حامیان احمدی نژاد کرسی دیگری را گرفتند

نویسنده
اردلان صیامی

» حذف باهنر از هیات رییسه مجلس

نتایج نهایی رای گیری برای رئیس و هیئات رئیسه مجلس هشتم درسومین سال فعالیت، دیروز انجام شد. لاریجانی، نماینده قم تنها نامزد ریاست مجلس شورای اسلامی بود که از 258 رای مأخوذه 214 رای را به خود اختصاص داد و 44 رای نیز باطله یا سفید اعلام شد. به این ترتیب لاریجانی در ریاست مجلس ابقا شد، اما این انتخابات یک حاصل دیگر هم داشت:حامیان احمدی نژاد، به هر شکل که بود، کرسی دیگری را تسخیر کردند.

ساکنان بهارستان در جلسه علنی چهارشنبه، در ادامه رای گیری برای نهایی کردن اعضای هیات رئیسه مجلس، نواب رئیس را انتخاب کردند. محمد حسن ابوترابی فرد، نماینده قزوین و سید شهاب الدین صدر، نماینده تهران(مورد حمایت فراکسیون حامیان دولت) برای این سمت کاندیدا شده بودند که از بین آنها ابوترابی فرد با 188 رای و صدر با 145 رای از مجموع 265 رای به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند. مسعود پزشکیان عضو فراکسیون اقلیت هم کاندیدای نایب رئیسی مجلس بود که رای نیاورد.

نکته مهم رای گیری دیروز عدم کاندیداتوری محمد رضا باهنر برای نائب رییسی این دوره بود. وی که طی دو سال اول مجلس هشتم، نایب رئیسی دوم مجلس را بر عهده داشت، پس از رأی‌ نیاوردن در نشست مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان، با اختلاف 4 رأی از شهاب‌الدین صدر، از نایب رئیسی مجلس باز ماند و دیروز در انتخابات اصلی هیات رئیسه شرکت نکرد. باهنر که در دوسال گذشته از حامیان اولیه احمدی نژاد بود، به تدریج به یک منتقد جدی او بدل شد.مهم ترین رفتار منتقدانه وی هم درست روز بعد از رای اعتماد مجلس به کابینه دوم احمدی نژاد، بروز یافت که گفت:“اگر حمایت مقام معظم رهبری از دولت نبود 7تا 8 وزیر رای اعتماد نمی گرفتند.”

 

پیام آقا تهرانی: آقا لطفا نیا!

در واقع روز سه شنبه باهنر به اراده  مجلسی ها واصولگرایان برای تغییر خود پی برد.وی در انتخابات درون فراکسیون اصولگرایان رقابت را به شهاب الدین صدر باخت.صدری که طی روزهای گذشته با رفت وآمدبسیار بین صندلی های نمایندگان، رایزنی هایی مفصلی کرده وحمایت فراکسیون انقلاب اسلامی را که همان حامیان دولت هستند به دست آورده بود. حمایت فراکسیون دولت از چهره های همراه دولت، تاکتیکی برای از دور به درکردن چهره های شاخص اصولگرا است؛ آن هم برای آنکه قدرت مانور منتقدین دولت کم شود.

این خواست، بعد از رای گیری داخلی در فراکسیون اصولگرایان، در نمازخانه مجلس و به وقت نماز ونهار از زبان مرتضی آقا تهرانی، حامی سرشناس دولت بیان شد. به گزارش خبر آن لاین مرتضی آقاتهرانی ظهر سه شنبه در نمازخانه مجلس به ارشاد نمایندگان برای انتخابات هیات رئیسه مجلس پرداخت. براساس این گزارش وی در مقدمه سخنانش خطاب به نمایندگان حاضر در نماز خانه گفت: “می خواهم بحثی را مطرح کنم ‫که خوب قضیه را درک کنید.”

 این نماینده حامی دولت سپس با اشاره به انتخابات هیات رئیسه در جلسه فراکسیون اصولگرایان، افزود: “در این انتخابات آقای ابطحی در مقابل آقای لاریجانی برای ریاست کاندیدا شد اما رای نیاورد.  ‫بنابراین حجت بر ایشان تمام شد که دیگر حق کاندیداتوری در صحن علنی را ندارند…به همین دلیل اگر آقای ابطحی  در صحن کاندیدا شوند ما حق داریم مدعیش بشویم که چرا این کار را کردند و مسائل دیگر…”

اگرچه محمدرضا باهنر در نماز خانه مجلس نبود، اما روشن بود کنایات آقاتهرانی بیش از آنکه متوجه ابطحی باشد، متوجه باهنر است تا در انتخابات هیات رئیسه شرکت نکند.

 آقا تهرانی  در ادامه حرف آخر را هم زد: “یک مثال سیاسی این مساله را برای شما روشن می‎کنم که خوب متوجه بشوید. مثلا ‫فراکسیون اصولگرایان حجت را بر نامزدها تمام کرد که در صورت عدم کسب رای لازم نباید دیگر در صحن علنی نامزد شوند!”

 

عمل به حجت یا تعهد تشکیلاتی

بهرو رو باهنر یا در عمل به تو صیه آقا تهرانی یا بنا به آنچه شهاب الدین صدر رقیب وی، آن را  “تعهد تشکیلاتی” نامید در انتخابات دیروز کاندیدا نشد.به گزارش ایلنا صدر درتوصیف رقیب خود گفت: “آقای باهنر با کاندیدا نشدن در صحن مجلس تعهد تشکیلاتی خودشان را نشان دادند.”

وی در ادامه  گفت: “فراکسیون اصولگرایان هر سال برای انتخابات هیأت‌رئیسه جلسه می‌گذارد و افرادی کاندیدا می‌شوند براساس میزان رأی، همه از مصوبه این فراکسیون تبعیت می‌کنند.”

وی با اشاره به جلسات سال‌های گذشته فراکسیون اصولگرایان ادامه داد: “البته در سال‌های گذشته همین اتفاق می‌افتاد، سال اول آقای حداد و لاریجانی کاندیدای ریاست شدند و وقتی آقای لاریجانی توانست رأی اکثریت فراکسیون را به دست بیاورد آقای حداد در صحن مجلس کاندیدا نشد و به تعهد خودش پایبند بود.”

صدر با بیان اینکه در همه سال‌های گذشته کاندیدای نایب رئیسی بوده است اضافه کرد: “در سال‌های گذشته هم برای نایب رئیسی کاندیدا بودم ولی وقتی آقای باهنر و ابوترابی برای نایب رئیسی انتخاب می‌شدند ما می‌پذیرفتیم و به این تعهد پایبند بودیم و این بار هم آقای باهنر تعهد تشکیلاتی خود را نشان دادند.آقای باهنر به عنوان دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین وبا توجه به نقش مهم و تاثیر گذاری که در جبهه پیروان خط امام و رهبری دارند از این زمان به بعد می توانند بهتر توان خود را بر فعالیت حزبی متمرکز کنند چون دیگر مسئولیت سنگین نایب رییسی مجلس برعهده ایشان نمی باشد و این فرصت برای احزاب اصولگرا بسیار مغتنم است.”

در ادامه این تحول در اصولگرایان که چرخش به سمت نظرات وافراد حامی دولت تعبیر میشود،  محمدحسن ابوترابی‌فرد هم پس از انتخابات هیات رئیسه به خبرآنلاین، گفت: “قطعاً نقش آقای باهنر به مراتب افزایش خواهد یافت و امروز هم به عنوان نایب رئیس اول فراکسیون و معاون نظارت مجلس مسئولیت کلیدی‌ای را به عهده دارند.”

وی با بیان اینکه باهنر “با بلوغ اخلاقی، عقلانی و سیاسی‌ای که در انتخابات هیأت‌رئیسه به نمایش گذاشت، نشان داد که به اصول تشکیلاتی پایبند است”، تصریح کرد: “در آینده از حضور ایشان در مجلس استفاده خواهد شد.”

 حمیدرضا فولادگر هم که معمولا مواضع همراه دولت دارد  با تقدیر از تعهد سیاسی باهنر افزود:“با توجه به سابقه تشکیلاتی وی اگر او کاندیدای نایب رئیسه می‌شد حتماً رأی می‌آورد اما پایه‌گذار یک کار غیرتشکیلاتی می‌شد.”

وی با اشاره به سابقه سیاسی باهنر در حزب جمهوری اسلامی، جامعه اسلامی مهندسی و جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: “نتیجه کاندیدا شدن باهنر یک هرج و مرج تشکیلاتی بود.”

فولادگر درباره نقش آینده باهنر در فراکسیون اصولگرایان هم اظهار داشت: “ایشان می‌تواند با توجه به فراغت بیشتری که دارد در کمیسیون تلفیق وقت بگذارد. ضمن آنکه دیگر دغدغه‌های هیأت‌رئیسه را هم ندارد از این رو می‌تواند در تدوین برنامه پنجم نقش محوری داشته باشد.”

در واقع در تغییر وتحولات دیروز مجلس که علی لاریجانی به ریاست دوباره رسید وابوترابی چهره بی حاشیه ولی حامی نسبی دولت به نایب اولی رسید وصدر نایب رئیس دوم شد، حامیان دولت به اندازه یک صندلی در هیات رییسه مجلس پیش رفتند.

 

چهره تازه هیات رییسه کیست؟

اما صدر کیست؟او ابتدا با نامزدی در انتخابات 80 شانس خود را آزمود و پس از آنکه ناکام  وهفتم شد ترجیح داد به جای حضور شخصی در این انتخابات، در نقش مدد کنندگان به نامزدهای دیگر، ظاهر شود.در انتخابات ریاست جمهوری دهم و پس از آنکه صدر در انتخابات نظام پزشکی توانست رأی اول پزشکان را به خود اختصاص دهد، بار دیگر برخی به او برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری روی آوردند. بر اساس یکی از گزارشاتی که در آن دوران از سوی سایت عصر ایران منتشر شد، برخی از اعضای جامعه روحانیت مبارز و حزب مؤتلفه، با صدر جلساتی داشتند و ضمن تشریح وضعیت موجود کشور از او دعوت کردند به عنوان کاندیدای اصولگرایان اعلام آمادگی کند. اما او جواب نهایی را به رصد دقیق تر فضای انتخاباتی کشور و انجام برخی مشورت ها موکول کرد؛ تا اینکه این دو تشکل سیاسی عملا از احمدی‎نژاد حمایت کردند و صدر هم به جرگه حامیان او پیوست.

زمانی که اصولگرایان هنوز به تصمیم گیری نهایی دست نیافته و از احمدی‎نژاد اعلام حمایت نکرده بودند؛ شهاب‎‎الدین صدر به عنوان نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در فروردین ماه سال 88 از بررسی نامزدی میرحسین موسوی برای انتخابات ریاست جمهوری دهم، خبر داد. در آن زمان او معتقد بود “موسوی یک فرد شناخته شده است که سابقه اجرایی داشته و مورد احترام همه است و از نظر مواضع  هم پایبند به اصول نظام و انقلاب بوده و خط قرمز خود را امام، قانون اساسی و ولایت فقیه دانسته است”. اما پس از آنکه جبهه پیروان تصمیم نهایی خود را با توجه به تصمیم و نظر جامعتین اتخاذ و از محمود احمدی‎نژاد اعلام حمایت کرد، صدر دیگر هرگز از محسنات موسوی حرفی نزد.

اگرچه شهاب الدین صدر در جریان انتخابات ریاست جمهوری گذشته چندبار در حمایت از احمدی‎نژاد سخنرانی کرد اما پس از آن، در جریان مسائل پس از انتخابات کمتر به موضع‎گیری پرداخت. معدود اظهارنظرهای سیاسی وی در این دوره محدود به روزهایی است که او به جای در هیات رئیسه از در اصلی صحن علنی مجلس خارج شده و در معرض سئوالات خبرنگاران قرار گرفته است. به عبارت دیگر او شخصا درباره مسائل پس از انتخابات موضع‎گیری یا سخنرانی نکرد و یا در برنامه‎های تلویزیونی حضور نیافت و اظهاراتش تنها و تنها واکنشی بود. این در حالی است که دیگر نمایندگان حامی دولت به مراتب پررنگتر از وی ظاهر شدند و سخنرانی و نطق و مصاحبه‎های بسیاری داشتند.

ولی علی‎رغم سکوت صدر در دوران پس از انتخابات، برخی نمایندگان هرازگاهی نام او را بر زبان‎ می‎آوردند. چه وقتی شاهرخ رامین، سخنگوی کمیسیون بهداشت از او به عنوان نامزد اول مد نظر احمدی نژاد برای تصدی وزارت بهداشت خبر می‎داد و چه وقتی محمدرضا میرتاج الدینی که بعدها معاون پارلمانی رئیس‎جمهور شد، او را هم عرض محصولی به عنوان گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارت رفاه معرفی کرد. اما این پیش بینی‎ها هرگز جامه عمل نپوشید و صدر در هیچ پستی در کابینه به مجلس معرفی نشد.ولی دیروز در نقش حامی دولت توانست به هیات رییسه مجلس راه پیدا کند؛ جایی که حامیان دولت همیشه چشم به فتح آن داشته اند ولی با وجود چهره های قوی اصولگرا تاکنون ناکام بودند.