تشبیه رفتار مجلسیان به شاهان قاجار

نویسنده
شیرین کریمی

» کوچک زاده حرف های احمدی نژاد را تکرار کرد

سه روز پس از آنکه احمدی نژاد در کنفرانسی خبری با انتقاد از نمایندگان مجلس آن ها را به رجل عصر قاجار تشبیه کرد، یک نماینده مجلس نیز انتقاد مشابهی از هیات رئیسه و رئیس مجلس به عمل آورد. این در حالی است که پیشتر رهبر جمهوری اسلامی علنی شدن اختلافات از سوی مقامات سیاسی تا روز انتخابات را خیانت دانسته بود.

مهدی کوچک زاده دیروز در صحن علنی مجلس، علی لاریجانی و اعضای هیات رئیسه پارلمان را به حکمرانان یکی از سلسله های پادشاهی ایران از نگاه تاریخ نگاران تشبیه کرد: “قاجاری ها”

این نماینده تهران روز چهارشنبه در تذکری خطاب به محمدرضا باهنر گفت: “تحمل بیان تذکر را داشته باشید تا متهم به رفتار قجری با مجلس نشوید.”

باهنر دیگر نماینده تهران و نائب رئیس مجلس نهم که دیروز ساعاتی ریاست جلسه را بر عهده داشت در واکنش به این اظهارات کوچک زاده گفت: “مقصود شما توهین که نیست؟”

پاسخ کوچک زاده صریح بود: “ویژگی پادشاهان قاجار این بود که در دهان مجلس را ببندند. اگر کسی سعی کند در مجلس در دهان نمایندگان را ببندد، خدای نکرده با پادشاهان قاجار قیاس می شود”.

کوچک زاده که در سه مجلس اخیر جزو نمایندگان اصولگرا بوده است، از نخستین سال های نمایندگی در مجلس هفتم که مصادف با پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات سال 84 بود به طرفدار سرسخت وی بدل شد. وی در تمام این 7 سال ذره ای از مواضع خود در دفاع از احمدی نژاد عقب ننشسته و بسیار به او وفادار است تا آنجا که منتقدان احمدی نژاد در جناح راست وی را “وکیل الدوله” می خوانند. “وکیل الدوله” در ادبیات جناح راست حاکمیت، اصطلاحی است که مخالفان اصولگرای دولت به کنایه برای توصیف حامیان محمود احمدی نژاد در پارلمان جمهوری اسلامی به کار می برند. علی مطهری تابستان سال 90 از افزایش قابل توجه “وکیل الدوله ها” در مجلس کنونی خبر داده بود.

این دومین بار در یک هفته اخیر است که احمدی نژاد و یارانش در نزاع خود با مخالفان دولت در مجلس پای عصر قجر را به میان می کشند. نخستین بار روز یکشنبه محمود احمدی نژاد با متهم کردن نمایندگان مجلس به تلاش برای محدود کردن رئیس جمهور، خاطرنشان کرده بود که “خیال می‌کنند زمان قاجار است و استبداد حاکم است”.

اعتراض وی به تصویب کلیات طرح قانون انتخابات ریاست جمهوری توسط نمایندگان مجلس در صبح روز یکشنبه بود. بر اساس قانون جدید یک “هیات اجرایی مرکزی انتخابات” متشکل از ۱۱ نفر هدایت مسائل اجرایی انتخابات ریاست جمهوری را بر عهده خواهند داشت.

طرح جدید، همچنین احراز شرط “رجل مذهبی بودن” کاندیداهای ریاست جمهوری را مستلزم تایید ۲۵ نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری و حصول شرط رجل سیاسی بودن را مستلزم تایید ۱۰۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانسته است.

این مصوبه یک روز پس از آن تصویب شد که احمدی نژاد، دست راست خود را از نهاد ریاست جمهوری مرخص کرد و در وصف وی نامه ای مملو از صفات تحسین آمیز نوشت؛ امری که جناح راست را نگران کرده است، آن ها تصور می کنند این موضوع به معنای آماده شدن اسفندیار رحیم مشایی برای اعلام کاندیداتوری در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری است.

حالا آن ها در قانون جدید دو برگ برنده دارند، نخست مهندسی نتایج انتخابات را تا حدود زیادی از دست احمدی نژاد خارج و دوم نقش پارلمان اصولگرایان و مجلس خبرگان را در تایید کاندیداها پر رنگ می کنند. این دو نهاد هر دو از مخالفان سر سخت مشایی هستند. آن ها وی را “لیدر جریان انحرافی” می خوانند. گفتنی است کلیات این قانون باید در شورای نگهبان نیز تصویب شود.

اعتراض دیروز کوچک زاده هم معطوف به رویکرد هیات رئیسه در روز رای گیری برای تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بود. وی خطاب به باهنر گفت: “در زمانیکه تبصره دوم ماده 4 طرح اصلاح قانون ریاست جمهوری در حال بررسی بود اخطار قانون اساسی داشتند وقت این اخطار گذشت و تبدیل به یک تذکر مستند به چهار ماده آئین نامه شد.”

این نماینده حامی احمدی نژاد به نائب رئیس پارلمان گفته است: “کسی که حرفش مربوط به دستور است، دهانش را می بندید، این کار پادشاهان قجر و خلاف سوگند شما است.”

درگیری میان تیم احمدی نژاد و تیم علی لاریجانی بر سر قوانین مربوط به مهندسی انتخابات ریاست جمهوری در حالی بالا گرفته است که رهبر جمهوری اسلامی پس از نامه نگاری های تند میان سران قوا در ماه گذشته به شدت از این کار انتقاد کرد. آیت الله خامنه ای در اظهاراتی بی سابقه گفته بود: “از امروز تا روز انتخابات هرکس احساسات مردم را در جهت ایجاد اختلاف بکار گیرد قطعا به کشور خیانت کرده است.”

هشداری که افاقه نکرد، دو روز پس از اظهارات آیت الله خامنه ای امضای طرح سئوال از احمدی نژاد در صحن علنی مجلس به حد نصاب رسید. تا اینکه دو هفته پیش آیت الله خامنه ای بار دیگر وارد میدان شد و گفت سئوال نمایندگان از احمدی نژاد “چیزی است که دشمن می خواهد.”

با این حال ظاهرا دعوا هنوز به پایان نرسیده است و به نظر می رسد تا رسیدن به روز انتخابات، جناح های حاکمیت برای فرستادن کاندیدای خود به پاستور راهی جز رویارویی بیشتر نخواهند داشت.

احمدی نژاد در کنفرانس اخیر خود با انتقاد از اینکه “کسی حق نداشته باشد کاندیدا شود مگر اینکه قبلا از کسانی تاییدیه بگیرد، سیاستش را کسی تایید کند و دینداریش را کسی دیگر” تصریح کرده است: “چرا باید روی چیزهایی دست بگذاریم که دشمنان هم سوء‌استفاده کنند و گذشته هم زیر سئوال برود؟”

او برای نشان دادن عمق دشمنی خود با پارلمان، اعضای آن را “نماینده اقلیت مردم” توصیف کرده و گفته است: “اینکه با قوانین عادی، نماینده مجلس را به نماینده اقلیت مردم تبدیل کرده و سپس با نماینده اقلیت بخواهیم نماینده اکثریت مردم را کنترل کنیم، این شدنی نیست. نباید احراز صلاحیت و شرایط ریاست جمهوری را در دست عده ای قرار داد که مردم و قانون اساسی چنین اختیاری به آنها نداده اند.”