نگاه دیگران

نویسنده

فیلم “آرتیست” برنده ۵ اسکار

ستایش سینمای صامت

 

فیلم “آرتیست”، ساخته شده در سال ۲۰۱۱ با بودجه ای در حدود ۱۵ میلیون دلار، در هشتاد و چهارمین مراسم جایزه اسکار، ۵ اسکار را به خود اختصاص داد: جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین موسیقی اریژینال، و بهترین طراحی لباس.

سال ۱۹۲۷، هالیوود – درحالی که جرج ولنتاین [با بازی ژان دوژاردن]، ستاره فیلم های صامت، در سردرگمی ورود فیلم های باصدا به عرصه سینما بسر می برد، با این سؤال مواجه می شود که آیا پایان دوره بازیگری اش فرا رسیده؟ او با پپی میلر [با بازی برِنیس بژو] به صورت اتفاقی روبرو می شود و پپی درحالی که عکاسان بسیاری در اطرافشان مشغول عکسبرداری هستند، بوسه ای به گونه جرج می زند. روز بعد تیتر اول روزنامه ها به این موضوع اختصاص دارد که “این دختر کیست؟”. پس از آشنایی آن دو، پپی برای انجام رقص به استودیو دعوت می شود و جرج درمی یابد که ستاره دوران حرفه ای اش درحال افول است. او با پپی در مورد برگزاری یک برنامه بزرگ رقص صحبت می کند.

“آرتیست” که در ژانر عاشقانه، کمدی، درام طبقه بندی می شود، فیلمی صامت و سیاه و سفید است که توسط کارگردان میشل آزاناویسیوس ساخته شده. صحنه های این فیلم در لوس آنجلس، و به ویژه هالیوود، فیلمبرداری شده و چندین بازیگر آمریکایی، ازجمله جیمز کرامول [بازیگر فیلم “محرمانه لوس آنجلس”] و جان گودمن [بازیگر فیلم های “بارتون فینک” و “لباوسکی بزرگ”] در آن به ایفای نقش پرداخته اند. مالکوم مکداول، بازیگر بریتانیایی نیز در صحنه ای از فیلم به ایفای نقش پرداخته.

فیلم “آرتیست” به تهیه کنندگی توماس لانگمن درواقع فیلمی است که به گرامیداشت سینمای صامت سال های ۱۹۲۰ و همچنین به یاد فیلم های چارلی چاپلین مانند “عصر جدید” و “روشنایی های شهر” ساخته شده است. “آرتیست” اولین فیلم غیرانگلیسی است که اسکار بهترین فیلم را دریافت کرده و همچنین ژان دوژاردن اولین فرانسوی است که اسکار بهترین نقش اول مرد را از آن خود کرده است.

یکی از نکات جالب مربوط به این فیلم این است که ژان دوژاردن و برنیس بژو به مدت ۵ ماه به طور روزانه صحنه مربوط به برگزاری مراسم بزرگ رقص را در یک استودیو تمرین کردند. بژو دراین رابطه می گوید: “خیلی سخت بود و حتی الان که فیلم را تماشا می کنم، باور نمی کنم که ما با چه سرعتی این کار را می کنیم. بعضی وقتها احساس می کنم پاهایم هنوز درد می کنند.”

درمجموع تعداد جوایزی که این فیلم به دست آورده به ۷۵ می رسد که از آن جمله می توان به ۳ جایزه گلدن گلوب، ۷ جایزه بفتا، ۶ جایزه سزار، یک جایزه گویا، و ۵ جایزه اسکار اشاره کرد.