پیشخوان

نویسنده
نسرین تبریزی

تکاپوی اصلاح طلبانه یک روزنامه نگار

 

اصلاح طلبی و “تکاپوی اصلاح طلبی” پنجمین کتاب منتشر شده٬ روزبه میرابراهیمی٬ روزنامه نگار ایرانی است که چندی پیش به بازار کتاب فارسی خارج از ایران آمد. این کتاب ۲۳۰ صفحه ای٬ دومین مجموعه از مجموعه یادداشت ها و مقالات میرابراهیمی است که پس “زیر هشت” که در سال ۲۰۰۹ به چاپ رسید٬ منتشر شده است.

در فاصله بین انتشار این دو مجموعه مقالات٬ از او کتاب “فرصت انتخاب” نیز در بهار ۲۰۱۱ منتشر شد. کتابی که به روایتی تحلیلی از رویکرد اصلاح طلبان به مقوله “انتخابات” پرداخته بود.

کتاب “تکاپوی اصلاح طلبی” شامل مجموعه ای از مطالب نوشته شده این روزنامه نگار٬ به همراه حواشی پیرامون مطالب است. نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب نوشته: “ اصلاح طلبی در ادبیات سیاسی ایران واژه مخشوشی شده است. در دایره لغات نیروهای سیاسی داخل ایران یک معنی می‌تواند داشته باشد و در دایره لغات نیروهای مقیم خارج از ایران معنایی متفاوت.” با این اشاره او تلاش می کند تا در همان ابتدای کتاب مقصود و برداشت  خود از “اصلاح طلبی” را برای خواننده کتاب شفاف کند که «وقتی خود را یک اصلاح طلب می‌دانم٬ چه منظوری دارم؟» میرابراهیمی ادامه می دهد که «من اصلاح طلبی را یک روش می‌دانم و نه لزوماً هدف. بدین معنا که نحوه نگرشم به موضوعات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مرتبط با ایران٬ از دریچه اصلاح طلبی است. اصلاحات نیز در باور من٬ حرکت در مسیر بهبود وضعیت موجود در چارچوب استاندارهای بین‌المللی دموکراسی در دنیا است. تلاش برای بهبود وضعیت آزادی٬ رفاه٬ و حقوق بنیادین بشر که می‌تواند مجموعه گسترده ای از موضوعات مبتلابه یک جامعه را در بر بگیرد برای من اهمیت دارد. این “بهبود” می‌تواند در منظرهای مختلف٬ میزان های متفاوتی را شامل شود. کسی می‌تواند از منظر باور به یک مسلک سیاسی٬ بهبود را در چارچوب های پیشبرنده همان مسلک تعریف کند و با همان معیارها بسنجد. حتی می‌تواند بهبود برای یک فرد معتقد به مذهبی خاص٬ حکم فرما شدن تام احکام آن مذهب در همه عرصه ها دانسته شود.”

کتاب موضوعات مختلفی را شامل می شود. بخش هایی از کتاب به روایت حاشیه های پیرامون مقالاتش در مورد عباس امیرانتظام (از قدیمی ترین زندانیان سیاسی) اختصاص دارد. چگونگی آشنایی با امیرانتظام٬ انتشار اولین گزارش ها درباره او و درگیری های پیامدش با کسانی همچون “ابو حنیف” که از اعضای گروه محمد منتظری در ابتدای انقلاب بود. میرابراهیمی به نحوه رودررویی خودش با ابوحنیف در گزارش های مرتبط با امیرانتظام می پردازد و از ملاقات هایش با این چهره معترض به امیرانتظام می نویسد.

او در بخشی از کتاب در این باره می نویسد: “اما در این بین اصغر جمالی فرد که ملقب به ابوحنیف بود٬ عصبانی ترین فردی بود که به سراغ من در روزنامه آمد. درست یک روز پس از انتشار اولین گزارشم در مورد کتاب که در آن جدا از اشاره‌ای به برخی نکات جالب مطرح شده در کتاب٬ به واکنش عباس عبدی به کتاب هم پرداخته بودم. واکنشی که ضمن تکذیب ادعای بازجویی کردن از امیرانتظام – که در کتاب خاطرات مطرح شده بود – او را “مجرمی” دانسته بود که “بیش از اندازه که حقش بوده در زندان مانده است.””

این روزنامه نگار٬ که پیش از ترک ایران٬ در روزنامه “اعتماد ملی” متعلق به مهدی کروبی مشغول به کار بود٬ در بخشی از این کتاب به تلاش هایش برای راه اندازی رسانه ای تاثیرگذار در فضای آن روزهای ایران می پردازد. او که آخرین فعالیت رسانه ای اش در ایران راه اندازی و مدیریت سایت “روزنا” متعلق به روزنامه اعتمادملی بود٬ در این باره می نویسد: “برای من هدف‌های پنهانی دیگری که در ذهن داشتم٬ در راه اندازی این سایت مهم بود. پنهانی نه به آن معنای فعالیت مخفی. بلکه من با توجه به تجربه فضای سیاسی کشور در چند مقطع مختلف٬ روزنامه را در چالش های پیش رو – که برایم قابل حدس بود - کافی نمی دیدم. بخصوص که این سایت به هرحال یکی از مجموعه کانال‌های رسانه ای منتسب به کروبی و حزب اعتماد ملی بود. از ابتدا٬ حاضر نبودم ساختار و مشی فعالیت سایت را چارچوب های حزبی قرار دهم سایت “روزنا” را تجربه‌ای جدید می‌دانستم که باید در لحظه‌های حساس نقش آفرینی می کرد. با وجود این در عمل به دلایلی٬ آنچه در ذهن داشتم برای اجرایی شدن با موانع مختلفی روبرو شد. از جمله اینکه ساختار تحریریه روزنامه٬ از همان ابتدا٬ به “روزنا” دافعه داشتند. بسیاری از اعضای تحریریه روزنامه٬ “روزنا” را رقیب می‌دیدند و نه رفیق. “روزنا” را من برای پشتیبانی روزنامه و سپر سنگ پرانی ها در مواقع حساس طراحی کرده بودم. انتخابات و لزوم نقش آفرینی رسانه ای٬ و اهمیت سرعت اطلاع رسانی برای خنثی سازی بازی‌های رسانه ای و روانی٬ یکی از اصلی‌ترین اهداف پشت ذهن من بود. من می‌دانستم کروبی و حزب اعتماد ملی حداقل ۴ سال نقش مهمی در عرصه سیاسی بازی خواهند کرد.»

بازخوانی برخی تجربه ها و روایت بسیاری از حاشیه ها٬ محور کتاب “تکاپوی اصلاح طلبی” است که به تازگی منتشر شده است. نوشتاری که حکایت از تداوم تلاش های مستمر یک روزنامه نگار ایرانی برای تحلیل رویدادهای ایران با رویکردی اصلاح طلبانه است.

کتاب “تکاپوی اصلاح طلبی” نوشته روزبه میرابراهیمی را می توانید از طریق این لینک در آمازون خریداری کنید:

http://www.amazon.com/Iran-My-reform-efforts-Selection/dp/0985374802/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1346939516&sr=8-1&keywords=roozbeh+mirebrahimi