هواداران موسوی تجمع خواهند کرد؟

نویسنده

» امروز، 6 بعد از ظهر، مسجد قبا

گزارش ها حکایت از سرگردانی هواداران میرحسن موسوی و خواستاران ازادی انتخابات دارد که هنوز نمی دانند آیا با توجه به مخالفت وزارت کشور با برپائی تجمع سراسری مراسم ساعت شش بعد از ظهر امروز در مسجد قبا برای تجمع برگزیده شده است یا نه .

به دنبال مطرح شدن پیشنهادی از سوی هواداران مهندس موسوی برای حضور در مراسم سالگرد ترور شهدای هفت تیر که در مسجد قبا بر پا می شود این پیشنهاد به عنوان جایگزینی برای تجمع سراسری درخواست شده از سوی دفتر مهندس موسوی تلقی شد، در همین حال و با توجه به سکوت سایت قلم و دفتر میرحسین موسوی تردید ها درباره این کار آغاز گشت و تا آخرین فرصت دیشب هیچ منبعی حاضر به تائید این موضوع نشد که آیا شرکت در تجمع شهدای هفت تیر برای تجمع معترضان به دست کاری در انتخابات مقبول واقع شده یا نه .

پیشنهاد شرکت در مراسم مسجد قبل غروب دیروز در فیس بوک و دیگر سایت های هواداران چنبش سبز به سرعت به گردش افتاد و به نظر می رسد برخی از کسانی که از آن استفبال و از گروه های مردم دعوت کردند که آن جا حاضر شوند به این گمان بودند که این تجمع همان تجمع سراسری است که دفتر مهندس موسوی تقاضای آن را با وزارت کشور در میان گذاشت و وزارت کشور با آن موافقت مشهود کرده بود.

روزنامه خبر که دیروز خبر از موافقت مشروط وزارت کشور با تجمع مورد درخواست هواداران موسوی را منعکس کرده بود امروز نامه ای را چاپ کرده که از سوی وزارت کشور به آن روزنامه رسیده و چنین موافقتی تکذیب شده است.

ساعت دوازده شب پیش این متن در فیس بوکی که هواداران مهندس موسوی به راه انداخته اند درج شد “یکشنبه به مناسبت سالگرد هفتم تیر مراسمی در مسجد قبا برگزار خواهد شد که مجوز هم دارد، اطلاعرسانی وسیع توسط ایمیل و هر ابزار دیگر به ایران به عهده شماست، بهترین پوستر برای مراسم پوستر های آلبوم “بازگشت به میزان” است، برای بچه های ایران ارسال کنید، رسانه شما هستید” اما همزمان کاربرانی هم با این فکر مخالفت کرده و حتی یکی آن را “دام” خوانده بود.

تکذیب

اما روزنامه خبر در گزارش یکشنبه خود نوشت روابط عمومی وزارت کشور با ارسال جوابیه ای به یکی از روزنامه های کثیرالانتشار کشور اعلام داشت که پاسخش به درخواست “یکی از کاندیداها” به معنای موافقت مشروط نبوده چرا که بر اساس ماده شش قانونی  که در نامه وزارت کشور آن کاندیدا بدان ارجاع داده شده گروه های متقاضی اجتماع و راه پیمائی باید یک هفته قبل از برگزاری مراسم حضورا به وزارت کشور مراجعه و تمهیدات مندرج در قانون از جمله تعهد عدم حمل سلاح و عدم اخلال در امنیت را حضورا تسلیم دارند.

وزارت کشور نوشته بر اساس قانون بعد از طی این مرحله تازه کمیسیون ماده ده داحزاب باید تقاضا را بررسی کند.

طرفه آن که ماده مستند وزارت کشور آئین نامه اجرائی ماده یک قانون فعالیت احزاب است که در تاریح خرداد سال 1360 به امضا نخست وزیر وقت میرحسین موسوی به وزارت کشور ابلاغ شده است.

اما محسن مخملمباف در نامه ای که روز گذشته برای میرحسین موسوی نوشت از وی خواست برای راه پیمائی مجوز از دولتی که قانونی نیست طلب نکند و به مردمی که منتظرند فرمان دهد. نامه ای که تاکنون میرحسین موسوی پاسخی به آن نداده است.

گفتنی است که مراسم شهدای هفت تیر در روزهای گذشته هم برپا شد و غیبت اعضای خانواده آیت الله بهشتی در آن از جمله نکته هائی بود که توجه همگان را به خود جلب کرد. ناگفته پیداست که این غیبت نوعی اعتراض به رفتار هفته گذشته ماموران در حمله به محل سایت و روزنامه کلمه سبز و رفتار آنان با فرزند بزرگ آیت الله که مشاور ستاد میرحسین موسوی است. روزنامه اعتماد خبر داده که امسال برای اولین بار خانواده آیت الله بهشتی خود مراسمی در سالگشت مرگ اولین رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی برپا می دارند که فردا در مسجد قباست.