هشدار مجدد درباره زلزله احتمالی تهران

نویسنده
نیما فرح آبادی

» ایران روی دور زلزله

بهرام عکاشه که از او به عنوان “پدر زلزله‌شناسی ایران” نام برده می‌شود، برای چندمین بار هشدار داد که در صورت وقوع زلزله شدید در تهران، تلفات آن “میلیونی” خواهد بود.

روزنامه بهار چاپ تهران در شماره شنبه خود به نقل از عکاشه نوشت: “مطالعه تاریخ زلزله‌خیزی تهران نشان می‌دهد که زلزله تهران تاکنون ۳۰ سال تاخیر داشته است، در نتیجه هر چقدر این تاخیر بیشتر باشد، انرژی بیشتری ذخیره می‌شود.”

به گفته وی “زلزله‌هایی که در چند روز اخیر در نقاط مختلف کشور به وقوع پیوسته است نشان می‌دهد که کشور زیر فشار نیروهای زمین‌ساختی است.”

در ماه‌های گذشته چندین زلزله شدید ایران را لرزانده است.

بهرام عکاشه گفت: “اگر زلزله در منطقه ری یا شرق تهران به وقوع بپیوندد، شاهد یک فاجعه کامل به‌ویژه از نظر تعداد کشته‌شدگان خواهیم بود.”

وی افزود: “اگر زلزله‌ای با قدرت ۷/۵ ریش‌تر و در عمق پنج ‌کیلومتری تهران به وقوع بپیوندد، این کلانشهر برای چندین سال تعطیل خواهد شد. چون نه گاز و برق و لوله‌کشی آب باقی می‌ماند و نه خیابانی، به همین خاطر حتی نیروهای امدادی از استان‌های همجوار مانند قم، قزوین، سمنان و دامغان توانایی ورود به شهر را نخواهند داشت.”

شماری از استان‌های ایران در مناطق مختلف کشور روزهای جمعه و شنبه، ۳۰ و ۳۱ فروردین، شاهد وقوع زمین‌لرزه‌هایی بودند که شدت آن‌ها از ۳ تا ۵/۲ ریش‌تر اعلام شده است.

 

زلزله پشت زلزله

گستره زمین‌لرزه‌های این دو روز در حدی بوده که استان‌های بسیاری را در شمال شرقی و غربی، مرکز و غرب کشور در برگرفته است، از جمله بوشهر، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، فارس و خراسان جنوبی.

تاکنون تلفاتی در رابطه با این زلزله‌ها گزارش نشده است و رسانه‌های خبری داخل ایران تنها به مجروح شدن شماری از شهروندان ایرانی اشاره کرده‌اند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌ با ابعاد ۵/۲ ریش‌تر در حوالی شهرستان تسوج آذربایجان شرقی رخ داده است.

واحد مرکزی خبر لحظه وقوع این حادثه را حدود ساعت ۱۵ روز جمعه گزارش کرده و به نقل از مقامات محلی نوشته است که این زمین‌لرزه به سه روستای شهرستان تسوج خساراتی از ۵ تا ۳۰ درصد وارد آورده و نیز دو مجروح بر جای گذاشته است.

این رسانه همچنین می‌نویسد که شهرستان تسوج در فاصله ۲۱ ساعت پس از زلزله شاهد وقوع ۳۰ پس‌لرزه بوده است که قدرت برخی از آن‌ها ۴ و ۳/۹ ریش‌تر بوده است.

منطقه “اهل” استان فارس نیز در ساعت دو بامداد شنبه، شاهد وقوع زلزله‌ای بود که بزرگی آن ۵ ریشتر گزارش داده است. مقامات هلال احمر می‌گویند این زمین‌لرزه هیچ خسارتی نداشته است.

گزارش‌های دیگر از وقوع زمین‌لرزه‌‌هایی به بزرگی ۴/۱ ریشتر در منطقه حبیب‌آباد استان اصفهان و بخش بردخون استان بوشهر خبر می‌دهد که زلزله نخست ساعت ۵۲ دقیقه بامداد شنبه و زلزله دوم حدود ساعت ۲۳ جمعه رخ داده است.

مقامات استان اصفهان می‌گویند که زمین‌لرزه منطقه حبیب‌آباد هیچ خسارتی نداشته، اما تاکنون گزارشی درباره میزان خسارات احتمالی بردخون بوشهر منتشر نشده است.

اما بخش بلداجی استان چهارمحال و بختیاری، آرین‌شهر از توابع شهرستان قاینات استان خراسان جنوبی و شهرستان کوثر استان اردبیل هم در روزهای جمعه و شنبه شاهد وقوع زلزله‌هایی بودند که شدت آنها به ترتیب ۳/۶، ۳/۵ و ۳ ریشتر گزارش شده است.

برآوردها حکایت از آن دارد که این زلزله‌ها نیز خسارات جانی و مالی نداشته‌اند.

ایران در هفته‌های اخیر بارها حادثه زمین‌لرزه را تجربه کرده است که پاره‌ای از آنها با تلفات جانی نیز همراه بوده است، از جمله زلزله ۶/۱ ریشتری بوشهر که دست‌کم ۳۷ کشته بر جای گذاشت.

بزرگ‌ترین این زلزله‌ها نیز زلزله ۷/۸ ریشتری سراوان استان سیستان و بلوچستان بود که روز سه‌شنبه، ۲۷ فروردین، رخ داد و به مرگ دست‌کم یک نفر در ایران و ۳۴ نفر در نواحی مرزی پاکستان منجر شد.