تیتری یکسان: یک منافق اعدام شد

نویسنده
فیروزه متین

» ادبیات یکسان رسانه های اصلاح طلب و اصولگرا

خبر اعدام غلامرضا خسروی، زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین که برای اجرای حکم به زندان رجایی شهر منتقل شده بود با سکوت اغلب سایت های اصلاح طلب و اعتدال گرا همراه شد.این سایت هادر حالی با بی اعتنایی از کنار اعدام یک زندانی سیاسی گذشتند که طی ۴۸ ساعت گذشته تمامی مجامع حقوق بشری بین المللی خواستار توقف اجرای این حکم شده بودند.

در همین حال، معدود سایت های اصلاح طلب و اعتدال گرایی نیز که خبر اعدام این زندانی سیاسی را بازتاب داده اند، از همان ادبیاتی استفاده کرده اند که جهان نیوز و کیهان.

سایت تدبیر از جمله معدود سایت های حامی دولت بود که خبر اعدام غلامرضا خسروی را باز نشر داد اما تیتر خبر را چنین انتخاب کرد: “یک عضو گروهک منافقین اعدام شد”.

این سایت در متن خبر نیز چنین نوشت: “غلامرضا خسروی سوادجانی فرزند قلی پیشتر به اتهام محاربه از طریق تلاش موثر برای پیشبرد اهداف گروهک منافقین فعالیت کرده بود”.

سایت اصلاح طلب روزنو هم با انتخاب تیتری مشابه، نوشت: “یاد شده از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ سابقه دستگیری و محکومیت قضایی در هواداری از جریان نفاق را داشت. وی در بهمن ماه سال ۱۳۸۶ بار دیگر به دلیل ارتباط با این گروهک تحت تعقیب قضایی قرار گرفته بود. از نامبرده در زمان دستگیری مقادیر زیادی اسناد اعم از مکتوب و تصویری از مراکز مهم کشور از جمله مراکز و تاسیسات نظامی کشف گردید و مشخص شد این تصاویر را همراه تصاویر و اسناد دیگری از وقایع کشور در اختیار گروهک یاد شده و نیز رسانه های مرتبط با آن گروهک قرار داده است.نامبرده هم چنین با ارایه کمک های مالی به گروهک یاد شده تلاش کرده بود که برخی افراد را به تشکیلات منافقین وصل کند. در پی ارسال پرونده به دادگاه، جلسه رسیدگی به اتهامات وی با حضور وکیل مدافع متهم و نماینده دادستان در یکی از شعب دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد که دادگاه پس از رسیدگی وی را به اعدام محکوم کرد و حکم صادره نیز از سوی یکی از شعب دیوان عالی کشور نیز مورد تایید قرار گرفت. پس از ابلاغ حکم صادره تقاضای اعمال ماده ۱۸ اصلاحی نیز صورت گرفت که با رد این تقاضا، حکم به موقع اجرا گذارده شد”.

سایت فرارو نیز خبر اعدام زندانی سیاسی غلامرضا خسروی را با عنوان “یکی از افراد مرتبط با منافقین، امروز اعدام شد” بازتاب داد و نوشت: “یکی از اعضای مرتبط با گروهک تروریستی منافقین سحرگاه امروز در زندان اعدام شد”.

در این میان اما بهار نیوز از “ظلم به مه آفرید امیر خسروی” گلایه کرده و با اشاره به “ترحم افکار عمومی بر مه آفرید” نوشته است: “گویا افکار عمومی از شنیدن خبر اعدام مه آفرید پس از چند سال تحقیق و بررسی اقناع نشده و خواهان توضیح بیشتر مسئولان است. بسیاری واکنش‌ها با حس همدردی مردم با خانواده مه آفرید همراه بود به نظر می‌رسد افکار عمومی دوست داشت بجای مه آفرید یا همراه او نام چند نفر از مسئولان و مدیران متخلفی که با اهداء رانت مسبب تخلف او شده بودند را هم بشنود”.

 در نامه ۱۶ زندانی هم سیاسی که خواستار توقف اجرای حکم اعدام غلامرضا خسروی شده بودند نام هیچ یک از اصلاح طلب دیده نمی شود.

به نوشته هرانا، نامه ای که یک شب پیش از اعدام غلامرضا خسروی منتشر شد را صالح کهندل، محمد بنازاده امیرخیزی، ناصح یوسفی، حشمت‌الله طبرزدی، سیدمحمد سیف‌زاده، خالد حردانی، شاهرخ زمانی، سعید ماسوری، حمیدرضا برهانی، محمدعلی منصوری، رسول بداقی، میثاق یزدان‌نژاد، افشین بایمانی، افشین حیرتیان، عارف پیشه‌ورز و ماشاالله حائری امضاء کرده بودند.

سکوت اصلاح طلبان در قبال اعدام یک زندانی سیاسی، واکنش کاربران شبکه های اجتماعی را در پی داشته و آنها از “خودی-غیر خودی” این جریان سیاسی حتی در خصوص مسائل انسانی و حقوق بشری انتقاد کرده اند. گفتنی اینکه این زندانی سیاسی از جمله زندانیان بند ۳۵۰ بود که در حمله ماموران به زندانیان مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.