تقسیم پول بین مردم برای مهندسی انتخابات

نویسنده
نازنین کامدار

» تسلیم مجلس در برابر احمدی نژاد

همان گونه که محافظه کاران منتقد دولت و رسانه های وابسته به آنان پیش بینی کرده اند، محمود احمدی نژاد در صدد است تا قبل از انتخابات پیش رو، مبلغی را به عناوین مختلف به دهک های پایین اقتصادی پرداخت کند؛ طرحی که به گفته منتقدان وی عملی انتخاباتی و در جهت کسب رای به نفع کاندیدای اوست.

احمدی نژاد پیش از این با اصرار بر اجرای زودهنگام مرحله دوم هدفمندی یارانه ها تلاش کرد مبلغی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار تومان به شهروندان به عنوان “یارانه مرحله دوم” پرداخت کند، اما مخالفت مجلس و تصویب قانونی در خصوص عدم اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، وی را با مشکل مواجه کرد.

با این حال همانطور که محمدرضا باهنر پیش بینی کرده بود، احمدی نژاد از خواسته اش عقب ننشسته و پس از به نتیجه نرسیدن تلاش هایش برای پخش پول بین مردم به عنوان “یارانه”، اکنون به سراغ “کارت معیشت” رفته و آنطور که سایت های حکومتی گزارش داده اند، برای پرداخت این هدیه موافقت اقلیتی از مجلسیان را نیز جلب کرده است.

او در مقطعی قصد دارد بین دهک های کم درآمد جامعه پول تقسیم کند که با جهش جدید قیمت ارز و کاهش مجدد ارزش پول ملی و نیز به حداکثر رسیدن نقدینگی در بازار، احتمال تورم نزدیک به ۱۰۰ درصدی از سوی فعالان اقتصادی مطرح شده و همین وضعیت وی را برای جلب رای کم درآمد‌ها ترغیب کرده است. گفته می شود ۱۷ میلیون نفر از جمعیت کشور، مشمول دریافت کارت معیشت خانوار می شوند.

آنطور که سایت جهان نیوز گزارش داده، در توافق بین برخی از نمایندگان و احمدی‌نژاد، قرار شده رقمی معادل ۱۰۰ هزار تومان از طریق سازمان بسیج به بیش از ۱۷ میلیون نفر پرداخت شود.

جهان نیوز به نقل از یک مقام مسئول در وزارت بازرگانی، درباره جزئیات این اقدام نوشته است: “ستاد بسیج اقتصادی کشور با توجه به زیرساختهای در اختیار خود از زمان توزیع کالاهای کالابرگی، مسئولیت توزیع کارت معیشت خانوار را به عهده خواهد گرفت. قرار بر این است که در گام اول، برنج، روغن و قند و شکر در اختیار دو دهک پایین درآمدی قرار گیرد؛ اما هنوز در مورد توزیع مرغ و گوشت جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته است”.

جهان نیوز افزوده: “وزارت صنعت، معدن و تجارت از دیرباز مسئولیت توزیع کالاهای کالابرگی را به عهده داشته است، اما بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها توزیع کالاهای کالابرگی متوقف شده است که گویا با طرح مشترک دولت و مجلس برای افزایش قدرت خرید مردم در ایام پایانی سال، قرار است مجدد سیستم توزیع کالاهای کالابرگی در میان اقشار کم‌درآمد راه‌اندازی شود. این در شرایطی است که در مقاطعی قبل از اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها، ارایه کارت‌های الکترونیکی به جای کالابرگی از جمله گزینه‌های جدی پیش روی وزارت بازرگانی سابق بود که بر این اساس با توجه به فراهم بودن زیرساختهای لازم، به نظر می‌رسد که این طرح هم اکنون مجدد از آرشیو بیرون آمده و قرار است عملیاتی شود”.

در همین حال،حمیدرضا خصوصی ،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به سایتی به نام “تسنیم” گفته است: “بحث اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، ارائه ۱۰۰ هزار تومان به برخی از اقشار کم درآمد کشور از جمله آنهایی که تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و زیر خط فقر هستند، مانده بدهی کارمندان و بازنشستگان از جمله مسائلی بود که در جلسه مشترک دولت و مجلس مطرح شد. هنوز در خصوص مبلغ و اینکه به چه طریقی این کمک به دست اقشار کم درآمد دهک‌های پایین جامعه در شب عید تعلق گیرد تصمیم‌گیری نهایی نشده است. برای ارائه این کمک به منظور بهبود معیشت مردم در شب عید پیشنهادهای مختلفی وجود دارد از جمله اینکه به صورت نقدی یا واریز به حساب یا کارت‌های الکترونیکی این ۱۰۰ هزار تومان اختصاص پیدا کند. همچنین هنوز سقف و کف این کمک نهایی نشده است”.

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت هم گزارش ها درباره پخش پول بین مردم و جلسات مشترک دولت و مجلس در روزهای گذشته برای مذاکره و رسیدن به توافق برسر نحوه پرداخت این پول را تایید کرده است.

به گزارش فارس، الهام گفته است: “به فضل خدا و با توافقات صورت گرفته بین دولت و مجلس تا پیش از عید کمک های مناسبی برای جبران مسائل اقتصادی به وجود آمده به مردم خواهد شد. در جلسات مشترک بین دولت و مجلس بحث‌ها بیشتر بر سر هدفمندی است،این بحث‌ها سنگین است و زمان و انرژی زیادی می‌گیرد اما تلاش ما بر این مسئله استوار است که هرچه زودتر به یک تفاهم برسیم حتما به تفاهم خواهیم رسید. بیشتر بحث بر سر این است که مشکلاتی را که برای مردم به وجود آمده جبران کنیم اما هیچ عدد و رقمی در این جلسات تصویب نشده است،صحبت‌هایی که در بیرون به عنوان عدد و رقم کمک‌ها بیان می‌شود کارشناسی نیست”.

وی درباره اخبار مربوط به توزیع پول بین مردم هم گفته است: “این بحث‌ها هیچکدام بحث‌های قطعی نیست و آنچه در بیرون گفته شده است نظراتی است که هیچکدام در بحث‌های این جلسات پایه‌ای ندارد. تحلیل و اظهار‌نظر افراد از دولت زمانی که به تصمیم قطعی رسید از طرف خود دولت اعلام خواهد شد. این است مشکلاتی که برای مردم ایجاد شده است به نوعی جبران شود و تا پیش از عید به قسمتی از آن عمل خواهد شد. دولت یک حزب نیست. انشاءالله ما در انتخابات ریاست جمهوری شاهد یک حماسه بزرگ و مردمی باشیم و البته دولت نیز تنها در این باره وظایف اجرایی خود را انجام خواهد داد”.

در سوی دیگر، آنطور که اسماعیل جلیلی یکی از نمایندگان شرکت کننده در جلسات گفته، دولت احمدی نژاد اصرار دارد که پولی که بین اقشار کم درآمد توزیع خواهد شد، از مردم به صورت افزایش 4.5 برابری قیمت سوخت دریافت کند.”

او افزوده است: “توافقات به سمتی می رود که دولت بتواند برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به درآمد بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی برسد. این درآمد نسبت به شرایط فعلی یعنی حدود افزایش ۵.۴ برابری در قیمت حامل‌های انرژی و به احتمال زیاد دولت در لایحه بودجه ۹۲ این رقم را جزو پیش بینی‌های خود لحاظ خواهد کرد. درآمد امسال دولت از هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی کمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است. فاصله بین تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فاصله زیادی است و مجلس قطعا مخالف این رشد ناگهانی است و در صورتیکه چنین پیشنهادی در صحن مجلس مطرح شود، اکثریت مجلس با آن مخالفت می کنند هر چند که اکثریت نمایندگان حاضر در نشست مشترک دولت و مجلس به این نظر دولت نزدیک شدند”.

وی در ادامه گفته است:” دولت تلاش می کند بحث افزایش حامل های انرژی را حتما در دستور کار خود قرار دهد تا بتواند اهداف خود را در کسری بودجه و همچنین اجرای فاز دوم هدفمندی پیاده کند. از طرف دیگر مجلس به دلیل دغدغه هایی که در حوزه معیشت مردم از قبیل گرانی و تورم دارد، چنین درآمدی را تهدید می داند. تعدادی از نمایندگان حاضر در جلسات مشترک مجلس و دولت از جمله چند چهره شاخص اقتصادی از شب گذشته این جلسات را ترک کردند، چون معتقدند دولت تلاش دارد نظر خود را به جمع تحمیل کند”.

بنا بر این اظهارات به نظر می رسد محمود احمدی نژاد،همانطور که صادق زیباکلام نیز گفته بود به هر قیمتی می کوشد تا قبل از انتخابات بین مردمی که گمان می کند هوادار او هستند، پول و کالا توزیع کند.

زیبا کلام هفته گذشته به سایت فرارو گفته بود: “احمدی نژاد اگر بتواند کت تنش را بفروشد، می فروشد و تا آخرین روز ریاست جمهوری اش یارانه ها را اضافه می کند. او دینامیتی زیر اقتصاد کشور کار گذاشت که هیچ دولتی قادر به خنثی کردن آن نیست”.

محمدرضا باهنر هم پیش بینی کرده بود: “در بحث یارانه ها مجلس در نهایت تسلیم احمدی نژاد می شود”.

لازم به یادآوری است که در انتخابات سال ۸۸، کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی در گزارشی که از تقلب بزرگ انتخاباتی منتشر کرد، به پخش پول بین مردم به عنوان یکی از شیوه های خرید رای و تغییر نتیجه انتخابات اشاره کرده بود؛ شیوه ای که به نظر می رسد در این دوره بدون رودربایستی اعمال خواهد شد.