انتقاد اصولگرایان از رهبر ماورایی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» صدای سایت الف هم در آمد

در حالیکه مسئولان حکومتی و رسانه های طرفدار رهبر جمهوری اسلامی، حجم تعریف و تمجیدهای خود از آیت الله خامنه ای در چند ماه اخیر را به شکل بی سابقه ای افزایش داده اند، سایت اصولگرای “الف” از بخشیدن حالت “ملکوتی و ماورایی” به رهبر جمهوری اسلامی توسط صدا و سیما انتقاد کرد.

این سایت که زیر نظر احمد توکلی، نماینده و رئیس مرکز پژوهش های مجلس اداره می شود، در مطلبی با عنوان “صدا و سیما چگونه به جایگاه رهبری می پردازد؟” خواستار “پیگیری مطالبات و فرامین رهبر انقلاب” به جای “مداحی” آقای خامنه ای شد.

الف البته این روند را روندی سابقه دار که از چند سال گذشته آغاز شده، عنوان کرده و نوشته است: “در سالهای گذشته صدا و سیما رویه ای را نسبت به رهبر انقلاب در پیش گرفته است که بر اساس آن، با تمهیدات صوتی و تصویری به رهبر معظم انقلاب حالتی ملکوتی و ماورایی می دهد و موضعی مداح درباره ایشان می‌گیرد.”

صدا و سیمای جمهوری اسلامی در چند سال گذشته و بخصوص پس از برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری، حجم برنامه های تبلیغی و تمجیدی خود از آیت الله خامنه ای را به صورت قابل ملاحظه ای افزایش داده است.

در این مدت، ترانه ها، سرودها و برنامه های بسیاری در وصف و مدح آیت الله خامنه ای ساخته و توسط شبکه های مختلف رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی به شکل گسترده پخش شده اند.

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سازمان صدا و سیما از جمله سازمان هایی است که به طور مستقیم زیر نظر ولی فقیه اداره می شود و رئیس آن توسط رهبری انتخاب می شود.

آیت الله خامنه ای در برخی موارد نارضایتی خود از عملکرد و برنامه های این سازمان را به صورت علنی ابراز داشته تا جایی که در دیداری با تعدادی از دانشجویان بسیجی که از پخش موسیقی و برنامه های “خلاف ارزش های اسلامی” انتقاد می کردند، گفت: “من خودم بسیاری از برنامه های تلویزیون را تماشا نمی کنم.”

 

“تمهیدات صوتی و تصویری” صدا و سیما

رهبر جمهوری اسلامی هم اکنون در قم به سر می برد و آنگونه که سایت آقای توکلی نوشته، صدا و سیما با استفاده از “تمهیدات صوتی و تصویری” وسیع به انعکاس حواشی این سفر و استقبال از آقای خامنه ای می پردازد.

سایت زیر نظر آقای توکلی همچنین با اشاره به آنچه “ناراحتی و کدورت رهبر عزیز انقلاب” از “فرهنگ تملق و چاپلوسی به ویژه نسبت به خودشان” عنوان کرده، نوشته که آیت الله خامنه ای بارها و در مناسبت های مختلف “از همه مردم به ویژه خواص خواسته اند با ایشان صریح و شفاف و بدون تملق سخن بگویند.”

پیش از این بسیاری از کارشناسان عنوان می کردند که تصویربرداران و مسئولان صدا و سیما با استفاده از امکانات فنی و تصویری خود، به بزرگ نمایی جمعیت های استقبال کننده از رهبر جمهوری اسلامی یا دیگر مقامات کشور مانند رئیس جمهور می پردازند.

این سایت خبری – تحلیلی جریان اصولگرا، با توصیف عملکرد صدا و سیما درباره آیت الله خامنه ای به عنوان “مداحی های اغراق گونه” نوشته: “خوشبختانه در کشور ما افکارعمومی و قاطبه مردم از بصیرت دینی و شعور سیاسی بسیار بالایی برخوردارند و هم از نظر عملکرد حکیمانه رهبر انقلاب و هم تعلقات معنوی به جایگاه روحانیت و ولایت فقیه، ارتباطی بسیار صمیمی و عاطفی با رهبر معظم انقلاب دارند. ارتباطی که مداحی های اغراق گونه صدا وسیما، آنرا تقویت نمی کند.”

الف، انگیزه صدا و سیما از اتخاذ چنین روشی را “احتمالا ارتقاء موضع رهبری نظام” عنوان کرده اما در عین حال افزوده است: “مسوولان رسانه ملی نباید فراموش کنند که بهترین دفاع از جایگاه رهبر معظم انقلاب؛ تبیین و پیگیری فرامین و مطالبات ایشان است.”

سایت متعلق به رئیس مرکز پژوهش های مجلس “ارتقای انضباط اجتماعی و فرهنگ کاری، نوسازی معنوی جامعه، مبارزه موثر و بی تبعیض با مفاسد اقتصادی و مفسدان بزرگ و خودباوری علمی و مرزشکنی علم و فناوری” را برخی از مطالبات آیت الله خامنه ای دانسته که اگر صدا و سیما می خواهد “خدمتی به رهبری انقلاب بکند” باید آنها را پیگیری نماید.

این سایت در پایان مطلب خود با طرح سئوالی از صدا و سیما پرسیده است: “خوب است صدا وسیما به این سئوال پاسخ دهد که مطالبات و فرامین رهبر انقلاب را چقدر پیگیری کرده است و به تکالیف خود  در فرهنگسازی برای عملیاتی شدن این فرامین اساسی و کلیدی چقدر عمل کرده است و فعالیت هایش در این زمینه چقدر اثر بخش بوده‌اند؟”

 

الف از فتنه گران راضی نیست

سایت الف در پی نوشت مطلب انتقادی خود به طرح موضوعی پرداخته است که تاکنون در سایت های خبری – تحلیلی نمونه ای از آن به چشم نخورده بود.این سایت از رسانه هایی که آنها را “فتنه گر” توصیف کرده خواسته تا به نقل این مطلب نپردازند.

الف نوشته است: “به هیچ وجه راضی نیستیم حتی یک جمله از متن فوق در رسانه های فتنه گران منعکس شود. به کوری چشم بی بی سی و صدای آمریکا و اذنابشان، ما با رهبری انقلاب و نظام جمهوری اسلامی صمیمی و راحت هستیم و برای بیان مشکلات و اصلاح نظام عزیزمان به کمک یا دلسوزی بیگانگان بدسابقه و سلطه گر هیچ نیازی نداریم و هرگز نمی خواهیم به ننگ حمایت یا همراهی ایشان آلوده شویم.”

 

آیت الله معظم خامنه ای کبیر

انتقاد سایت اصولگرای الف از ملکوتی و ماورایی نمایش دادن آیت الله خامنه ای در صدا و سیما در زمانی مطرح می شود که رهبر جمهوری اسلامی به قم سفر کرده است.

همزمان با این سفر بر میزان تعریف و تمجیدهای رسانه های طرفدار آقای خامنه ای از وی افزوده شده است.این رسانه ها سفر رهبر جمهوری اسلامی به قم رابا تیترهایی مانند “غدیر قم” یا “قیام قم” گزارش و همزمان از تعابیری مانند “سید خراسانی” در توصیف وی استفاده کرده اند.

در همین راستا، سایت “جهان” زیر نظر علیرضا زاکانی با انتشار تعدادی از تعاریف روحانیون برجسته از رهبر جمهوری اسلامی به تمجید از شخصیت وی پرداخت.

این سایت در مقدمه گزارش خود آورده است: “تعابیر و تمجیدهای عمیق درباره رهبر معظم انقلاب از سوی کسانی که در صدق و راستگویی آنها ذره ای شائبه و شک وجود ندارد، انسان را متوجه این حقیقت می نماید که آیت الله خامنه ای که اینک ولی امر مسلمین و بزرگ رهبر جبهه حق در مصاف با باطل است، جایگاه بسیار برجسته ای در نزد اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دارند.”

سایت “رجانیوز” هم در مطلبی نوشت که آیت الله حسن زاده آملی در متنی که به عنوان اهدای کتابش به آیت الله خامنه ای نوشته، او را “آیت الله معظم خامنه ای کبیر” توصیف کرده است.

این در حالی است که سایت مرکز خبر حوزه، در گزارشی به نقل از حجت الاسلام مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبری، نوشته که آقای خامنه ای قبل از سفر به قم تاکید کرده : “در سفر قم به مسئولین بگویید حتماً، تبلیغات سفر غلو آمیز نباشد، تعریضی به علما، بزرگان و دیگران نباشد، تعریف ها بی جا نباشد؛ من می خواهم با طلبه ها صحبت کنم و با روحانیون حرف دارم.”