ترس جناح راست از بازگشت هاله نور

نویسنده
مریم کاشانی

» حمله همزمان وزاری سابق به احمدی نژاد

در حالی که در هفته های اخیر، اخباری از احتمال فعال شدن دوباره محمود احمدی نژاد منتشر شده است،عباس سلیمی نمین از محافظه کاران نزدیک به آیت الله خامنه ای طی گفتگویی که هفته گذشته منتشر شد، گفت: “آقای احمدی‌نژاد می‌تواند تلاش کند تا وارد مجلس شود و نقطه نظرات خود را در قبای نمایندگی مطرج کند. ببینید! قطعا عملکرد‌ها در آرای مردم تاثیر دارد و به همین دلیل مردم بعد از هشت سال، این تصور را دارند که هر چه در چنته داشته است را رو کرده است و دیگر حرفی برای گفتن ندارد. اما این را نباید فراموش کرد که مردم احمدی‌نژاد و یارانش را شناخته‌اند و امکان ندارد که او و نزدیکانش را با رای خود وارد مجلس کنند. احمدی‌نژاد در کنار کارهای مثبتش، اشتباهات فاحشی داشته است و به همین دلیل آن‌ها او را لایق اعتماد مجدد نمی دانند.”

همزمان با انتشار این سخنان، چند تن از وزیران برکنار شده دولت سابق نیز طی گفتگوهایی جداگانه به انتقاد از احمدی نژاد پرداختند.

سید محمد جهرمی وزیر کار دولت احمدی نژاد در گفتگویی تاکید داشت: “ از این جهت که با آقای احمدی‌نژاد کار کردم پشیمانم” او درباره خانه نشینی احمدی نژاد معتقد بود: “ به نظر بنده همان موقع باید آقای احمدی‌نژاد استیضاح می‌شد. متاسفانه هر دوره‌ای مجلس ما ضعیف‌تر شد. مجلس الان را خیلی ضعیف‌تر از دوره‌های چهارم و پنجم می‌دانم. نمایندگان به خودشان بیشتر می‌پردازند تا اینکه به مسائل ملی توجه کنند. قبلا نمایندگان بیشتر دغدغه مسائل ملی را داشتند.”

 او درباره شیوه تفکر احمدی نژاد هم گفته بود: “ آقای احمدی‌نژاد بعضی حرف‌هایی که 100 درصد هم با عقل جور نمی‌آمد را می‌گفت. […] درباره حضور آقای مشایی در انتخابات، آقای احمدی‌نژاد فکر می‌کرد دست غیبی مشکل مشایی را حل می‌کند.” او درباره انتخابات سال 1384 نیز تاکید داشت: “ بله. احمدی‌نژاد در دور اول انتخابات با فحاشی به هاشمی و در دور دوم هم با فحاشی به دیگران رای گرفت.” جهرمی درباره بازگشت احمدی نژاد به قدرت هم تاکید کرد: “ اگر شورای نگهبان، شورای نگهبان باشد که هست، بعید می‌دانم احمدی‌نژاد را تایید صلاحیت کند.”

همان روزها پرویز کاظمی، وزیر رفاه دولت احمدی نژاد نیز طی گفتگویی به افشاگری علیه رئیس سابق دولت پرداخت. او تاکید داشت: “آقای احمدی‌نژاد اصلا سیستماتیک نیست. باورش بر این است که در پادگان و ارتش یک ژنرال وجود دارد و مابقی سربازند. از سوی دیگر ایشان اصلا گوش شنوا نداشت. مدیر باید بشنود اما جاده او یک طرفه است. یک موضوع دیگر این بود که احمدی نژاد دروغ می‌گفت. مثلا با من ظهر جلسه داشت و صحبت می‌کرد و شب در جای دیگری می‌گفت از صبح در اصفهان بودم. بعد طوری حرف می‌زد و توضیح می‌داد که حتی من هم قانع می‌شدم و با خود می‌گفتم که نکند حتما روز گذشته پیش ایشان بودم.”

او همچنین فاش کرد که احمدی نژاد چهار نفر “مجتبی ثمره هاشمی، زریبافان، سعیدلو و مشایی” را برای کنترل وزار گمارده بوده است. کاظمی اضافه کرد: “احمدی‌نژاد 84 با 88 فرق داشت. هر سال متفاوت تر شد. همین طوری سیر سقوط را طی کرد و دچار هوای نفس شد.” او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا “نظام” با احمدی نژاد مصالحه کرد، گفته بود: “ به نظرم اشتباه کرد. مگر با خون شهدا، تلاش مردم، مملکت می‌شود مصالحه کرد. هزینه فایده قضایای بحث هسته‌ای را یک نفر برای من توضیح دهد. 10 سال تحریم بودیم. محسنات و معایب را یکی بگوید. کجا در این باره صحبت و نقد می‌کنیم. چرا در تعاملات با سازمان‌های بین المللی اشتباه می کنیم؟”

همزمان با این گفتگوها، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران نیز با انتشار گفتگویی مفصل از وزیر سابق اصلاعات، حملات راستگرایان به احمدی نژاد را تشدید کرد. حیدر مصلحی، در این گفتگو، درباره زمان انتخابش به وزارت اطلاعات گفته بود: “ زمانی آن را قبول کردم که آقای احمدی‌نژاد سرپرستی وزارت را بر عهده داشت و در این دوره جابجایی‌هایی را انجام داده و افرادی را به کار گرفته و کنار زده بود. لذا وقتی قرار شد من این مسئولیت را قبول و شروع به کار کنم به احمدی‌نژاد گفتم اگر پیشنهادی دارید مطرح کنید اما باید برای من حجت تمام شود که آیا می‌توانم با این افراد کار کنم یا خیر و به او تأکید کردم من در این زمینه بر اساس حجت شرعی خود عمل خواهم کرد و احمدی‌نژاد نیز روحیه مرا می‌دانست.”

او سپس به جابجایی یکی از افراد در وزارت اطلاعات اشاره کرده و ادامه می دهد: “پیش احمدی‌نژاد رفتم و او گفت «اینطور نمی‌شود و ما هرچه گفتیم تو گوش نکردی و من تصمیم خود را گرفتم»، من هم گفتم «تصمیمی که گرفته‌‌اید را عملی کنید»، او به من گفت «شما استعفا بده» که من به او پاسخ دادم «من استعفا نخواهم داد اگر شما به این نتیجه رسیده‌اید که من را عزل کنید مرا برکنار کنید. چون اگر من استعفا دهم یعنی خودم پذیرفته‌ام که اشتباه کرده‌ام.» این صحبت تمام شد و به دفتر اطلاع دادم که چنین قضیه‌ای بین ما اتفاق افتاده است.” البته مصلحی نگفته است که به کدام دفتر اطلاع داده است.

 او اضافه میکند: “بعدازظهر هم جلسه دولت بود که به آن جلسه رفتم، در جلسه دولت یکی از زرنگی‌های احمدی‌نژاد این بود که اگر می‌خواست کاری کند می‌گذاشت برای آخر جلسه تا کسی اقدامی نکند لذا آخر جلسه اعلام کرد بنده از این به بعد مشاور اطلاعاتی هستم، همه هاج و واج ماندند؛ آن زمان ایام فاطمیه بود و ما هم در منزل‌مان روضه داشتیم و من می‌خواستم سریع بروم که به روضه برسم اما وقتی خواستم بروم دیدم از دفتر یک نفر کنار در ریاست جمهوری ایستاده است و نامه‌ای را از طرف آقا آورده است ، این بحث مطرح شده بود که به احمدی‌نژاد گفته بودند نباید این کار را انجام دهد و مرا عزل کند و بعد هم به من پیغام داده شد به سر کار خود برگردید و کار را تعطیل نکنید و بعد آقا مرقومه‌ای را برای من فرستادند که باید در محل کار خود حضور داشته باشید.”

از طرفی دیگر مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت دولت دهم نیز در برنامه شناسنامه در شبکه سوم تلوزریون حکومتی ایران حاضر شد و علیه احمدی نژاد سخن گفت. دستجردی از جمله فاش کرد که محمود احمدی نژاد با روسای دانشگاه های علوم پزشکی که او منصوب میکرد، موافق نبوده است: “بعضی از روسای دانشگاه‌هایی که بنده حکم سرپرستی به آنان می‌دادم باید پس از گذشت سه ماه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان رئیس دانشگاه تصویب می‌شد اما بعضی از منصوبین بنده 16 تا 19 ماه سرپرست بودند یعنی ریاست آنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نمی‌شد مگر اینکه رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور نداشته و ریاست آن شورا بر عهده شخص دیگری باشد.”

او همچنین گفته بود: “ در مورد بودجه سلامت و وقتی هدفمندی یارانه‌ها مطرح بود در مجلس لابی می‌کردیم چرا که مجلس جای لابی است و ما هم می‌خواستیم سهم سلامت را از هدفمندی بگیریم اما به خاطر دارم که رئیس جمهور با من تماس گرفتند و با صدای بلند پرخاش کردند که معاونان شما در مجلس چه می‌کنند و فلانی و فلانی که هستند و چرا آن‌جا هستند و بنده نیز آنقدر عصبانی شدم و پرخاشگرایانه گفتم که چطور افراد فلان وزارتخانه که فلانی وزیرش است می‌توانند بروند لابی کنند اما وزارت بهداشت که وظیفه‌اش تامین سلامت مردم است نمی‌تواند؟ “

دستجردی در همین گفتگو فاش کرد: “ نیازمند 2و نیم میلیارد دلار برای مسائل پزشکی بودیم اما از این میزان فقط 41 و نیم میلیون دلار به مسائل دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت در حالی که ارز برای لوازم پزشکی هزینه شده بود و همین امر خونم را به جوش آورد. به این نتیجه رسیدم که اگر این موضوع را علنی نکنم از هیچ راهی نمی توان ارز دارو را تامین کرد چون هرچه در جلسات علنی می گفتم تذکر می دادند. آقای فلان ارز دهد اما من می گفتم ارزی به ما نمی دهند و به لوازم آرایشی اختصاصا دارد چون در اولویت بندی وزارت صنعت تجهیزات پزشکی اولویت هشتم اما خوراک سگ و دسته بیل اولویت سوم و چهارم.”

برخی تحلیلگران معتقدند که حمله همزمان وزرای سابق احمدی نژاد به او اتفاقی نیست. فعال شدن دوباره احمدی نژاد نگرانی راستگرایان را هم فراهم کرده است. علی نظری، نماینده اصلاح طلب مجلس ششم در یادداشتی با عنوان “ وزرای باانصاف احمدی نژاد ” به کنایه نوشته است: “ بعد از غروب عمر 8 ساله ی معجزه ی هزاره سوم در دولت های نهم و دهم، هرگاه اصلاح طلبان لب به اعتراض علیه آن همه ویرانگری هشت ساله پرداختند، از سوی متحدان رییس جمهور سابق متهم به سیاه نمایی شدند.” او اضافه کرد: “ بیان واقعیت های تکان دهنده از زبان وزرای احمدی نژاد که عمدتا از مدیران شناخته شده ی اصولگرا هستند، می تواند ملاک مناسبی برای داوری افکار عمومی برای رسیدن به حقایق پنهان و پشت پرده آن همه مصایب دوران هشت ساله موسوم به ویرانگری باشد.”