پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب

 

 

 

آچمزشده ها

نویسنده: پیمان فیوضات

134ص، تهران: انتشارات آگه، 1389، چاپ اول

این کتاب، مجموعه نه داستان کوتاه است که در آنها اقشار مختلف جامعه امروز ایران به تصویر کشیده شده اند. عناوین بعضی از این داستان ها مانند «شاعر و شوالیه های جوادیه» و «انتخاب واحد ترم تابستان در دانشگاه تهران–جنوب»  و «عقرب توی پوتین»، نشان دهنده دغدغه  نویسنده درباره افراد گوناگون جامعه امروز ما و مواجهه آنها با روزمرگی است؛ دغدغه ای که با نثری داستانی و پخته روایت شده است.

 

 

نگارگری ایران: پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران/مجموعه دو جلدی

 نویسنده: یعقوب آژند

906ص، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، 1389، چاپ اول

این مجموعه دو جلدی که به صورت مصور و رنگی چاپ شده، گزارشی جامع و دقیق درباره تاریخ نقاشی و نگارگری ایران است. این گزارش، به اقتضای دوره بندی های تاریخی، به نه «پاره» و هر «پاره» به چندین «فصل» تقسیم شده است. گرچه این پاره ها همواره از هم رنگ پذیرفته اند، اما برای سهولت کار و پرهیز از تکرار، هر کدام جامه ای جداگانه یافته و پس از خاتمه، شماری تصاویر و منابع آن ثبت شده است. این جامه، جامه یکپارچه و یکدستی است که برازنده قامت نگارگری ایران است. در هر پاره این پژوهش، از ده ها تصویر استفاده شده است؛ تصاویری که با تلاش و دقت بسیار و با کیفیتی مناسب، از لا به لای منابع پراکنده، به ویژه منابع لاتین، گردآوری گردیده است. از خصوصیات بارز این پژوهش، مستند سازی در متن است و بر همین بنیاد، بیش از همه، به بازکاوی همه سویه منابع اصلی و اصیل تاکید شده است. عناوین مباحث اصلی کتاب (پاره های نه گانه) عبارت انداز: «دوره باستان»، «دوره اسلامی»، «پرده گشای چهره تصویر»، «مکتب نگارگری هرات»، «عصر استاد محمد سیاه قلم و کمال الدین بهزاد»، «سنت هنری مکتب های محلی»، «مکتب های نگارگری دوره صفویان»، «افول کتاب آرایی و طلیعه پیکر نگاری» و «تجربه افق های جدید: دوره قاجار».

 

 

فرهنگ معادل: برابرها، شرح نام ها و واژه ها در فارسی و سایر زبان ها

نویسنده: محمد مهدی فخری زاده

با همکاری: شهره سراجان، لیلا هدایت پور

613ص، تهران: انتشارات روزنه کار، 1389، چاپ اول

هدف از تالیف این فرهنگ، یافتن و ارائه معادل فارسی برای واژه های بیگانه است. مولف تلاش کرده است تا با تالیف فرهنگ حاضر به فارسی زبانانی کمک کند که در زبان های خارجی، در جستجوی اسامی خاصی هستند و به دلیل قرائت های گوناگون، قادر به پیداکردن آن اسامی در دانشنامه ها نیستند. مثلا نام «ابن سینا» که به صورت «اویسنا» در دانشنامه های اروپایی ثبت شده و یا نام «زردشت» که ثبت آن به صورت Zoroaster و یا Zarathustra است. برای سهولت در امر دسترسی به واژه های بیگانه، این کتاب به صورت دو سویه تدوین شده است: فارسی- خارجی و خارجی – فارسی. بنابراین اگر لازم باشد از راه واژه خارجی وارد شوید، کافی است آن واژه را از بخش دوم کتاب سراغ بگیرید. آنجا البته فقط به اصل کلمه می رسید و شرحش را باید در بخش فارسی پیدا کنید.

 

 

جنگ و صلح در ایران دوره قاجار و پیامدهای آن در گذشته و اکنون: مجموعه مقالات

زیرنظر: رکسانه فرمانفرماییان

ترجمه: حسن افشار

400ص، تهران: نشر مرکز، 1390، چاپ اول

این کتاب، مجموعه مقالاتی است از نویسندگانی که با پرداختن به یکی از موضوعات مناقشه انگیز در عصر قاجار، یعنی جنگ و صلح در ایران آن عصر و پیامدهای آن در گذشته و اکنون، از زاویه ای دیگر به تاریخ عصر قاجار نگاه می کنند. مقالات این مجموعه، چهره ای دیگر از پادشاهان قاجار و سیاست های آنها در زمینه جنگ با بیگانگان یا عهد قرارداد صلح را در مقابل خوانندگان قرار می دهند؛ چهره ای که با تاریخ نویسی رایج در ایران درباره قاجارها یک سو و هم خوان نیست. عناوین این مقالات و نویسندگان آنها عبارت انداز:«سرآغاز: رویای شاهنشاهی/پیتر ایوری»، «نه راه پیش و نه راه پس: تنگناهای سیاسی ایران در اوایل حکومت قاجار/منوچهر اسکندری قاجار»، «ساختن یک ارتش نو: اصلاحات نظامی در ایران عصر قاجار/استفانی کرونین»، «جنگ ایران و عثمانی (1821-1823): بردن جنگ و باختن صلح/گراهام ویلیامسون»، «شبکه های اجتماعی و مناقشات مرزی: جنگ اول هرات (1838-1841)/ونسا مارتین»، «تثبیت مرز ایران در خلیج فارس در قرن نوزدهم/لارنس پاتر»، «تدقیق مرزها: تلاش های نیمه قرن نوزدهم برای نقشه برداری و علامت گذاری مرزهای ایران و عثمانی/ریچارد اسکوفیلد»، «جرم و جنایت، امنیت و ناامنی: اوضاع اجتماع و سیاسی ایران در سال های 1875 تا 1924 میلادی/منصوره اتحادیه (نظام مافی)» و «سیاست امتیاز دهی: تحلیلی از ارتباط مالیه ایران با نقشه های انگلیسی و مذاکرات قاجارها/رکسانه فرمانفرماییان». 

 

سرمایه اجتماعی و وضعیت آن در ایران

به اهتمام: محمد جواد جاوید، اصغر ایزدی جیران

336ص، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1389، چاپ اول

سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از مولفه های رشد و پیشرفت به طور عام و توسعه اجتماعی به طور خاص، مورد توجه جدی حوزه های پژوهش علوم اجتماعی برای سنجش کیفیت تعاملات اجتماعی بوده است. از دیدگاه بسیاری از اندیشمندان، سرمایه اجتماعی در یک جامعه، نقش مهم تری از دیگر انواع سرمایه (هم چون سرمایه اقتصادی) دارد و به نوعی، زمینه و قوام بخش اینگونه سرمایه هاست و پایداری آنها را تضمین می کند. مجموعه مقالات گردآوری شده در کتاب حاضر، از یک سو به مبانی نظری سرمایه اجتماعی و از سوی دیگر به وضعیت و چگونگی آن در جامعه ایران می پردازد. عناوین بعضی از مقالات این مجموعه عبارت انداز: «نگرشی بر سرمایه اجتماعی و ابعاد آن/رزیتا مویدفر»، «سرمایه اجتماعی و امنیت ملی/اصغر افتخاری»، «بسترهای سرمایه اجتماعی در ایران/محمد جواد جاوید»، «قومیت، ملیت و سرمایه اجتماعی در ایران/حمید احمدی» و «دولت توسعه و سرمایه اجتماعی در ایران/مسعود آریایی».

 

 

شرح مجموعه گل: شرح و تفسیر دیوان غزلیات حافظ شیرازی

نویسنده: محمدصادق شریعت

1104ص،‌ تهران: انتشارات قاصدک صبا، 1389، چاپ اول

در این کتاب، مجموعه غزلیات «حافظ»، به گونه ای مختصر اما مفید، شرح و تفسیر شده است. نویسنده تلاش کرده است تفسیری همه فهم از این غزلیات در اختیار خوانندگان قرار دهد و در این راه، از پرداختن به ریزه کاری ها و حاشیه رفتن های رایج، اجتناب کرده است. این شرح ، همراه است با معنی واژگان و اصطلاحات کلیدی و اعراب گذاری واژگان دشوار. «شرح مجموعه گل»، خوانندگان غیر متخصص را به شکلی روشن و مستقیم با یکی از گنجینه های ادبیات تغزلی و عرفانی ایران آشنا می کند و زمینه را برای مطالعات بعدی آنها در این موضوع فراهم می سازد.

 

جامعه شناسی: علم مناقشه انگیز در ایران

نویسنده: تقی آزاد ارمکی

288ص،‌ تهران: نشر علم، 1389، چاپ اول

محوریت یافتن علم جامعه شناسی در چند دهه اخیر در ایران، با وجود این که دامنه گسترده ای به لحاظ مفهومی و سازمانی یافته، به یکی از اصلی ترین  چالش های فکری، اجتماعی، سیاسی و مدیریتی در کشور ما تبدیل شده است. در کتاب حاضر، نویسنده تلاش کرده است تا اشکال و ابعاد و زوایای گوناگون این وضعیت، یعنی چالشی بودن جامعه شناسی در ایران را بررسی کند. او در مقدمه کتاب تصریح می کند:[آنچه مولف را به نگارش این کتاب واداشته است، افزون بر نقدهای موجود بر جامعه شناسی و شرایط جدیدی که علم جامعه شناسی در جهان و ایران یافته، وجود چالش های اساسی و مناقشه های جدی بین نسلی، میان جامعه شناسان جوان با جامعه شناسان دیگر نسل ها در ایران می باشد.]

 

 

اقلیم خاطرات: خاطرات همسر سید احمد خمینی

نویسنده: فاطمه طباطبایی

612ص، تهران: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، 1390، چاپ اول

این کتاب، گوشه ای از خاطرات «فاطمه طباطبایی»، همسر «سید احمد خمینی» است. این خاطرات که بخشی از تاریخ شفاهی ایران در چند دهه اخیر است، خوانندگان را با نکات خواندنی و جالب درباره رهبری نهضت اسلامی در ایران و برخی حوادث و رویدادهای سیاسی و اجتماعی، در فاصله نخستین سال های دهه 1340 تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی آشنا می کند. 

 

 

فرهنگنامه تاریخی مفاهیم فلسفه، جلد اول: فلسفه هنر

سرویراستاران: یوآخیم ریتر، کارلفرید گروندر، گتفرید گابریل

ویراستاران: محمد رضا حسینی بهشتی، بهمن پازوکی

با همکاری: فریده فرنود فر

278ص، تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، 1389، چاپ اول

این کتاب، ترجمه گزیده ای از مدخل های «فرهنگ نامه تاریخی مفاهیم فلسفه» در حوزه زیباشناسی و هنر است. «فرهنگ نامه تاریخی مفاهیم فلسفه»، مجموعه ای سیزده جلدی است که جلد سیزدهم آن به فهارس اختصاص دارد. انتشار متن این فرهنگنامه در دوازده جلد قطور، به تدریج از سال 1971 میلادی آغاز شد و جلد سیزدهم آن در سال 2004 به پایان رسید. این مجموعه عظیم، شامل 3712 مدخل در زمینه مفاهیم فلسفه در شاخه های مختلف آن و نیز مفاهیم مشترک میان فلسفه و سایر رشته ها، از جمله زیباشناسی و نظریه هنر، تاریخ و نظریه فرهنگ، زبان شناسی، ادبیات و خطابه، اخلاق، تعلیم و تربیت، علوم سیاسی، روان شناسی، روانکاوی، جامعه شناسی، اقتصاد، ادیان، الهیات، عرفان، ریاضیات، منطق، فیزیک، علم هئیت، جغرافیا، زمین شناسی، زیست شناسی و طب است. «فرهنگ نامه تاریخی مفاهیم فلسفه»، تحت سرپرستی و مدیریت علمی «یوآخیم ریتر» و «کارلفرید گروندر» و سپس «گتفرید گابریل»، با همکاری بیش از 1500 استاد با سابقه و متخصص در زمینه فلسفه تالیف شده است.