درگیری در نقطه صفر مرزی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ۸ عضو سپاه کشته و زخمی شدند

بعد از فروکش آتش برخوردهای مسلحانه بین سپاه پاسداران و پژاک، برای دومین بار در پنج ماه گذشته خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی از وقوع یک درگیری مرگبار در شهر نودشه، نقطه صفر مرزی ایران و عراق خبر دادند.به گزارش خبرگزاری فارس در نتیجه این برخورد که روز سه شنبه پنجم اردیبهشت ماه روی داد چهار نفر از اعضای سپاه کشته و چهار نفر دیگر هم زخمی شدند.

همزمان رسانه‌های کردستان عراق گزارش داده‌اند نیروهای ارتش ترکیه نیز مناطق مرزی کردستان عراق را مورد حملات خود قرار داده اند. جمهوری اسلامی و ترکیه می‌گویند، در مرزهای مشترک این منطقه نیروهای حزب کارگران کردستان ـ پ. ک. ک و پژاک حضور دارند، اما این دو حزب و مقامات اقلیم کردستان این موضوع را رد کرده‌اند.

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری کرمانشاه در مصاحبه با فارس‌ گفته است: “نیروهای تروریستی‌ با سو‌ءاستفاده از وضعیت توپوگرافی منطقه دست به این اقدام ناجوانمردانه زدند. در این درگیری این گروهک ترور‌یستی ‌نیز تلفاتی داشته که فعلاً آمار دقیقی نداریم.”

خبرگزاری فارس روشن نکرده است این درگیری با چه گروهی صورت گرفته، اما ساعاتی بعد ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، به نقل از شهریار حیدری، مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری کرمانشاه، اعلام کرد که این درگیری میان سپاه و حزب حیات آزاد کردستان ـ پژاک ـ رخ داده است.

این مقام امنیتی استان کرمانشاه عصر روز سه شنبه همچنین گفت:‌ “در حال حاضر امنیت کامل در منطقه برقرار است و نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مانند همیشه اوضاع را در دست دارند.“پژاک هنوز به این اخبار واکنشی نشان نداده است.

نودشه شهری در نقطه صفر مرزی ایران و عراق، در ۱۵۰ کیلومتری شهر کرمانشاه و از توابع شهرستان پاوه در منطقه اورامانات است. این شهر از شمال با مریوان و از غرب با شهرهای شرقی کردستان عراق، از جمله حلبچه و بیاره هم مرز است.

از زمان آخرین درگیری سپاه و پژاک پنج ماه می‌گذرد.در آن درگیری که روز سه شنبه ۶ دی ماه ۱۳۹۰ در منطقه “سیرانبند” در اطراف بانه رخ داد، یک عضو سپاه پاسداران و چهار عضو پژاک کشته و چند نفر دیگر زخمی شده بودند.

در گزارش آنزمان خبرگزاری‌ها جزئیات درگیری واسامی افراد منتشر نشد، اما خبرگزاری فارس نام بسیجی کشته شده را فرهاد مهدی اعلام کرد و نوشت او از بسیجیان کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از اهالی کامیاران بوده است.

سیرانبند، روستایی در ۱۸ کیلومتری شهر بانه در استان کردستان و در مرز ایران و عراق واقع است. این روستا که محل درگیری پنج ماه گذشته پژاک و سپاه بود، در جریان جنگ ۸ ساله ایران و عراق صدمات فراوانی دیده و به همین علت به مرور زمان، خالی از سکنه شده است.

همزمان وبسایت روزنامه “روداو”، چاپ اربیل اعلام کرد که جنگنده های ارتش ترکیه روستاهای “کورتک” و “ساوینی” در دامنه کوهستان قندیل را گلوله باران کرده است.

عبدالرزاق باییز محمد امین، مدیر ناحیه سنگسر روز سه شنبه، ۵ اردیبهشت به این پایگاه خبری گفته است: “شب گذشته جنگنده های ترکیه کوه های کورتک و ساوینی را گلوله باران کرده اند، اما تا کنون خسارتی به دنبال نداشته است.”

جمهوری اسلامی و ترکیه چندین بار گفته اند که رزمایش های نظامی مشترکی برای مقابله نیروهای نظامی پ ک ک و پژاک در کوهستان قندیل انجام می دهند، با این حال هیچ وقت برگزاری چنین رزمایشی را به صورت رسمی اعلام نکرده اند. درگیری های سپاه پاسداران با پژاک با حملات جنگنده های ترکیه به دامنه کوهستان قندیل همزمان بوده است.

 

آتش بس شکسته شد

در مرداد و شهریور ماه گذشته، سپاه پاسداران و پژاک وارد یک درگیری دو ماهه شدند که بعد از مداخله مستقیم مقامات اقلیم کردستان و اعلام آتش بس پژاک از سوی دو طرف متوقف شد.

بر اساس ادعاهای دو طرف، که توسط منابع مستقل تائید نشده است، در جریان این درگیری‌ها بالغ بر ۳۰۰ نفر از اعضای سپاه پاسداران و پژاک کشته و شماری دیگر زخمی شده‌اند.

سرهنگ حمید احمدی، سخنگوی نیروی زمینی سپاه در عملیات شمالغرب، آبانماه امسال به خبرگزاری فارس گفته بود: “آمریکایی‌ها در منطقه در حال طراحی توطئه‌ای علیه نظام ما هستند که خیلی از شواهد موجود مانند گسترش آن‌ها در مرزهای ما و اصرار آن‌ها بر ماندن در برخی ارتفاعات مرزی ایران ازجمله این نشانه‌ها بود.”

این فرمانده سپاه افزوده بود همین دلیل “برخورد قاطع” با پژاک در ماه‌های گذشته و تصمیم سپاه برای عوض کردن نتیجه بازی و “خفه کردن این توطئه در نطفه” بوده است.

حزب حیات آزاد کردستان هنوز وقوع درگیری تازه را تائید یا تکذیب نکرده، اما آنطور که از اخبار خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی پیداست، به نظر می‌رسد آتش هشت ماهه سپاه و پژاک در اردیبهشت ماه برای دومین بار در پنج ماه گذشته نقض شده است.