جمهوری‌اسلامی در جنگ نرم شکست خورده

نویسنده
حسین محمدی

» اظهارنظر اصول‌گرایان پس از سخنان خامنه‌ای

چند روز پس از سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی درباره لزوم توجه به بحث تهاجم فرهنگی٬ برخی از اصول‌گرایان گفته‌اند که جمهوری‌اسلامی در جنگ نرم شکست خورده است.

در همین راستا حمیدرضا مقدم‌فر٬ معاون فرهنگی- اجتماعی سپاه پاسداران٬ در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر٬ فعالیت جمهوری‌اسلامی در عرصه فرهنگ را انفعالی توصیف کرد و گفت: “عدم درک درست از شرایط و تحولات عرصه فرهنگی و شناخت دیرهنگام پدیده های فرهنگی، یعنی حس نکردن «شرایط جنگی» و تهاجم و شبیخون بی‌رحمانه دشمن به ارزش‌ها و مبانی اعتقادی و آرمانی در تمامی حوزه‌های فرهنگی برای تغییر فکر و اندیشه و رفتار جامعه اسلامی‌ مان را می‌توان اولین دلیل این انفعال دانست، همچنین بی تفاوتی و حتی استقبال از حاملان پیامهای فرهنگ غربی ـ که مصادیق آن را میتوان در سبک زندگی غربی مشاهده کرد ـ و بالاخره حاکمیت نگاه مبتنی بر گشودگی فرهنگی بدون تقویت دستگاه هاضمه فرهنگی در داخل کشور، از جمله مواردی است که باعث اتخاذ مواضع انفعالی در این عرصه می‌شود”.

وی اضافه کرده است که “در جنگ نرم… علی‌رغم به میدان آوردن ظرفیت‌های زیاد و صرف بودجه و امکانات، کمتر از حد انتظار توانسته ایم پیروزیهای بزرگ و مستمر را رقم بزنیم. غالباً ظرفیتها و یگانهای فرهنگی ما دور از هم و جزیرهای عمل میکنند و یا دچار موازی کاری هستند”.

در یک هفته گذشته و پس از سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی در جمع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاکید وی درباره لزوم توجه به تهاجم فرهنگی٬ اصول‌گرایان به اظهارنظر در این زمینه پرداخته‌اند.

رهبر جمهوری‌اسلامی٬ در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی٬ خواستار توجه جدی آن‌ها به مقوله “تهاجم فرهنگی” شده و گفته بود که مقابل چنین پدیده‌ای باید “رویکرد تهاجمی” داشت٬ گرچه “در هر شرایط باید حکیمانه و با فکر عمل” کرد. به عقیده وی تهاجم فرهنگی “واقعیتی” است که وی “سال‌ها قبل، آن را گوشزد” کرده و در حال حاضر “عینیات انکار ناپذیری یافته است”. 

به گفته آیت‌الله خامنه‌ای “فعالیت حداقل صدها رسانه صوتی، تصویری، مکتوب و اینترنتی در جهان با هدف مشخص تأثیرگذاری بر ذهن و رفتار ملت ایران. باید با تلاش مبتکرانه به مقابله با این مقوله پرداخت که در این زمینه مسئولیت صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار سنگین است”.

او اضافه کرده بود که “انفعال و موضع دفاعیِ صرف” مقابل تهاجم فرهنگی “بدترین و خسارت‌بارترین نوع برخورد” است و “مواضع تهاجمی نیز در برخی موارد لازم است اما به‌هرحال در هر شرایط باید حکیمانه و با فکر عمل کرد”.

جهان‌نیوز٬ وب‌سایت نزدیک به علی‌رضا زاکانی٬ در این زمینه نوشت: “نبرد برای تصرف قلب‌ها و ذهن‌ها شاید معنای تام و کامل جنگ نرم باشد که بی‌شک نسبت به جنگ‌های نظامی و اقتصادی از پیچیدگی و دشواری بیشتری برخوردار است. تا سال‌ها پیش اگر هدف از جنگ‌های نظامی تصرف یک منطقه جغرافیایی بود امروز دیگر نه سرزمین بلکه تک تک افراد همان منطقه جغرافیای مورد هدف هستند”.

طی روزهای گذشته مسوولان جمهوری‌اسلامی اقدام به بازداشت برخی افراد فعال در حوزه آی‌تی و موسیقی کرده‌اند.

مسئولان جمهوری اسلامی چند سال است که با حضور در فضای مجازی٬ تلاش می‌‌کنند عقاید خود را در این حوزه٬ تبلیغ کنند. آن‌ها از عبارت افسران جنگ نرم٬ برای فعالان این حوزه استفاده می‌‌کنند.

پیش از این اختلاف میان این گروه٬ باعث شده بود که برخی فاش کنند آن‌ها به ازای هر ساعت کامنت‌گذاری یا تولیدمحتوا در اینترنت، ۷۰ هزار ریال دستمزد دریافت می‌کنند.

افسران جنگ نرم، گروهی از نیروهای نزدیک به حاکمیت هستند که پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز خرداد ۸۸ وارد فضای مجازی شده و به دفاع از جمهوری‌اسلامی می‌پردازند.

فعالیت‌های این افراد، که از آن‌ها با عنوان زیرمجموعه ارتش سایبری سپاه پاسداران نیز یاد می شود، شامل کامنت‌گذاری، حضور در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌نویسی وبه اصطلاح “تولید محتوا” برای دفاع از جمهوری اسلامی است.

تشکیل این گروه با انتقاد برخی اصول‌گرایان مواجه شده بود که مبتکران آن را افرادی با “تز‌های احمقانه” دانسته بودند که نتیجه تلاش آن‌ها در جنگ نرم، “بی‌ثمر و ناموفق” بوده است.

برخی گروه‌های اصول‌گرا پیش از این درباره هزینه‌ این گروه‌ها نوشته بودند: “اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در مقابل‌ خرج‌های غیرضروری و بی‌برنامه نهاد‌های انقلاب، عددی محسوب نمی‌شود”.

حسین همدانی، از فرماندهان سپاه، در این باره گفته بود: “افسران جنگ سایبری ما در آینده نزدیک عملیات آفند فرهنگی خود را نیز آغاز خواهند کرد ضمن آنکه ما دو مرکز جنگ سایبری در تهران فعال کرده ایم”. وی پیش از آن هم طی یک نشست خبری گفته بود که “شورای سایبری بسیج بیش از ۱۵۰۰ تکاور جنگ سایبری را تربیت کرده که شروع به فعالیت کرده‌اند و در آینده فعالیت انبوه خواهند داشت”.

هفته گذشته یک وب‌سایت اصول‌گرا٬ به انتقاد از عملکرد سپاه پاسداران و بسیج در این زمینه پرداخته بود. بی‌باک‌نیوز نوشته بود: “با این اوضاع اسفبار اگر دعاها، رهنمودها و ارشادات حضرت امام خامنه ای نبود، این انقلاب تا کنون بارها از هم گسسته بود و اندک بسیجیان جنگ نرم هم با مشاهده بی عدالتی ها و بی کفایتی‌های برخی مسئولین مربوطه یا با سرخوردگی هر چه تمام، بی خیال آرمانها و انقلاب شده بودند یا از روی بغض ناشی از این تبعیضها و کج سلیقگی‌ها، خواسته و ناخواسته به آغوش ضدانقلاب افتاده بودند. بسیج باید هرچه سریعتر و زودتر در برخی از بخشهای خود تغییراتی اساسی و ضروری ایجاد کند و برخی افراد که تا کنون نتوانسته اند وظیفه خود را بدرستی انجام دهند را از عرصه مدیریتی کنار بگذارد و کار را به دست نخبگانی بسپارد که هم جنگ نرم را می فهمند و هم بر اصول اخلاقی و مدیریتی آن آگاهی دارند”.