افشای دخالت رهبر در انتخاب احمدی نژاد

نویسنده
حسین محمدی

» تکذیب ها درست نبود

همزمان با سخنان یک عضو نزدیک به بیت رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه آیت الله خامنه ای از همه موارد رخ داده در نظام خبر دارد، رییس فراکسیون روحانیون مجلس از حمایت ائمه جمعه از احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

محمد‌تقی رهبر نماینده اصفهان، رییس فراکسیون روحانیون مجلس هشتم  گفته است: “در روزهای پیش از انتخابات دهم هم چهره‌های اصول‌گرا و حتی نماینده‌های ولی‌فقیه و ائمه‌جمعه در شهرهای مختلف به حمایت از احمدی‌نژاد پرداختند. مردم با توجه به این حمایت‌ها و شعارهای او که همه ریشه در اصولگرایی داشت، بار دیگر به او رای دادند تا بتواند با عمل به بایدها و نبایدهای اصولگرایی، انتظارات اصول‌گرایان را برآورده کند.”

وی همچنین با اعلام اصول گرا بودن احمدی نژاد و برخاستن وی از این جریان گفت: “احمدی‌نژاد در سال ۸۴ رسما به عنوان کاندیدای اصول‌گرایان وارد کارزار انتخابات نهمین دوره ریاست‌جمهوری شد.  احمدی‌نژاد با حمایت اصول‌گرایان توانست خود را در راس دولت ببیند و اینکه عده‌ای از دولتی‌ها او را منتخب اصول‌گرایی نمی‌دانند، نمی‌تواند در دایره انصاف جایی داشته باشد.”

نکته حائز اهمیت در سخنان حجت الاسلام رهبر آن است که وی به طور رسمی خبر از حمایت “نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه” از احمدی نژاد داده و این “حمایت”ها را دلیل پیروزی وی در انتخابات دانسته است.

پیش از این برخی از معترضان به نتیجه انتخابات، بر حمایت های پیدا و پنهان تریبون های رسمی از احمدی نژاد اعتراض کرده و آن را از جمله دلایل تخلف در انتخابات دانسته بودند؛ مساله ای که همواره با تکذیب نهادهای مسوول همراه بود.

این در حالی است که سایت “مرکزخبر حوزه” هم سخنان آیت الله مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر جمهوری اسلامی را منعکس کرده است. مروی می گوید: “اینکه گفته می شود، فلان قضیه اتفاق افتاد و رهبری خبر نداشتند یا به ایشان نگفتند و در جریان نبودند، کذب محض است، زیرا معظم له نسبت به همه موضوعات و مباحث اطلاع و اشراف کامل دارند.”

ایت الله مروی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه می کند: “معظم له، به رفت و آمدهایی که وجود دارد کاملاً نظارت دارند و از هرچه در مجموعه ایشان می گذرد مطلع هستند. ایشان رهبر این نظام و انقلاب هستند، نباید توقع داشت که از منظر و زوایای کوچکی که ما به قضایا نگاه می کنیم نگاه کنند و تصمیم بگیرند، خیر، نگاه رهبری، نگاه وسیعی است، محدود و جناحی نیست.”

در زمان انتخابات ریاست جمهوری، غلامحسین الهام عضو حقوقدان شورای نگهبان خلاف نص صریح قانون به نفع احمدی نژاد سخنرانی کرد و برخی از فقهای شورای نگهبان – که منصوب رهبر جمهوری اسلامی هستند – نیز صراحتا وارد میدان انتخابات شده و از احمدی نژاد حمات کرده بودند. ضمن اینکه سه کاندیدای دیگر و طرفدارانشان معتقد بودند صدا و سیما، که تعیین رئیس آن نیز برعهده رهبر است، به طور یک طرفه در اختیار احمدی نژاد است.

پیش از این رضا تقوی، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه  خطاب به احمدی نژاد گفته بود: “سیاست‌های ما در راستای حمایت از دولت شماست. زیرا رهبری در این سال‌ها بیشترین حمایت‌ها را از دولت شما داشته‌اند و برخی مواقع نیز دلایل این حمایت را بیان کرده‌اند.”

پیش از انتخابات دهم ریاست جمهوری در سال گذشته، بسیار از اصلاح طلبان از سلامت انتخابات ابراز نگرانی کرده بودند. حمایت های مسوولان نظامی و روحانی از احمدی نژاد و اعتراف آنان به تلاش برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، از جمله علل این نگرانی ها بود.

از طرف دیگر، گزارش کمیته صیانت از آرای ستاد موسوی، که پس از انتخابات منتشر شد، به حمایت ها و دخالت های مسوولان نظامی – مملکتی در روند انتخابات اشاره و آن را از نشانه های تقلب و تخلف در انتخابات دانسته و خواستار ابطال آن شده بود. مساله ای که با قاطعیت از سوی شورای نگهبان رد شده بود. بیت رهبر هم از قول وی اعلام کرد آیت الله خامنه ای نظری به هیچ یک از نامزدها ندارد.

برخی ازحامیان موسوی پس از انتخابات اعلام کردند که با توجه به تحلیل نهادهای نظامی ،امنیتی از انتخابات – که در سخنرانی سردار مشفق به صراحت بیان شده بود –این نهادها عزم خودرا جزم کرده بودند که به هر شکل ممکن و برای حفظ نظام، احمدی نژاد پیروز این انتخابات معرفی شود. پیش از انتخابات، آیت الله سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه نیز اعلام کرده بود که در صورت شکست احمدی نژاد در انتخابات، دستاوردهای نظام زیر سئوال خواهد رفت.

اکنون با سخنانی که هر روز از تریبون های رسمی شنیده می شود، پرده های انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته – که اعلام نتایج آن با اعتراضات مردمی همراه بود – به تدریج بالاتر می رود.