خامنه ای: من استالین نیستم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» حرف‌های رهبر جمهوری اسلامی هم سانسور شد

دو تن از دانشجویان اصولگرا، در میزگردی که توسط سایت “تریبون مستضعفین” برگزار شد، خبر از حذف و سانسور قسمتی از سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی در دیدار با دانشجویان داده‌اند؛ از جمله بخشی که در آن آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به دانشجویان می‌گوید: “من استالین نیستم که بنشینم یک سری حرف بزنم بعد یک عده ای را بیاورم بنشینند آنها را تئوریزه کنند”.

این افراد دلیل این سانسور را “کج‌سلیقگی” و “تنگ‌نظری” مسوولان دانسته و گفته‌اند: “این تنگ‌نظری‌ها در سطح مسئولان و تصمیم‌سازان که توسط آنها تصمیمات مهم و قیمتی گرفته می شود به چشم می‌آید و در لایه‌های خیلی تصمیم‌ساز و نهادهایی که زیر نظر رهبری نیز هست، نفوذ پیدا کرده است. یعنی حتی در خود بیت رهبری هم ممکن است این کج‌سلیقگی‌ها باشد. حتی نهاد رهبری، بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار”.

مهدی امیریان (دبیر شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت- شاخه‌ی معروف به “طیف شیراز” که از حمایت حکومت برخوردار است) و محمد پهلوان (دبیر کل جامعه اسلامی دانشجویان) دو فردی بودند که در این میزگرد شرکت کردند. آن‌ها همچنین اضافه کرده‌اند که دو بخش دیگر از سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی که یکی در انتقاد از ورود دانشجویان به سفارت بریتانیا و بخش دیگر مربوط به “انتقادات تند” از صدا و سیما بود، حذف شد. آن‌ها البته گفته‌اند که “صداوسیما مطمئنا به اختیار خودش نبود که پخش نکرد، قطعا بیت رهبری گفته بود”.

انتقاد رهبر جمهوری اسلامی از اعضای بسیج دانشجویی به دلیل ورود به سفارت بریتانیا در زمان سخنرانی توسط اکانت دفتر رهبر جمهوری اسلامی در سایت توییتر منتشر شد، اما امکان انتشار در سایت رسمی وی را پیدا نکرد؛ اتفاقی که همان زمان نیز مورد توجه برخی رسانه‌ها قرار گرفته بود.

سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی و مقایسه‌ی وی با استالین، در حالی صورت گرفته است که در روزهای گذشته حذف تصویری از میرحسین موسوی در کتاب‌های درسی مدارس، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود. پیش از این نیز نام و عکس اکبر هاشمی‌رفسنجانی از کتاب‌های درسی حذف شده بود.

سایت کلمه ـ– نزدیک به میرحسین موسوی -ـ در واکنش به حذف تصویر رهبر مخالفان حکومت از کتاب‌های درسی، این اقدام را “نمونه ای دیگر از تسری رفتار استالینی به مقام های حاکمیت کنونی” توصیف کرده بود.

میرحسین موسوی، در اوایل پاییز ۱۳۸۹ درباره برخی تبلیغات حکومت گفته بود: “تبلیغاتی از این قبیل متعلق به دوران قدیم است و از شگردهایی استفاده می کند که در رژیم های توتالیتر شبیه شوروی دوران استالین و یا رومانی زمان چائوشسکو استفاده می شد. کسانی که این تبلیغات را سازمان دادند نه جامعه خودمان را می شناسند و نه درکی از فضای متحول بین المللی دارند. آنها در فضای قبل از گسترش تکنولوژی ارتباطات زندگی می کنند.”

رهبر جمهوری‌اسلامی در سال‌های گذشته همواره نسبت به شوروی و اتفاقاتی که در آن کشور رخ داد و در نهایت منجر به فروپاشی یکی از دو ابرقدرت بزرگ جهانی شد، توجه ویژه‌ای نشان داده است. وی در دوره‌ی اصلاحات نیز بارها نسبت به تلاش منتقدان حکومت برای استفاده از الگوی شوروی در تحلیل شرایط جمهوری‌اسلامی هشدار داده بود.

در همین حال، برخی مخالفان حکومت در شبکه‌های اجتماعی نیز نسبت به این سخنان واکنش نشان دادند. آن‌ها با اشاره به برخی سخنان رهبر جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته – نظیر اسلامی کردن دانشگاه‌ها و یا نام‌گذاری سال‌های مختلف – این نکته را مورد توجه قرار دادند که پس از سخنان وی، همواره ستادهای مختلفی تشکیل و بودجه‌های بعضا گزافی برای “تئوریزه کردن” سخنان وی تشکیل می‌شود.