پایگاه موشکی ایران در ونزوئلا

نویسنده

» مقاله فاکس نیوز درباره توافق نامه سری

رضا کهلیلی

 

روزنامه آلمانی دی ولت نوامبر سال گذشته گزارش کرد میان هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا و محمود احمدی نژاد همتای ایرانی وی یک موافقتنامه سری امضا شده است.

گفته می شود این موافقتنامه در 19 اکتبر توسط طرفین نهایی شده و به امضا رسیده است، بدون آنکه هیچ جزئیاتی از آن منتشر شود. هوگو چاوز که با ادعای گسترش روابط میان دو کشور به ایران سفر کرده بود، خاطر نشان کرده که جزئیات توافق های اخیر منتشر نشده و فقط شامل برخی توافقات فراتر از مکتوبات بوده است.

رهبران ایران و ونزوئلا آنچه روابط استراتژیک میان دو کشور می خوانند را ستوده و گفته اند در تلاش برای پایه گذاری «یک نظم نوین جهانی» که استیلای غرب در روابط جهانی را  کنارمی زند، متحد شده اند.

روزنامه آلمانی یاد شده تأیید می کند که توافقنامه دوجانبه ای که در ماه اکتبر به امضا رسیده، در خصوص تأسیس یک پایگاه موشکی در داخل ونزوئلا بوده است. دی ولت به نقل از دیپلمات ها گزارش می دهد منطقه درنظر گرفته شده برای تأسیس این پایگاه موشکی در شبه جزیره پاراگوانا واقع در 120 کیلومتری مرز ونزوئلا با کلمبیا است.

گروهی از مهندسین شرکت خاتم الانبیا متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دستور امیر حاجی زاده فرمانده نیروی هوایی سپاه به طور مخفیانه  به منطقه یاد شده سفر کرده اند.

دی ولت گزارش می دهد که به هیأت ایرانی دستور داده شده است بر روی طرح زیرساخت های مورد نیاز برای دفاع در برابر حملات هوایی متمرکز شوند. طرح ریزی و ساخت ایستگاه های فرماندهی، پایگاه های نظارتی، ساختمان های مسکونی، برج های امنیتی، خاکریز و پناهگاه، کلاهک، محل سوخت موشک و سایر سازه های مخفی به سایر مهندسین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محول شده است. مهندسان سپاه برای ساخت انبارهای موشک که گفته می شود در عمق 20 متری زمین قرار خواهند داشت، به همکاری با همتایان ونزوئلای خود خواهند پرداخت.

در این گزارش آمده است ساخت چنین انباری آسان نخواهد بود و این سازه باید با تعبیه شبکه لوله سوخت رسانی و خروج گازهای سمی همراه باشد. در عین حال، جوانب احتیاط برای حفاظت در برابر حملات هوایی نیز به کار گرفته شود.

نیروهای امنیتی اعلام کرده اند طرح انبارهای زیرزمینی توسط کارشناسان دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه شریف و دانشگاه پلی تکنیک تهران تدارک دیده خواهد شد. ظاهراً این کارشناسان اولین طرح پیشنهادی خود را در اختیار دفتر مرکزی خاتم الانبیای سپاه قرار داده اند.

به گفته منابعی از داخل ایران، سپاه پاسداران شرکت ها و تأسیسات مختلفی را به عنوان شرکت های پوششی در ونزوئلا تأسیس کرده است که در فعالیت های مخفیانه ای نظیر اکتشاف اورانیوم مشغول به کار هستند.

گفته می شود ونزوئلا صاحب منابع قابل توجهی از اورانیوم است، درحالیکه ایران نیاز بسیاری به این ماده برای طرح بمب هسته ای خود دارد. سایر فعالیت ها شامل اسکان نیروهای قدس و سلول های حزب الله لبنان در این مؤسسات برای افزایش فعالیت در پهنه آمریکای لاتین و نیز همکاری با کارتل های مواد مخدر برای قاچاق آن به داخل آمریکا است.

درحالیکه ایران حاضر به توقف برنامه هسته ای خود نیست و به توسعه سیستم پرتاب موشک خود مشغول است، اتحاد نظامی اخیر این کشور با ونزوئلا زنگ خطر را برای امنیت ملی آمریکا به صدا درآورده است.

من بر اساس اطلاعات دریافتی معتقدم حاکمیت تندروی ایران از سرگشتگی دولت اوباما برای مواجهه با برنامه هسته ای این کشور غره شده است. رژیم ایران احساس می کند آمریکا تمامی گزینه های خود برای گفتگو و یا تحریم را استفاده کرده و هدر داده است و بنابراین دیگر یک تهدید جدی علیه انگیزه هسته ای تهران محسوب نمی شود.

درحالیکه ایران ساخت بمب را دنبال می کند، با کشورهای متخاصم همکاری می کند و به طور مستمر از گروه های تروریستی در خاورمیانه و سراسر جهان حمایت می کند، زمان آن رسیده است که درک کنیم رژیم ایران بزرگترین خطر را متوجه صلح جهانی، ثبات جهانی و امنیت ملی آمریکا می کند.

دولت اوباما باید برای مانع شدن جهادگراهای تهران از تولید بمب هسته ای دست به اقدام فوری بزند. ناتوانی در انجام این کار به معنای مواجه شدن با موج جدیدی از تروریسم است که ابعاد آن به مراتب وسیع تر از حادثه یازده سپتامبر خواهد بود.

 

منبع: فاکس نیوز- 17 مه 2011