حاشیه

نویسنده
اندیشه مهرجویی

کن و حواشی به متن آمده…

 

شصت و سومین جشنواره فیلم کن 12 تا 23 مه (22 اردیبهشت تا دوم خرداد) در حالی برگزار شد که به  فراخور اهمیتش حواشی خاص خودش را نیز در بر داشت. حاشیه هایی دوست داشتنی که توانستند خبرهای امید بخشی را برای جامعه هنری متعهد خصوصا ایرانی های نگران،که این روزها در نبود جعفر پناهی خبرهای جشنواره را دنبال می کنند، به همراه آورند.

 

اما رها از حواشی حاصل از غیبت جعفر پناهی و سینمای دولتی ایران، این جشنواره در تقابل با فرهنگ حکومتی به اقدام حاشیه ساز دیگری نیز دست آزیده بود. حاشیه دیگر جشنواره، گزارش خبرگزاری فرانسه مبنی اعلام تحریم «ساندرو بوندی»، وزیر فرهنگ ایتالیا برای نمایش مستند ایتالیایی “ دراکیلا : ایتالیا می لرزد” است  او اظهار داشت که این مستند لحنی انتقام جویانه و مغرضانه نسبت به فعالیت‌های دولت ایتالیا و ریاست سیلویو برلوسکونی دارد. فیلمی که کمک های برلوسکونی را نوعی آمادگی برای حضور در تبلیغات برشمرده است.

اما سر انجام و با تمام حواشی موجود، مراسم اعطاء جوایز جشنواره کن سال 2010 یکشنبه شب در کاخ جشنواره برگزار شد و هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل به ریاست «تیم برتن» فیلم

« آپیچاتپونگ ویراستاکول» را شایسته دریافت جایزه برتر این دوره دانست. اسامی برگزیدگان جشنواره کن به این شرح است:

 

جایزه نخل طلایی: «عمو بونمی که می‌تواند زندگی‌گذشته خود را به یاد بیاورد»، آپیچاتپونگ ویراستاکول، اسپانیا/ تایلند/ آلمان / بریتانیا / فرانسه

جایزه بزرگ هیئت داوران:«خدایان و آدم‌ها»، خاویر بووا، فرانسه

جایزه بهترین کارگردان:ماتیو آمالریک، «در گردش»، فرانسه

جایزه هیئت داوران: «یک مرد در حال فریاد»، محمد- صالح هارون، فرانسه / بلژیک / چاد

جایزه بهترین بازیگر مرد :خاویر باردم، «بیوتیفول»، اسپانیا و مکزیک و الیو جرمانو، «زندگی ما»، ایتالیا

جایزه بهترین بازیگر زن: ژولیت بینوش، «رونوشت برابر اصل»، فرانسه / ایتالیا

 

جایزه بهترین فیلمنامه: لی چانگ-دونگ، «شاعری»، کره‌جنوبی

و دیگر جوایز اصلی بدین شرح:

جایزه دوربین طلایی (بهترین فیلم اول): «سال کبیسه»، مایکل رو، مکزیک

جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه: Barking Islan، سرژ آودیکیان، فرانسه

جایزه هیئت داوران: «میکی در حال استحمام»، فریدا کمپف، سوئد

 آپیچاتپونگ ویراستاکول، کارگردان تایلندی که در دنیای سینما به اسم کوتاه «جو» شناخته شده است، مرتبه سومی ست که جایزه خود را از کن دریافت می کند. او اول بار در سال 2005 با فیلم «اختلال استوایی» جایزه هیئت داوران را به  خود اختصاص داد و سال 2002 نیز با فیلم Blissfully Yours برنده جایزه بخش نوعی نگاه شد. 

 فیلمی که به مسئله تناسخ می پردازد. مضمونی که این روزها شاید دیگر کمتر به آن توجه شود ولی او توانسته است به شیوه ای خلاقانه ماجرای مردی را نشان دهد که در آستانه مردن است و روح همسر و پسرش را که گم شده است را در هیبت میمون می بیند.

 سینمای ایران در این دوره، فیلم «رونوشت برابر با اصل»  عباس کیارستمی را رهسپار این فستیوال کرد که توانست جایزه بهترین بازیگر زن را برای ژولیت بینوش به ارمغان آورد.

 این فیلم در ایتالیا و به زبان انگلیسی و فرانسوی ساخته شده و فقط کارگردان آن ایرانی است. مهم ترین دستاورد کیارستمی به سال 1977 و فیلم « طعم گیلاس » بر می گردد.

عباس کیارستمی امسال یکی از نوزده کارگردانی بود که فیلمشان در بخش مسابقه حضور داشت.
ماجرای رونوشت برابر با اصل داستانی ست عاشقانه که در توسکانی اتفاق می افتد. ژولیت بینوش نقش زنی گالری دار را بازی می کند که با نویسنده ای بریتانیایی (با بازی ویلیام شیمل، خواننده اپرا) آشنا می شود.

کیارستمی پس از اتمام جشنواره از تاریخ 4 خرداد ماه در گالری دوفرانس پاریس نمایشگاه عکس‌های خود را برگزار می کند.

عنوان این نمایشگاه  «دیوارها»ست که دربردارنده 20 عکس جدید از این هنرمند است. این گالری برای چهارمین بار میزبان عکس های اوست.