به خاطر درگذشت وزیر دفاع سوریه، ابراز امیدواری کرد که او در “مسوولیت خطیر وزارت دفاع به ویژه ایجاد ثبات و استقرار حاکمیت ملی جمهوری عربی سوریه” موفق عمل کند.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی هم در تماس با همتای سوری خود گفت: “اقدامات جنایتکارانه و تروریستی با حمایت بیگانگان نمی‌تواند معیار کسب امتیاز و اقتدار سیاسی برای حاکمیت بر مردم سوریه باشد.”

 

ادامه حمایت‌های جمهوری اسلامی

سوریه مهم‌ترین متحد جمهوری اسلامی در منطقه است؛ مقامات ارشد دو کشور به طور مرتب با یکدیگر ملاقات می‌کنند و در سطوح مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی نیز با یکدیگر همکاری دارند.

مقامات جمهوری اسلامی در یک سال گذشته از تحولات اخیر کشورهای عربی، از جمله تونس، مصر، یمن، لیبی و اخیرا بحرین، به نوعی حمایت کرده و آن‌ها را “موج مقاومت و بیداری اسلامی در منطقه” خوانده‌ اما نسبت به اعتراضات سوریه برخورد متفاوتی داشته و آن را به دخالت خارجی‌ها نسبت داده‌اند.

گذشته از اتحاد استراتژیک دولت‌های دمشق و تهران در بسیاری زمینه‌ها، برخی از ناظران سوری، مخالفت جمهوری اسلامی در برابر اعتراضات جاری سوریه را ناشی از همجواری این کشور با لبنان و فلسطین و اهمیت ژئوپولتیک آن برای ایران نیز می‌دانند.

در یکی از تازه‌ترین واکنش‌ها قبل از انفجارهای روز چهارشنبه، علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه جمهوری اسلامی تاکنون تلاش زیادی در “حوزه دیپلماسی و حمایت معنوی” از سوریه داشته است، گفته بود: “جبهه استکبار امروز تمام توان خود را برای ایجاد تنش در سوریه بکار گرفته است”.

او تصریح کرده: “سرنگونی دولت سوریه، عوارض منفی زیادی در خاورمیانه بدنبال خواهد داشت، بنابر این مسئله حمایت از سوریه به عنوان کشوری که سال‌ها با وجود سکوت جهان عرب در برابر قلدری‌های رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده امری لازم الاجرا است.”

اشاره به “حمایت معنوی” از رژیم سوریه در حالیست که پیش‌تر مقامات عالی رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، “دخالت فیزیکی” در سوریه را تائید کرده بودند.

 سردار پاسدار اسماعیل قاآنی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در خردادماه تایید کرده بود که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی با “حضور فیزیکی و غیر فیزیکی” در حوادث اخیر سوریه دخالت کرده‌اند؛ موضوعی که به گفته او در راستای جلوگیری از “کشتارهای بزرگ” در سوریه صورت می گیرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به ویژه شاخه برون مرزی آن سال گذشته از سوی ایالات متحده آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی متهم به دخالت مستقیم در سوریه و رساندن “تجهیزات الکترونیکی” برای تسهیل سرکوب معترضان سوری شدند؛ این دخالت‌ها اما پیش از اظهارات این مقامات تائید نشده بود.

روز چهارشنبه آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه با اشاره به تحولات سوریه گفت: “هدف دشمنان در سوریه، بشار اسد یا حزب بعث نیست بلکه آن‌ها دنبال شکستن خط مقاومت در این کشور می‌باشند.”

 

رسانه‌های جمهوری اسلامی: القای آشفتگی است

بسیاری از خبرگزاری‌ها و سایت‌های جمهوری اسلامی در ۲۴ ساعت گذشته با انتشار جهت دار اخبار سوریه، موج گسترده خبررسانی جهانی این حادثه را “خبرسازی رسانه‌ای برای القا آشفتگی در دمشق” خواندند.

وبسایت رجانیوز، با انتشار مطلبی کشته شدن وزیر دفاع و معاون رئیس جمهور سوریه را “شهادت” خوانده و از رسانه‌هایی نظیر بی‌بی سی و دویچه وله به خاطر “پوشش لحظه به لحظه” اتفاقات روز چهارشنبه انتقاد کرده است.

خبرگزاری فارس نیز با استناد به مواضع رسانه‌های سوریه، از ساعات اولیه بعد از این انفجار‌ها سعی کرد فضای دمشق را آرام جلوه دهد.

 وزارت اطلاع رسانی دولت سوریه نیز بازتاب انفجار روز چهارشنبه در دفتر امنیت ملی این کشور در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را “جنگ روانی” علیه سوریه خواند.

 

واکنش‌های جهانی: اسد کناره گیری کند

 بعد از انفجار دیروز دمشق جلسه شورای امنیت سازمان ملل که قرار بود پیش نویس قطعنامه‌ای در خصوص سوریه را شامگاه چهارشنبه، ۲۸ تیرماه بررسی کند، به امروز ـ پنجشنبه ـ موکول شد. کوفی عنان نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه از قدرتهای جهان خواست برای توقف خونریزی در این کشور متحد شوند. او گفت که تحولات چهارشنبه، لزوم اقدام قاطع قدرت‌ها برای پایان دادن به خشونت‌ها و فراهم کردن شرایط انتقال قدرت را شدت بخشید.

کاخ سفید نیز که به همراه سوریه و بریتانیا خواهان برکناری بشار اسد از قدرت شده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که وی در حال از دست دادن کنترل سوریه است و نیروهای حامی اسد با فرار‌ها تقویت و مخالفان متحد‌تر می‌شوند.

ازسوی دیگر سرگئی لاروف وزیر خارجه روسیه، یکی از دو متحد اصلی سوریه در منطقه، در واکنش به انفجار دمشق و کشته شدن سران نظامی این کشور گفت: “جنگ سرنوشت سازی در دمشق آغاز شده است”

روسیه در عین حال خواهان “تنبیه” عاملان حوادث دیروز شده است؛ این کشور اصلی ترین مانع تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت ملی سازمان ملل متحد علیه سوریه است که در آن از بشار اسد خواسته شده از قدرت کناره گیری کند.

انفجار‌ها و درگیری‌های روز چهارشبه دمشق، یکی از جدی‌ترین حملات مخالفان در شانزده ماه گذشته به پایتخت سوریه بود و همزمان “ارتش آزاد سوریه” و یک گروه اسلامی مسئولیت آن را به عهده گرفته‌اند.