با پانصد هزار رای بیشتر فکر نکند مالک کشور است

نویسنده
حسین محمدی

» هشدار مصباح به سیاست‌های دولت پیرامون اقلیت‌ها

هم‌زمان با اتمام مذاکره میان ایران و گروه ۱+۵ در وین٬ دور جدید انتقادهای اصول‌گرایان از دولت روحانی آغاز شده است. محمدتقی مصباح‌یزدی گفته است که روحانی نباید به واسطه پانصد هزار رای بیشتر احساس کند که مالک کشوراست. از سوی دیگر مشاور فرهنگی فرمانده سپاه هم نسبت به سیاست‌های قومی دولت روحانی هشدار داده است.

محمدتقی مصباح یزدی٬ روحانی مخالف دولت و پدر معنوی جبهه پایداری٬ در یک سخنرانی درباره رای مردم در جمهوری‌اسلامی و مقام ریاست‌جمهوری گفت: “به عقیده ما در دوران ‏غیبت نیز آنکه اشبه به معصوم یعنی ولایت فقیه است باید حاکم جامعه باشد، این اصول باید باور ‏ما باشد نه اینکه وقتی با ۵۰۰ هزار رای بیشتر مردم رای آورد خیال کند مالک کشور است و اختیار ‏همه چیز به دستش است بلکه تازه نیاز به نصب رهبر و ولی فقیه دارد”.

به عقیده مصباح‌یزدی در جمهوری‌اسلامی “رای مردم در طول رای معصوم و ولی‌فقیه است و این یک ‏نوع دموکراسی یا همان مردم‌سالاری دینی است یعنی شرایط رهبر توسط اسلام تعیین شده ولی ‏تشخیص آن با مردم است”.

اشاره این روحانی مخالف دولت٬ به رایی است که حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری کسب کرده. وی تنها با اختلاف ۵۰۰ هزار رای در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی رسید. این مساله در ماه‌های گذشته بارها مورد اشاره اصول‌گرایان قرار گرفته. آن‌ها بارها به کنایه از روحانی به عنوان رییس‌جمهوری نام برده‌اند که با تعداد آرای کم به ریاست‌جمهوری رسیده و به همین دلیل معتقدند که وی نمی‌تواند نماینده‌ی همه مردم ایران باشد.

هم‌زمان حمیدرضا مقدم‌فر٬ معاون فرهنگی سپاه پاسداران٬ در یک برنامه تلویزیونی به انتقاد از سیاست‌های دولت روحانی پرداخته است. مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس٬ درباره سخن‌رانی اخیر علی یونسی٬ دستیار ویژه حسن روحانی در امور اقلیت‌ها گفت: “دستیار ویژه رئیس جمهور به شیراز می‌روند و در کنیسه یهودیان می‌روند و د رمورد آرم شیر و خورشید صحبت می‌کنند. بنده دلواپس وعده‌های دولت و عملی شدن آن‌ها هستم. باید دولت را کمک کرد و نباید اجازه حاشیه‌سازی داد. از جمله همین سخنان دستیار ویژه رییس‌جمهور… این دستیار که مدام بین اقلیت‌ها می‌روند و مدام وعده پست‌های بالا به ایشان می‌دهند٬ خوب این حاشیه درست می‌کند”.

سخنان علی یونسی در شیراز پیش از این نیز با انتقاد اصول‌گرایان مواجه شده بود. آن‌ها سخنان علی یونسی درباره جای‌گزین شدن نماد هلال احمر با شیر و خورشید را عجیب توصیف کرده بودند.

پیش از این نیز آیت‌الله مکارم‌شیرازی٬ از مراجع‌تقلید نزدیک به اصول‌گرایان٬ به انتقاد از سیاست‌های دولت روحانی درباره اقلیت‌های قومی و ملی پرداخته و نسبت به “پرتوقع” شدن آن‌ها هشدار داده بود: “روشی هم که اخیرا دولت در برخی امور به دنبال آن است راه به مقصد ‏نمی‌رساند و تجربه نشان داده اگر در حد معمول کار کنیم توقعات هم محدود می‌شوند ولی اگر به ‏توقعات دامن بزنیم، بیشتر شده و فردا به دنبال وکیل و وزیر و رییس‌جمهور هم خواهند بود”.

مقدم‌فر در سخنان خود همچنین به انتقاد از روش دولت روحانی در برخورد با منتقدان پرداخت و گفت: “این حرف اشتباهی است که مدام ما بگوییم که افراد شناسنامه خود را بیاورند یا این‌که بگویند شما برای کدام حزب هستید، یا اینکه مدام هر که انتقاد کرد بگویند این‌ها نزدیکان دولت قبل هستند. البته این‌ها غیر از بی‌سواد خوادن منتقدان است. این‌که عده‌ای می‌گویند این‌ها غارت‌گر بیت‌المال هستند یا جیب برند و یا طرفداران تحریم”.

اشاره وی به سخنانی است که حسن روحانی در ماه‌های گذشته درباره منتقدان دولت خود بر زبان رانده است. نحوه رفتار روحانی با منتقدان دولت خود٬ در ماه‌های گذشته با انتقاد اصول‌گرایان روبه‌رو شده است. برخی از اصول‌گرایان با اشاره به خط‌مشی دولت روحانی و مقایسه آن با دولت احمدی‌نژاد٬ گفته‌اند که آزادی‌ها در دولت فعلی نسبت به دولت دهم محدودتر شده است.

از آن جمله می‌توان به محمدعلی رامین٬ معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت دهم اشاره کرد که در این‌باره گفت: “هرگونه نقد مذاکرات هسته‌ای در دولت دهم آزاد بوده است اما اکنون به منتقدین اجازه حرف زدن نمی‌دهند آن‌ها را به زندان می‌اندازند”.

اصول‌گرایان پیش از این بارها به انتقاد از محدود شدن آزادی بیان در دولت روحانی پرداخته‌اند. آن‌ها به مواردی چون توقیف نشریات٬ شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از نمایندگان مجلس و صدور دستورالعمل از سوی این شورا برای نشریات اشاره می‌کنند.

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از برخی نمایندگان مجلس نظیر جواد کریمی‌قدوسی و مرتضی نبویان و همچنین حسین قدیانی٬ نویسنده روزنامه‌های کیهان و وطن‌امروز٬ به اتهام توهین به مقامات مذاکره کننده هسته ای شکایت کرده بود.

علاوه بر شکایت انجام شده٬ از زمانی که دولت روحانی روی کار آمده٬ برخی رسانه‌ها و نشریات منتقد نیز دچار توقیف شده‌اند. روزنامه‌های بهار٬ آسمان از جمله نشریات نزدیک به اصلاح‌طلبان بودند که دراین مدت توقیف شده‌اند. روزنامه‌های نشاط و هم‌میهن نیز با وجود حکم رفع توقیف٬ امکان انتشار نیافته بودند.

شورای عالی امنیت ملی - که ریاست آن بر عهده رییس‌ جمهوری است - همچنین در همان ابتدای آغاز به کار خود٬ بخشنامه‌ای خطاب به نشریات ارسال کرد که بر طبق آن رسانه‌ها اجازه نقد و بررسی مذاکرات ژنو را نداشتند. دستورالعمل مشابهی نیز پیرامون قراردادکرسنت٬ به رسانه‌ها فرستاده شد.

پیش از این هیات نظارت بر مطبوعات به برخی رسانه‌ها بابت انتشار مطالب انتقادی پیرامون توافق ژنو - نظیر روزنامه وطن‌امروز - تذکر داده و پرونده آن‌ها را نیز به دادگاه مطبوعات ارسال کرده بود.

اظهارنظرهای حسن روحانی از زمان روی کار آمدن دولت وی تاکنون پیرامون منتقدان دولت خود با اعتراض آن‌ها روبه‌رو شده است. وی یک بار برخی منتقدان خود را “بی سواد” توصیف کرده بود.

روحانی دو هفته پیش نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفته بود که “اقلیت ناچیزی هستند که از برداشتن تحریم‌ها عصبانی هستند چرا که لطمه می‌خورند. چون از این تحریم‌ها سواستفاده می‌کردند و برخی از تخریب‌هایی که علیه دولت صورت می‌گیرد نیز از این موضوع منشا می‌گیرد”.

او اضافه کرده بود: “اینکه عده‌ای راه دولت را نپسندند، اشکالی ندارد، نقد کنند. ما از نقد سازنده استقبال می‌کنیم. نقد سازنده لازم است اما عده‌ای اتهام، دروغ‌پردازی، تخریب و هوچی‌گری شروع کرده‌اند. البته هنوز به مقطعی نرسیده‌ایم که لازم بدانم برای مردم توضیح دهم. ما از این مسایل عبور می‌کنیم ولی آنها می‌خواهند دولت را از مسیر خود خارج کنند”.

روحانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب هم درباره منتقدان دولت گفته بود: “بدون شناسنامه از دولت انتقاد نکنید. از همه می‌خواهم با شناسنامه حرف بزنند و بگویند به کجا و به کدام جناح وابسته هستند. به نام جناح حرف بزنند نه به نام ملت”.

حتی علی مطهری٬ نماینده مجلس٬ که از حامیان دولت روحانی است٬ در انتقاد از رویه‌ی دولت دراین زمینه٬ گفته بود: “در دولت گذشته ما مخالف سرسخت بودیم و خیلی حرف‌ها می زدیم. البته آن موقع هم دولت دوبار از من شکایت کرد ولی کلا تحمل آنها بد نبود؛ در مجموع خوب بود. خب این دولت هم منتقدین و مخالفینی دارد. باید بگذاریم حرف هایشان را بزنند و جلوی آنها را نگیریم”.

با این حال حسن روحانی٬ تمامی این انتقادها را رد می‌کند. وی که زمانی منتقدان توافق ژنو را “بی‌سواد” توصیف کرده بود٬ درباره منتقدان و مخالفان دولت و امکان نقد دولت خود در نخستین جلسه کابینه در سال جدید چنین گفته بود: “بسیار خوشحالم که امروز انتقاد از دولت سهل و ساده انجام می‌گیرد. سایت‌های منتقدان، برنامه‌های صدا و سیما و روزنامه های آنها هرچه بخواهند می نویسند و می سازند. فکر نمی‌کنم هیچ زمانی اینچنین بدون دغدغه و به راحتی از شخص رییس‌جمهوری، از کار دولت و راه دولت نقد و انتقاد می کردند. ما پذیرای انتقاد هستیم و آن را قبول کرده و مفید و لازم می‌دانیم”.