پارازیت بر بی بی سی

نویسنده

» گزارش لوموند از لندن

بنگاه  بی بی سی  اعلام کرد که ماهواره هائی که برنامه های تلویزیون خاورمیانه ای و اروپائی این گروه را پخش می کنند هدف پارازیت های قوی قرار گرفته اند که “منشأ آن در ایران است” . به گفته بی بی سی این پارازیت ها قادرند” اختلالاتی در پخش برنامه های تلویزیونی و رادیوئی ایجاد کنند”.

 

سایت اینترنتی بی بی سی در این مورد چنین توضیح می دهد:” این مسئله مربوط به ارسال پارازیت های الکترونیکی قوی بر روی ماهواره هائی است که بی بی سی از آن ها در خاورمیانه برای ارسال امواج بی بی سی فارسی استفاده می کند. تکنیسین های ما با پی گیری متوجه شده اند که[ منشأ‌] پارازیت ها ایران است”. به گفته بی بی سی پارازیت ها دقیقاً بعد از ساعت 4514 جمعه به وقت فرانسه ارسال و” به تدریج زیادتر شدند”.

 

بی بی سی می گوید که برای رفع این اختلالات اقداماتی انجام داده است ضمن آنکه تأکید می کند که برنامه های بی بی سی به زبان عربی و زبان های دیگر به این خاطر با مشکل پخش و گاه حتی با قطع کامل سیگنال مواجه شده اند. پیتر هوروکس، مدیر بخش جهانی بی بی سی که برنامه های رادیو و تلویزیون فرامرزی را به زبان انگلیسی و 31 زبان دیگر پخش می کند می گوید:” به نظر می رسد که این اقدام را می توان در چهارچوب حرکت مقامات ایران برای محدود کردن پوشش رسانه ای انتخاباتی که در مورد نتایج آن اختلاف وجود دارد قرار داد”. وی در ادامه سخنانش افزود:” هر گونه تلاش برای مسدود کردن کانال بی بی سی فارسی ناموجه و مغایر با معاهده جهانی مربوط به ماهواره های ارتباطی است. کسانی که سعی می کنند این کانال را مسدود کنند باید فوراً از این کار دست بردارند”.

 

وی ضمن اشاره به بازداشت کوتاه مدت جان سیمپسون خبرنگار بی بی سی در تهران و فیلمبردار او تأکید کرد که خبرنگاران رسانه های جمعی در مورد ارسال تصاویر تظاهرات خیابانی پایتخت ایران تحت فشار قرار گرفته اند. کانال خبری شبانه روزی تلویزیون العربیه که منبع تامین مالی آن سرمایه سعودی ها است روز یکشنبه اعلام کرد که مقامات ایرانی، بدون ذکر دلیل مشخصی، تصمیم گرفته اند دفتر آن را در تهران” برای مدت یکهفته” تعطیل کنند.  کانال 2 تلویزیون دولتی هلند نیز روز یکشنبه اعلام کرد که دو نفر از خبرنگارانش که اخبار انتخابات ریاست جمهوری را در تهران پوشش می دادند توسط پلیس دستگیر شده اند و از آن ها خواسته شده که ایران را ترک کنند. کانال 2 تلویزیون هلند در بیانیه ای که بر روی اینترنت قرار داد تصریح کرد که “ یان ایکل بووم، خبرنگار (برنامه خبر) نووا و دنیس هیلگرز فیلمبردار این شبکه ناگزیرند ایران را ترک کنند. آن ها جلوی ستاد موسوی، رقیب اصلی احمدی نژاد مشغول فیلمبرداری بودند که پلیس دستگیرشان کرد. آن ها را جلوی دیوار نگاه داشتند. فیلم ها و مجوز فیلمبرداری شان را گرفتند و اعلام کردند که باید ایران را بلافاصله ترک کنند”.

 

 

منبع: لوموند 14 ژوئن 

 

      http://www.lemonde.fr/proche-orient/article/2009/06/14/la-bbc-se-dit-victime-d-un-brouillage-electronique-venu-d-iran_1206762_3218.html#ens_id=1190750