سه نظر در باره علت آزادی زندانیان آمریکایی

نویسنده

» از نگاه ویک

احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران روز سه شنبه اعلام کرد ایران بدون قید و شرط “شان باور” و “جاش فاتال”، دو کوهنورد آمریکایی زندانی شده درایران به جرم جاسوسی را آزاد خواهد کرد. احمدی نژاد این حرکت را “حرکتی انساندوستانه” توصیف کرد؛ در حالیکه قوه قضاییه ایران وثیقه ای معادل 500 هزار دلار برای آزادی آنها درخواست کرده است.

(سارا شورد، کوهنورد سوم که همراه با این دو نفر دستگیر شده بود قبلا با قرار وثیقه مشابهی آزاد شده بود.)

سه نظر در باره علت آزادی زندانیان آمریکایی وجود دارد.

1

 به گفته لادن ناصری از بلومبرگ نیوزویک، ایران  در آستانه سفر احمدی نژاد به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، سعی دارد چهره ای محبوب از خود نشان دهد و آزادی زندانیان آمریکایی می تواند در این راستا حرکتی از نوع روابط عمومی تلقی شود. آسوشیتد پرس می گوید این کار سابقه دارد. آزادی سارا شرود هم سال گذشته درست در آستانه سفر رئیس جمهور ایران به نیویورک صورت گرفت.

2

ایران به خوبی می داند که اتهامات آن ها واهی است. این حرکت ممکن است به معنی این باشد که ایران این مساله را کاملا درک کرده و متوجه شده است که اتهامات جاسوسی به باور و فاتال غیر قابل اثبات است.

تمام شواهد ارائه شده توسط دو شاهد عینی حاکی از آن بوده است که “کوهنوردان وارد خاک ایران نشده بودند و تنها زمانی این کار را کردند که سربازان ایرانی برای عبور از مرز به آنها دستور داده بودند.”

حرکتی که بعید است از یک جاسوس سر بزند.

3

شاید این آخرن پرده نمایش ایران باشد. محکومیت هشت سال زندان برای دو آمریکایی کوهنورد برای تمام تحلیلگران مسائل ایران تعجب برانگیز بود. به نظر می آمد ایران قصد دارد به توجه بیش از حد مراجع بین المللی به این مساله که عمدتا بر مادران این کوهنوردان متمرکز شده بود پایان دهد.

برخی تحلیلگران می گویند که دولت ایران حتی در زمانی که محکومیت های سنگین را برای این دو نفر تدارک می دید، در فکر این “حرکت انساندوستانه و آزادی آنها” بوده است.

به هر حال از هر دیدگاهی، هر چه محکومیت آنها سنگین تر می بود، آزادی آنها می توانست بیشتر به عنوان یک “حرکت با  ارزش” به افکار عمومی خورانده شود.

  منبع: ویک – 14 سپتامبر2011