دیدار♦ چهار فص

نویسنده
هوشنگ مانی

‏‏shirtalaeedastejamii.jpg

جمعه شب در لندن در یک مراسم باشکوه آکادمی جهانی هنر، ادبیات و رسانه ها که حمایت و معرفی هنرهای ظریف و ‏نمایشی را به عهده گرفته است سومین جایزه شیرطلائی را به هجده خالق بهترین آثار در هنر و ادبیات و رسانه ها اهدا ‏کرد. علیرضا نوری زاده روزنامه نگار و بهزاد بلور برنامه ساز بی بی سی فارسی از جمله کسانی که شیرطلائی امسال ‏رابه دست آوردند.

‏ شیر طلائی برای علیرضا نوری زاده

مراسم آکادمی جهانی هنر، ادبیات و رسانه ها (‏WAALM‏) با سخنرانی دکتر دربیانی بانی این آکادمی آغاز شد که ضمن ‏خیرمقدم گوئی به میهمان در سالن پارک هتل هیث رو لندن از سابقه این آکادمی گفت و از چهره های نامداری که در سال ‏های گذشته موفق به ربودن این جایزه شده بودند. به گفته وی آکادمی قصد تشویق و حمایت و گسترش تحقیقات و فعالیت ‏هائی را دارد که توسط ایرانیان و غیرایرانیان درباره فرهنگ ایران صورت گرفته باشد.


بعد از هنرنمائی ستار خواننده سرشناس ایرانی برنده جایزه شیرطلائی در سال 2005 که به همین مناسبت به لندن آمده ‏بود که با تشویق حاضران روبرو شد برندگان امسال توسط خانم دکتر مژگان دربیانی معرفی شدند و جوایز خود را از ‏دست سرشناسان حرفه خود دریافت داشتند. به این ترتیب تعداد کسانی که در سه دوره موفق به ربودن شیرطلائی شده اند ‏به پنجاه رسید.


در سال های گذشته شهره آغداشلو، سیما بینا، امید جلیلی، سایت اینترنتی بی بی سی فارسی از جمله برندگان شیرطلائی ‏بودند.‏

این بخش با رقص زیبا و تنظیم درخشان نیشام خازنی بالرین و رقصنده معروف به شادی رسید که از ویرجینیا آمده بود.


امسال مهستی کامدار ویالون سولیست عضو گروه فیلارمونیک استار هنگام دریافت شیرطلائی قطعه ای از یک کنسرتو ‏ویلون را با استادی کامل نواخت و بعد نوبت به جایزه به پروفسور دیک دیویس رسید که با تصحیح و تحلیل شاهنامه ‏فردوسی جازه کتاب سال 2006 روزنامه واشنگتن پست را به خود اختصاص داده است.


اریک جرپ آمریکائی و نویسنده کتاب فانتری بازگشت شهرزاد، پروفسور سیروس فروغ نوازنده و استاد ویالون و ‏کارشناس برجسته موسیقی چایکوفسکی[فرزند زنده یاد دکتر مهدی فروغ استاد مسلم هنرهای نمایشی و رییس دانشکده ‏هنرهای زیبا]وستا و جان کورتیس [استادان باستان شناسی و ایران باستان]دکتر پاتریک هانت [باستان شناس و ایرانشناس ‏از دانشگاه استانفورد] ‏

در بخشی از برنامه خاطره ها ورق زده شد. در فیلمی نشان داده شد سریال هائی که در خاطره ایرانیان نشسته اند و بیش ‏از همه مرد شش میلیون دلاری که روزگاری تهران را خلوت می کرد شب های نمایشش، و جایزه طلائی برای لی میجر ‏که به علت آن که نتوانسته بود در جلسه حاضر شود با فرستادن یک ویدئو پیام خود را ضبط کرده و فرستاده بود. میجر ‏که فرح فاست زیبای دهه هفتاد را همسر خود دارد در این فیلم برای ایرانیان آرزوی سلامت و بزرگی کرده بود.


گرچه امید جلیلی امسال نیز برنده جایزه شیرطلائی شده بود اما پیش از وی یک طنزپرداز دیگر ایرانی ماز جبرانی مقیم ‏آمریکا به خاطر فعالیت هایش جایزه را گرفت. او که نتوانسته بود در برنامه شرکت کند در فیلمی ضمن تشکر از دریافت ‏جایزه گفت امسال دو جایزه دریافت داشتم و خواست که اولی را هم بیاورند. اولین جایزه ماز یک کودک چند ماهه سیاه ‏پوست بود. که در بغل پدرش بی تابی کرد و حاضر نشد به حاضران هلو بگوید.


گروه راپ آبجیز و کیوسک هر دو جایزه طلائی را به دست آوردند به علت فعالیت در زمینه موسیقی زیرزمینی، چنان که ‏مارتیک خواننده ارمنی ایرانی که صدایش و از جمله ترانه حریرش در خاطره ایرانی ها جا دارد از جمله دریافت کنندگان ‏شیرطلائی بود که چند ترانه هم برای حاضران خواند.


بهزاد بلور برنامه ساز بی بی سی فارسی به عنوان تهیه کننده ای برای جوانان برنده جایزه ای شد و در یک سخنرانی ‏کوتاه اما شنیدنی از خود گفت و از خاطره برنامه تاریخچه بوسه.


‏ احمد رضا بهارلو برنامه ساز مشهور صدای آمریکا برای تهیه فیلم بلند داستانی پایان کودکی که به گفته وی داستان ‏ایرانیان است جایزه شیرطلائی گرفت. فیلم نقل دورانی است که ایرانی ها هنوز جهانوطن و یا ایرانی جهانی نشده بودند و ‏فیلم داستان گرفتاری آن نسل در جذب شدن در سرزمین موعود است که آمریکا باشد. این فیلم که در سال های قبل از ‏انقلاب ساخته شد بعد از سال ها [در 2008] بازسازی و سرانجام تکامل یافت. پخش گوشه ای از این فیلم سینمائی با ‏استقبال حاضران روبرو شد. در لابه لای فیلم اثر عاطفه های یک دارابی گم کرده زادگاه پیداست.


کیهان لندن نیز به خاطر خدمات خود به عنوان رسانه فارسی زبان جایزه شیرطلائی گرفت. محمد حمیدی و محمدی از ‏دبیران آن روزنامه برای دریافت جایزه از سوی هیات تحریره کیهان روی صحنه رفتند.


پرهیجان ترین بخش برنامه هنگامی بود که دکتر مژگان دربیانی با اعلام نام دکتر علیرضا نوری زاده از این روزنامه ‏نگار سرشناس خواست برای دریافت جایزه شیرطلائی به بالای صحنه برود. حاضران در مراسم ضمن تشویق روزنامه ‏نگار محبوب خود برپا خواستند و نوری زاده که به حق پرکارترین و مشهورترین روزنامه نگار ایرانی خارج از ‏کشورست در یک سخنرانی سراسر عاطفه و عشق به وطن. سه روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان داد ‏که نتیجه را به درست گمانه می زند، چرا که سخن مارتین لوتر کینگ را تکرار کرد که همان نطق آخر انتخاباتی باراک ‏اوباما بود “من رویائی دارم” و رویای نوری زاده بازگشت به وطن و دریافت چنین جایزه ای از دست هموطنان خود بود.‏


پایان بخش برنامه دکتر مری شوتلورث رییس نهاد حمایت از حقوق بشر جوانان بود که وقت دریافت جایزه خود دکتر ‏دربیانی را به سن فراخواند و با بیانی شیرین و ادبی از خدمت آنان تجلیل کرد.‏


‎.‎