نگرانی از آزادی بابک زنجانی

نویسنده
حسین محمدی

وضعیت پرونده بابک زنجانی هم‌چنان نامشخص است؛ برخی نمایندگان مجلس به دنبال آن هستند که با او دیدار کنند و برخی دیگر هشدار می‌دهند که شش وکیل پیگیر آزادی او هستند و دو ماه دیگر براساس قانون زنجانی باید از زندان آزاد شود.

امیرعباس سلطانی، نماینده مجلس و عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی، به وب‌سایت خانه ملت گفت که براساس قانون “هیچ متهمی را بدون صدور حکم بیش از ۲۲ ماه نمی‌توان در زندان نگه داشت، از این رو وکلای زنجانی به‌دنبال آن هستند که میزان زمان بازداشتی وی را به بیش از این زمان یعنی ۲۴ ماه افزایش دهند، تا عملا حکم آزادی وی صادر شود”. به گفته سلطانی، وکلای بابک زنجانی “در تلاش هستند با استفاده از مواد و ابزارهای قانونی این جلسه را به تعویق بیاندازند” و به همین دلیل « دستگاه قضا با در دست داشتن مدارک کنونی باید دادگاه را برگزار و زنجانی را محکوم کند”.

اعضای این کمیته پیش از این خواستار ملاقات با بابک زنجانی در زندان شده بودند، مساله‌ای که با مخالفت قوه‌قضائیه مواجه شده بود. اما اعضای این کمیته گفته‌اند که باز هم این درخواست خود را ارائه می‌کنند تا اجازه ملاقات با زنجانی را بگیرند.

این سخنان سلطانی چند روز پس از اظهارات اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی بیان شده. جهانگیری گفته بود که زنجانی “در مقطعی دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول دریافت کرده و دیگر آن را پس نداده” و با وجود آن‌که در زندان است “با گردن کلفتی هیچ گاه این پول‌ها را پس نداده است”.

معاون اول دولت روحانی همچنین اضافه کرده بود: “این آقا در مقطعی به تامین اجتماعی پیشنهاد داد که به ازای خرید شرکت‌های این سازمان ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو پول می‌پردازد و طبق توافقی که در این زمینه انجام گرفته است، این مبلغ را به صورت فرضی و بر روی کاغذ پرداخت می‌کند و چک تضمینی به معادل مبلغ ۱۷ هزار میلیارد تومان از تامین اجتماعی دریافت می‌کند. او این چک را به سازمان بازنگردانده است”.

بابک زنجانی از جمله تاجرانی است که به دلیل فعالیت‌های خود پیش از این مورد تقدیر اکبر هاشمی‌رفسنجانی قرار گرفته و در دولت محمود احمدی‌نژاد برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی به مسئولان جمهوری‌اسلامی کمک می‌کرد. او از جمله افرادی است که در لیست تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا بود اما در آخرین تجدید نظرها هم خودش و هم شرکت متعلق به او از تحریم ها خارج شدند. او که خود را “بسیجی اقتصادی” توصیف کرده بود، دی ماه سال ۹۲ بازداشت شد و از آن زمان در زندان به سر می‌برد. قرار است جلسه نخست دادگاه زنجانی یازدهم مهرماه برگزار شود.

پیش از این غلام‌حسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری تهران، گفته بود که احتمال دارد قرائت کیفرخواست زنجانی ممکن است سه روز طول بکشد. یکی از وکلای بابک زنجانی نیز خبر از آن داده بود که پرونده زنجانی ۲۰۹ جلد است.

پیش از این اکبر ترکان، از نزدیکان حسن روحانی، گفته بود: “باید مراقب باشیم که برای او اتفاقی نیفتد یا خبر ناپدید‌شدن او را به ما ندهند. چون زنجانی آدمی یک‌لاقبا نیست که دو میلیارد دلار پول نفت در اختیار او قرار بگیرد… او صد‌درصد پشتیبان مالی و از جنس از‌ما‌بهتران دارد”.

اژه ای این گونه سخن گفتن را تقبیح کرد و آن را بی پایه خواند و توپ را به دامان اطلاعاتی های دولت انداخت و گفت نمی دانم شاید خیالاتی دارند.