قاتل ندا آقا سلطان از انگلیس به امریکا رفت

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» با سخنان جدید سردار نقدی؛

محمدرضا نقدی قتل ندا آقا سلطان را به امریکایی ها نسبت داد و گفت: “شخصی از آمریکا خانمی را در جریان اغتشاشات اخیر تهران به قتل می‌رساند و رسانه‌های غربی فریاد می‌‍زنند که قاتل او حکومت ایران است”. به این ترتیب “شخصی از آمریکا” هم به فهرست کسانی که از سوی مقامات جمهوری اسلامی به قتل نداآقا سلطان متهم شده اند، افزوده شد.

ندا آقا سلطان  در جریان اعتراضات مسالمت آمیز مردم ایران به کودتای انتخاباتی در روز 25 خرداد کشته شد و صحنه جان باختن او را جهانیان به نظاره نشستند. مقامات جمهوری اسلامی ابتدا، قتل این دختر جوان را به خبرنگار بی بی سی در تهران و سپس به توطئه ای از سوی غربی ها نسبت دادند. این در حالیست که مادر ندا آقا سلطان صراحتا اعلام کرده است که قاتل ندا، قاتل سهراب اعرابی، اشکان سپهری و سایر جوانان، همان کسانی هستند که در جریان اعتراضات مردمی به دولت کودتا، جوانان ایران را به گلوله بستند.

اکنون رئیس بسیج مستضعفین در حالی مدعی قتل ندا از سوی شخصی در امریکا شده است که افکار عمومی ایران و جهان، نیروهای بسیج را به قتل ندا متهم می کنند و شاهدان قتل این دختر جوان هم بارها بر شناسایی قاتل ندا و گرفتن کارت عضویت او در بسیج، توسط مردم تاکید کرده اند.

محمدرضا نقدی که درهمایش پرچمداران بصیرت در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم سخن می گفت، همچنین مدعی شد: “امروز رئیس جمهور آمریکا در همه جای دنیا با لنگه کفش و آتش زدن پرچم استقبال می‌شود، اما رئیس جمهور ایران که منتسب به انقلاب و نظام اسلامی است با استقبال پرشور و خودجوش مردم روبروست”.

براساس گزارش ایلنا رئیس بسیج مستضعفین همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: “متأسفانه امروز در دانشگاه‌های کشور کتاب‌هایی تدریس می‌شوند که نه تنها علم بلکه جهل غربی را گسترش می‌دهند”.

به گفته او “روحانیت باید مراکز آموزشی را از این وابستگی به علوم متغیر و بی‌پایه و اساس غربی‌ها رهایی بخشد”.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا اما سردار نقدی در اجتماع طلاب بسیجی در مدرسه فیضیه قم، قتل ندا آقا سلطان را به کشور انگلستان نسبت داده و گفته است: “ برای به چالش کشیدن انقلاب فردی را از انگلستان مامور می کنند که یک خانم را در تهران به قتل برسانند و از این وسیله به تبلیغات منفی علیه نظام بپردازند”.

رئیس بسیج مستضعفین افزوده است: “در رژیم مضحکی مانند انگلستان یک خانم چون از فلان پدر متولد شده سنبل [سمبل]دموکراسی است و کسی نباید به او حرفی بزند وسالانه 10 میلیارد پوند از مردم مالیات گرفته و صرف وی می شود، ولی همین افراد، نظام متعالی ما را استبداد ودیکتاتوری می دانند!”

 

سابقه ای تاریک

این اولین بار نیست که سردار نقدی چنین سخنانی را بر زبان می راند. او یکی از خبرسازترین و پرحاشیه ترین چهره ها در سی ساله جمهوری اسلامی بوده است. سردار نقدی که متهم به دست داشتن در شکنجه شهرداران تهران در سال 76 بود، در شعبه هشتم دادگاه نظامی یک تهران به 8 ماه حبس قطعی محکوم شده بود؛ حکمی که هرگز به اجرا درنیامد. در آن زمان 164  شهردارو کارکنان شهرداری تهران به مدت سه ماه در بازداشتگاه وصال که زیر نظر نقدی اداره می شد و یکی دو محل دیگر بازجویی شدند و تحت شکنجه قرار گرفتند. نقدی به عنوان یکی از جدی ترین مخالفان دولت اصلاحات، در آن زمان رئیس حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بود، هر چند در ظاهر از مقام خود برکنار شد اما خیلی سریع به عنوان مشاور نظامی رهبر تعیین شد. او در اولین واکنش به مسائل روز کشور در آن زمان، اصلاح طلبان را تهدید به “اجرای حکم خدا” کرد و گفت حکم خدا را در مورد “توهین کنندگان به مقدسات” اجرا خواهد کرد.

کمی بعد، محمد رضا نقدی همراه با حسین الله کرم، سردار ذوالقدر و چندین تن دیگر از نیروهای نظامی و برخی سرداران سپاه، ستادی برای ایجاد بحران تشکیل دادند. طرح ترور عبدالله نوری و حمله به مهاجرانی و ماجرای کوی دانشگاه از کارهای شاخص این گروه بود. سردار نقدی در ماجرای حمله به نوری و مهاجرانی دیده شد. بعدا در دادگاهی که برای محاکمه نقدی تشکیل شد، پدر همسرش مدعی شد که وی در روز حادثه اصلا به نماز جمعه نرفته بود. او از شاکیان اصلی  روزنامه های “سلام”،  ”زن” و “جامعه سالم” بود.

در سال 79شایعه تشکیل گروهی خودسر از سوی نقدی برای برخورد با مفاسد اقتصادی منتشر شد؛ شایعه ای که هیچ گاه تکذیب نشد. همچنین شایع شد که محمدرضا نقدی در 15 اسفند 1381 بازداشت شده و  تحقیقات درباره عملکرد او برای مدت کوتاهی پیش رفته، اما پس از یک ماه گروه دیگری با طرح شائبه ایجاد فشار در بازجویی، این تحقیق را متوقف کرده و پرونده به دادگاه ویژه روحانیت منتقل شده است.

شورای امنیت سازمان ملل نیز در قطعنامه ۱۸۰۳ خود در سال 86، نقدی را متهم کرد که برای شکستن تحریم‌ها علیه ایران تلاش می‌کرده است.نقدی جزو 13 مقام جمهوری اسلامی بود که این شورا از کشور های عضو خود خواسته بود اگر وارد قلمروشان شدند، مراقب آنها باشند.

محمد رضا نقدی پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، ریاست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را عهده دار شد اما به فاصله کوتاهی، قربانی درگیری های داخلی نیروهای قدرت شد و کنار رفت. او اوایل مهر ماه از سوی آیت الله خامنه ای به عنوان رئیس سازمان بسیج مستضعفین انتصاب شد.

 

دریوزگی امریکا

نقدی چهار روز پیش و در مقام ریاست سازمان بسیج مستضعفین، در مراسم تجدید بیعت با بینانگذار جمهوری اسلامی در حرم آیت الله خمینی، با بیان اینکه “امروز کشور ما از نظر عزت و شوکت و افتخار در دنیا بی‌نظیر است”، مرگ و اضمحلال استکبار جهانی و آمریکا را آرزوی آیت الله خمینی عنوان کرده و خطاب به او گفته بود: “ این دو در شرف تحقق است، آنها امروز از نظر اقتصادی ورشکسته شده‌اند و فرهنگشان نیز در آستانه‌ فروپاشی است تا جایی که رییس‌جمهور آمریکا با باج دادن به این و آن به دنبال دوام قدرت خود است”.

وی همچنین مدعی شده بود که “محو اسرائیل در شرف تحقق است”.

سردار نقدی که به نظر می رسد علاقه فراوانی به اظهار نظر درباره سیاست های امریکا و تحلیل اوضاع این کشور دارد، به صورتی که در تمام سخنرانی ها و مصاحبه های خود در این زمنیه اظهار نظر می کند، هفته گذشته در یک کنفرانس خبری به مناسبت سی سالگی بسیج گفت: “ امروز آمریکا به دریوزگی افتاده برای حفظ موقعیت خود کاسه گدایی بدست گرفته است که این امر از نتایج مقاومت های ۳۰ ساله بسیج و ملت ایران است”.

وی در پاسخ به انتقادهایی که درباره ورود بسیج به عرصه سیاسی کشور و منع آن از سوی آیت الله خمینی صورت می گیرد نیز گفته است: “ بسیج یک عنصر مردمی است و دیانت مردم نیز عین سیاست‌شان است. ما اگر بگوییم بسیجیان در این زمینه دخالت نکنند باید بگوییم مردم دخالت نکنند ضمن اینکه بسیج یک ارگان نظامی نیست و در مرکزیت خود نیز آن‌جایی وارد مسائل سیاسی می‌شود که بحث نظام و ضدنظام و انقلاب و ضدانقلاب وجود داشته باشد”.

 

قربانیان، مخالفان نظام نبودند!

رئیس بسیج مستضعفین همچنین روز اول آذر ماه در گفتگو با خبرگزاری مهر، نیمی از قربانیان حوادث بعد از انتخابات را بسیجی معرفی کرد و از ورود بسیج به فاز هجومی در عرصه فرهنگ برای مقابله با تهاجم فرهنگی خبر داد: نیمی از قربانیان حوادث بعد از انتخابات رسما بسیجی بودند و برخی نیز از افراد کوچه و بازار و عوام بودند و افراد مخالف نظام غالب قربانیان نبودند.

این اظهارات در حالی مطرح شد که براساس لیست منتشر شده از کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات، نام مردمان عادی معترض به کودتا به چشم می خورد. محمد رضا تابش، رئیس فراکسیون خط امام مجلس پیش از این در خواست کرده بود اسامی بسیجیان مورد ادعایی که گفته می شود در حوادث بعد از انتخابات کشته شده اند در اختیار مجلس قرار بگیرد اما تاکنون هیچ اسمی منتشر نشده و این مساله فقط در سطح ادعا باقی مانده است.

نقدی درباره حوادث بعد از انتخابات نیز گفته است: متاسفانه گروههای سیاسی آداب مخالفت سیاسی را  بلد نیستند و برای افزوده شدن بر تعداد یارانشان اجازه می دهند اراذل، اوباش، منافقین، فساق و ضد انقلاب به جمع آنان بپیوندند و هر شعاری بدهند.

وی در مورد اینکه در شرایط فعلی بیشتر با تهدیدات نرم روبه رو هستیم یا سخت نیز چنین نظری دارد : تهدید نظامی در زبان مطرح می شود و ژست آن را نیز می گیرند اما آمریکای فلجی را که من می بینم سر خودش را نیز نمی تواند بخاراند.

سردار نقدی ادامه داده: هم اکنون از هم گسیختگی اجتماعی و فروپاشی فرهنگی و تجزیه فرهنگی به وضوح در جامعه آمریکا نمود یافته و از لحاظ اقتصادی نیز آمریکا به یک رژیم ساقط و غیر قابل بازگشت تبدیل شده است.

 

جنبش سبز علوی و جنبش سبز اموی

رئیس بسیج مستضعفین، 12 آبان در مراسم یادواره شهید فهمیده و شهدای دانش‌آموز فرهنگی کشور که در پادگان سپاه ناحیه کرج برگزار شد، “رهبری در کشور” را “یک عنصر ویژه” خواند و اظهار داشت: “الان در دنیا کشوری داریم که نخست وزیر آن قاچاقچی است. یا کشوری را سراغ داریم که رییس‌جمهور آن فساد اخلاقی دارد و همسر او به همین دلیل از او جدا شده است یا مثلا آمریکا را می‌بینیم که رییس‌جمهورش یک آدم شرور و رقاص بود؛ چراکه قانون اساسی آن‌ها هیچ شرطی که تکامل انسانی را برای رهبری کشورشان قائل باشد نگذاشته است. تنها کشوری که در دنیا شرط علمی در بالاترین سطوح را برای رهبری خود قائل شده، ایران است و ما باید چنین قانون، مرام و مسلکی را که چنین رهبری را به ما ارزانی داشت بدانیم و از خدا تشکر کنیم”.

وی افزود: “اگر امروز کسانی بخواهند با تاسی به کاخ سبز معاویه جنبش سبز اموی را در مقابل نظام ما علم کنند، ‌ملت ما ثابت کرده است که در تداوم راه شهیدان، جنبش سبز علوی بزرگ خود را در همه ظالمین عالم می‌شوراند و سرنوشتی که برای مستضعفین رقم زده شده است را محقق می‌کنند”.

منظور نقدی از جنبش سبز علوی، گروهی است که خبرگزاری نیمه دولتی فارس از تشکیل آن خبر داده است. دقیقا یک روز پس از اعلام تشکیل این گروه از سوی خبرگزاری حامی احمدی نژاد، نقدی به حمایت از آن پرداخت.در حالیکه رنگ سبز به نماد اعتراضات مردم ایران علیه حکومت و کودتا چیان تبدیل شده و از جنبش اعتراضی مردم ایران به عنوان جنبش سبز نام برده می شود، خبرگزاری فارس از تشکیل گروهی به نام جنبش سبز علوی خبر داد. در بیانیه اعلام موجودیت این گروه از مردم دعوت شده در مراسم و اعیاد پیش رو با رنگ سبز در خیابان‌ها و میادین حاضر شوند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین، در دیدار با آیت الله موسوی اردبیلی، در واکنش به اعتراضات مردمی و برخی شعارهایی که از سوی مردم سر داده می شود هم گفت: “ گروه هایی که امروز از رسانه ها و ماهواره های آمریکایی خط می گیرند و علیه شعارهای امام خمینی‌ بر ضد آزادی فلسطین و مبارزه با آمریکا شعار می دهند، از مردم نیستند.”

براساس ادعای او، “خیلی از این گروه ها ریشه در ساواکی ها و سلطنت طلب ها دارند، منتهی خود را زیر پرچم دوستان انقلاب اسلامی پنهان کرده اند”.

وی افزود: “ همان‌گونه که از ابتدای انقلاب در مقابل گروه هایی که از بیگانه خط می گرفتند و علیه امنیت مردم قیام می کردند و در صدد آشوب بودند با قاطعیت برخورد شد، امروز هم اینها را از مردم جدا دانسته و با آنها مقابله می کنیم”.

 

بسیج، ابررسانه

نقدی همچنین در هفتمین همایش سراسری بسیج و رسانه، رسانه ها را مهمترین ابزار برای شکل دهی افکار عمومی عنوان کرد و افزود: امریکا به عنوان یک قدرت مسلط در دنیا توانسته موجودیت علیل و در حال احتضار خود را به عنوان یک ابر قدرت موثر به جهانیان نشان دهد و این به خاطر عملکرد رسانه ای آنها است.

وی با اشاره به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری گفت: همین عملکرد رسانه ای بود که موجب شد صدای چند نفر متقلب و زور گو بلند تر از صدای میلیون‌ها نفر از ملت ایران نشان داده شود.

وی از” بسیج” به عنوان “یک ابر رسانه‌ که می‌تواند در خدمت رسانه‌های کشور باشد” یاد کردو  با بیان اینکه در خصوص استفاده از فضای مجازی احکام شرعی نداریم و بستری برای این کار فراهم نشده است، ‌خاطرنشان کرد: حدود 16 روز است کارگروهی در سازمان بسیج در خصوص این حوزه و بررسی راهکارهای موجود تشکیل شده است.

او با طرح این ادعا که امریکا از لحاظ شاخص های اقتصادی، قدرت نظامی، علم و فن آوری و فرهنگی، یک کشور متشنج است به عنوان مصداق سخنان خود در این زمینه گفت: “ در مسابقه فوتبالی که اخیرا میان آمریکا و مکزیک در لس آنجلس برگزار شد تماشاگران آمریکایی از شعار دادن به نفع کشورشان خودداری کردند”.

 

رئیس عراقی  بسیج

نام اصلی محمد رضا نقدی، محمدرضا ثمانی است. او در سال 1332 در شهر نجف عراق و در خانواده ای آخوند مسلک متولد شد و کودکی و نوجوانی او در این شهر سپری شد. نقدی دوره دبستان و دبیرستان را هم در همین شهر گذراند. پدر او، شیخ علی اکبر ثمانی از طلاب و روضه خوانان متوسط الحال شهر نجف و مادرش نیز عراقی الاصل بود.