خشم خامنه‌ای و نصر الله از بیگناهی مسلمانان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» همصدایی در تهران و لبنان

یک هفته بعد از انتشار فیلم “بی‌گناهی مسلمانان” که به اعتقاد برخی توهین و هتک حرمت به محمد، پیامبر مسلمانان محسوب می شود، واکنش های اعتراضی به پخش این فیلم همچنان ادامه دارد. آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه در سخنانی در جمع دانشجویان با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای غربی کسی جرات ندارد واقعه “مجهول الحال” هولوکاست را زیر سئوال ببرد، پرسیده “چگونه است در این مواقع، آزادی بیان محلی از اعراب ندارد اما اهانت به اسلام ومقدسات اسلام تحت عنوان دروغین آزادی بیان، آزاد است؟”

مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی از اولین روز انتشار این فیلم به صورت هماهنگ حمله‌های هدفمندی را علیه دولت ایالات متحده آمریکا آغاز کرده‌اند. در همین راستا خبرگزاری‌های رسمی روز دوشنبه اعلام کردند که بسیاری از دانشجویان دانشگاهای ایران در اعتراض به این فیلم دست به تجمع اعتراض آمیز زده‌اند.

همزمان و در حالیکه بیش از یک هفته از انتشار فیلم “بی‌گناهی مسلمانان” می‌گذرد، حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، در سخنانی که دوشنبه از تلویزیون المنار پخش شد ضمن دعوت از هواداران خود برای برپایی تجمع و اعتراض خواست تمام کسانی را که در تولید این فیلم دست داشته‌اند، پشت پرده تولید و حامیان آن و در راس همه ایالات متحده آمریکا مجازات، محاکمه و منزوی شوند.

 

۵۰ نفر در لیبی دستگیر شدند

فیلم “بی‌گناهی مسلمانان” هفته گذشته در شبکه اجتماعی یوتیوب پخش شد. این فیلم توسط فردی به نام سام باسیل، شهروند پنجاه و دو ساله آمریکایی، ساخته شده و یک شهروند مصری ساکن خارج از آن کشور آن را منتشر کرده است.

بخش‌هایی از این فیلم که در یوتیوب منتشر شده نشان می‌دهد که پیامبر اسلام به زنان توجه زیادی داشته است.

“بی‌گناهی مسلمانان” با واکنش‌های تندی از سوی برخی از مسلمانان و کشورهای مسلمان روبرو شده است.

اعتراض‌ها به این فیلم از لیبی و مصر آغاز شد. روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور گزارش شد که حدد دو هزار نفر از معترضان مسملمان در قاهره از دیوارهای سفارتخانه آمریکا بالا رفته و پرچم این کشور را پاره کرده اند.

پس از آن معترضان در شهر بنغازی لیبی روز سه‌شنبه ۱۱ سپتامبر کنسولگری آمریکا در این شهر را هدف راکت قرار دادند که در نتیجه آن سفیر و سه تن دیگر از کارکنان کنسولگری ایالات متحده در این شهر کشته شدند. این رویداد با واکنش شدید دولت آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی روبرو شد.

رییس مجلس لیبی گفته این حمله با برنامه ریزی قبلی و توسط افراد نا‌شناس انجام شده، اما سوزان رایس، ‌سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفته است این حادثه در پی تجمع خودجودش معترضان به این فیلم «ضد اسلامی» آغاز شد و در ادامه، گروه‌های تندرو آن را به کنترل خود درآوردند.

محمد مقریف، رییس مجلس لیبی اما روز یکشنبه، ۲۶ شهریور ماه، از دستگیری حدود ۵۰ نفر در ارتباط باکشته شدن سفیر ایالات متحده در شهر بنغازی خبر داد.

او گفته است برخی از افراد دستگیر شده خارجی هستند و از مرزهای مختلف وارد لیبی شده‌اند.

مسئولیت این حادثه را هنوز هیچ گروهی به عهده نگرفته است اما برخی از رسانه‌های لیبی ضمن متهم کردن سلفی‌های تندرو گفته‌اند این اقدام توسط گروهی به نام “انصار الشریعه” انجام شده، در حالیکه سخنگوی این گروه دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده است.

 

واقعه از زبان خامنه‌ای

در ایران اما رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه انتشار فیلم آمریکایی “اهانت آمیز” نسبت به پیامبر اسلام را اقدامی “نفرت انگیز” دانسته و گفته بود: “جمهوری اسلامی ایران توهین به مقدسات اسلامی را قویا محکوم نموده و با احساسات جریحه دار شده امت اسلامی، ابراز همدردی می‌کند.”

 در تازه‌ترین واکنش اما، آیت الله خامنه‌ای، عالی رتبه ترین مقام جمهوری اسلامی، گفته است: “دولت‌ها با شناخت سیاستهای اسلام ستیزانه استکباری و صهیونیستی، انگشت اتهام خود را به سمت امریکا و برخی کشورهای اروپایی رفته‌اند و سردمداران این کشور‌ها باید با جلوگیری از اینگونه اقدامات جنون آمیز، عملاً ثابت کنند که در این جرم و جنایت بزرگ، شریک نیستند.”

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، خامنه ای روز دوشنبه، ۲۷ شهریور ماه در مراسم دانش آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی همچنین گفته است: “در بسیاری از کشورهای غربی، کسی جرئت نمی‌کند واقعه مجهول الحال هولوکاست را زیر سؤال ببرد و یا در مورد سیاستهای زشت اخلاقی استکبار از جمله همجنس بازی مطلبی منتشر کند، چگونه است که در این مواقع، آزادی بیان محلی از اعراب ندارد اما اهانت به اسلام ومقدسات اسلام تحت عنوان دروغین آزادی بیان، آزاد است؟”

رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفته است: “دلهای ملت‌ها از امریکا پر است به همین علت هنگامی که مثل حادثه اخیر، موردی و منفذی پیدا می‌شود، این خشم و نفرت بروز عمومی می‌یابد.”

 

نصرالله: آمریکا مجازات و محاکمه شود

همزمان با سخنان آیت الله خامنه‌ای،حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان هم از هواداران خود خواست روز دوشنبه در حومه جنوبی بیروت در اعتراض به انتشار این فیلم تظاهرات کنند.

او همچنین خواستار آن شده است که تمام کسانی که در تولید این فیلم دست داشته‌اند، از حامیان و پشتیبانی کنندگان تا سازندگان و در راس آن‌ها آمریکا مجازات، محاکمه و منزوی شوند.

حزب‌الله لبنان از بدو تاسیس در سال ۱۹۸۲ با جمهوری اسلامی پیوستگی و وابستگی مشهودی داشته ولی از ۱۹۹۲ که نصرالله به دبیرکلی این حزب رسید، این همراهی با توجیه پیروی او از ولایت فقیه و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای بر مسلمانان جهان تشدید و تقویت شده است. نصرالله البته در سال ۱۳۶۰ هم از سوی آیت‌الله خمینی به عنوان نماینده در امور حسبیه و اخذ امور شرعیه در لبنان منصوب شده بود. او بار‌ها به ایران سفر کرده وبه صراحت خود را مرید و پیرو رهبر جمهوری اسلامی خوانده و بر دست‌های آیت الله خامنه‌ای بوسه زده است.

خبرگزاری فارس، در مورد تظاهرات روز دوشنبه هواداران حسن نصرالله نوشت: “مردم لبنان با طیف‌های مختلف در تظاهرات و پلاکارد‌ها و شعارهای آن‌ها در محکومیت جنایت توهین به پیامبر اعظم و همچنین حضور سید حسن نصرالله در جمع تظاهرات‌کنندگان از حاشیه‌های جالب تظاهرات لبنانی‌ها بود.”

 

واکنش دانشجویان بسیجی

خبرگزاری فارس همچنین از تجمع برخی از دانشجویان بسیجی در اعتراض به انتشار این فیلم خبر داده است.

بر اساس این گزارش ظهر روز دوشنبه، ۲۷ شهریور ماه “بیش از ۱۰۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در انزجار از ساخت فیلم موهن علیه ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند.”

این خبرگزاری همچنین نوشته است: “در پایان این مراسم پرچم رژیم صهیونیستی با شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر انگلیس به آتش کشیده شد و دانشجویان با خواندن دعای فرج، این تجمع را پایان دادند.”

بر اساس دیگر گزارش‌ها ی رسانه‌های حکومتی، تعدادی از دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز روز دوشنبه در اعتراض به “توهین به ساحت مقدس پیامبراعظم” مقابل دانشکده برق تجمع کردند.

جمهوری اسلامی پیش‌تر هم اقدامات “توهین آمیز” برخی شهروندان آمریکایی نسبت به دین اسلام را محکوم کرده و دولت این کشور را عامل و حامی چنین اقداماتی دانسته بود. ایالات متحده اما هر گونه توهین به ادیان و اقداماتی از این دست را تقبیح کرده است.