بهبود صحنه سرمایه‌گذاری ایران

نویسنده
بی‌بی‌سی

» گزارش بی‌بی‌سی از اولین گردهمایی بازرگانی ایران و اروپا

صدها نفر برای شنیدن تمایلات جک استراو وزیر خارجه اسبق بریتانیا و دیدار با اعضای هیات بازرگانی ایران، در اولین گردهمایی ایران-اروپا در لندن شرکت کردند.

این کشور در ۱۸ ماه گذشته تغییرات زیادی کرده است: انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، نزدیک شدن به غرب و کاهش موقت تحریم‌ها.

رامین ربیعی، مدیر عامل شرکت تورکواز پارتنرز می‌گوید: “ایران آخرین بازار بزرگ و رو به رشد جهان است.”

شرکت او ۹۰ درصد سرمایه‌های خارجی در بازار بورس تهران را مدیریت می‌کند. وی گفت: “اگر ترکیه و ایران را مقایسه کند، هر دو جمعیتی حدود ۸۰ میلیونی دارند. ۶۰ درصد سهام بورس استانبول متعلق به خارجی‌هاست. در ایران این رقم کمتر از ۱ درصد است.”

پس از مذاکرات هسته‌ای تحریم‌ها علیه این کشور مقداری کاهش یافت. با این حال اگر تا مهلت ۲۴ نوامبر توافق نهایی به دست نیاید، این تحریم‌ها دوباره به جای اول خود باز خواهد گشت. بسیاری نسبت به این توافق امیدوارند اما شک دارند که توافق جامع به موقع دست یابد.

پس آیا دعوت از خارجیان به سرمایه‌گذاری در این کشور، در حالیکه هنوز درها کاملا باز نشده، زودهنگام است؟

توبی ایلز، دبیر منطقه‌ای واحد اطلاعات اکونومیست در امور خاورمیانه و آفریقا می‌گوید: “فکر نمی‌کنم زودهنگام باشد. شرکت ها در حال بررسی این هستند که چگونه به بازار ایران بازگردند.”

بسیاری از کسانی که در این گردهمایی شرکت کرده‌اند تمایلی به حرف زدن با خبرنگاران را نداشتند. تعدادی از کسانی که از تهران برای به نمایش گذاشتن شرکت‌هایشان آمده‌ بودند گفتند که “ریسک بسیار بالاست.”

فرانک عسکری از معدود کارآفرینان زن در این کنفرانس و موسس شرکت مسافرتی آنلاین toiran.com است. او که مقیم کاناداست به ایران بازگشته است. او می‌داند که کار کردن در ایران سخت است اما مشتاق است به پتانسیل‌های رشد اشاره کند و اینکه هر مشکل فرصتی برای یک کارآفرین دیگر تولید می‌کند.

خانم عسکری می‌گوید: “یک جورهایی خوب است و از طرف دیگر سخت و چالش‌برانگیز است. خوبی آن این است که فقط ما هستیم که این کار را می‌کنیم، اما متاسفانه نمی‌توانیم منابع کافی برای بدست آوردن اطلاعات خوب را بدست آوریم. باید شهر به شهر سفر کنیم.”

وی همچنین اشاره می‌کند که اینترنت در ایران کند و به خاطر محدودیت‌های اعمال شده توسط بانک‌های بین‌المللی، پرداخت ها دشوار است.

بسیاری از ایرانیان در این گردهمایی امیدوارند که بهبود روابط بین آن‌ها و باقی جهان بتواند به کاهش مشکلات بانکی کمک کند.

امیرعلی امیری شریک ACL است، شرکتی که دامنه وسیعی از کالا از کامیون‌های رنو گرفته تا لوازم برقی می‌فروشد. او می‌گوید: “پس از گذشت شش ماه از توافق اولیه، هنوز اتفاقات محسوس اندکی در تجارت ایران روی داده است. واسطه‌های مالی جهان هنوز می‌ترسند مورد تنبیه وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار بگیرند. اگر این واسطه‌ها همکاری نکنند، اتفاقی نخواهد افتاد.”

آقای ربیعی هم مسئله مشابهی دارد. “ما شاهد افزایش علاقه هستیم و در ۹ ماه گذشته میزبان ۶۵ سرمایه‌گذار بالقوه در تهران بوده‌ایم. این دیدارها الزاما به سرمایه‌گذاری تبدیل نمی‌شود چون مسئله تحریم باقی است و همچنان با انتقال پول به کشور مشکل داریم.”

پس آیا برای مردم کوچه و خیابان که خارج از جامعه بازرگانی هستند زندگی بهبود می‌یابد؟

آقای ربیعی می‌گوید: “نشانه‌هایی می‌بینیم که چیزها، اگر نگوییم در حال بهتر شدن هستند، اما با همان سرعت قدیم بدتر نمی‌شوند. دولت جدید در ۱۲ ماه فعالیت خود توانسته است تورم را از ۴۵ درصد به ۱۵ درصد برساند. به نظر من این کمتر از معجزه نیست.”

در کنفرانس مشخص بود که به چه میزان کارآفرینان مایل به سرمایه‌گذاری در ایران هستند. در محل برگزاری این رویداد که به اندازه نصف یک زمین فوتبال بود، یک صندلی خالی هم پیدا نمی‌شد.

آقای امیری می‌گوید: “از زمان انتخاب آقای روحانی امید زیادی بوجود آمده. در صحبت‌های پیرامون ایران تغییر زیادی روی داده است.”

آقای ربیعی عنوان کرد: “به نظر من یک خوش‌بینی محتاطانه وجود دارد. باید بگویم نسبت به ۱۸ ماه پیش، روحیه خیلی بالا رفته است.”

منبع: بی‌بی‌سی - 16 اکتبر