توجه جامعه کار را برای حکومت دشوار کرد

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز

یک وکیل حقوق بشر که در حال گذراندن حکم خود به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” در زندان اوین است، پس از آنکه مسئولان قضائی ایران ممنوعیت خروج از کشور دخترش را لغو کردند به اعتصاب غذای 49 روزه خود پایان داد.

نسرین ستوده، وکیل 49 ساله که تا پیش از زندانی شدن در سال 2010 یکی از آخرین وکلای شاخص در زمینه حقوق بشر و پرونده های سیاسی در ایران به شمار می آمد، در ماه اکتبر به دلیل ترس از اینکه فشارها بر خانواده اش افزایش پیدا کند دست به اعتصاب غذا زد. او فقط محلول قند و نمک مصرف می کرد و وزنش به 95 پوند ( 43 کیلوگرم) رسید.

این بار دوم بود که خانم ستوده احساس می کرد باید از غذا خوردن دست بکشد. او نخستین اعتصاب غذایش را در سال 2010 کلید زد، پس از آنکه خانواده اش از ملاقات یا تماس تلفنی با وی محروم شدند. در آن مورد، مسئولان پس از 4 هفته تسلیم شدند و اجازه دادند تا همسر و دو فرزند وی هر هفته با وی ملاقات داشته باشند.

خانم ستوده همچنین چندین نامه سیاسی از داخل زندان منتشر کرده است. در یکی از آن ها وی گفته بود زمانی که موکلان سابقش هنوز در زندان بودند، فکر آزادی برای او هول انگیز بود.

در سال های اخیر بسیاری از حقوقدانانی که وکالت زندانیان با اتهامات امنیت ملی را بر عهده داشته اند به زندان افتاده اند، در همین حال دیگر وکلا، همچون شیرین عبادی – برنده نوبل صلح سال 2003- ناچار به ترک کشور شده اند. حکم روز سه شنبه که البته از سوی مقامات رسمی تایید نشده است، ظاهرا نشان می دهد مقامات ایران برای پذیرش پرونده های حقوق بشری تحت فشار هستند؛امری که خانم ستوده به طور مداوم آن را به چالش کشیده است.

مقامات ایرانی منکر وجود هرگونه زندانی سیاسی در ایران هستند و می گویند تمام افرادی که پشت میله ها هستند بر اساس قوانین کشور محاکمه شده اند. خانم ستوده در حال گذراندن حکم شش سال حبس خود به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و همچنین “سو استفاده از حرفه خود به عنوان وکیل” است.

هفته گذشته، محمد جواد لاریجانی، از اعضای خانواده با نفوذ لاریجانی و دبیر انتصابی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در یک کنفرانس خبری گفته بود که از نقطه نظر رسمی ایران هیچ چیز غیر عادی پیرامون زندانی بودن خانم ستوده وجود ندارد.

اما رضا خندان همسر خانم ستوده که مهندس کامپیوتر است در مصاحبه ای گفته دقت و توجه جامعه به پرونده خانم ستوده کار مقامات ایرانی برای انکار پرونده وی را به شدت دشوار کرده است.

آقای خندان می گوید همسرش یکی از تحسین کنندگان آنگ سان سوچی ـ رهبر مخالفان برمه و برنده نوبل صلح ـ است. کسی که سال ها در حیس خانگی بود و به سمبل جهانی مقاومت بدل شد و اینک یک رهبر سیاسی است.

آقای خندان می گوید: “اما این نبرد نسرین است، نه بچه های ما، پس نسرین هر کاری از دستش ساخته است انجام می دهد تا آنها زندگی عادی داشته باشند.”

منبع: نیویورک تایمز – 4 دسامبر