پایان دومین کادرسازی دانشگاه ها

نویسنده
حسین محمدی

» بازتاب اظهارات خامنه‌ای درباره بورسیه‌های غیرقانونی

موضع رهبر جمهوری‌اسلامی درباره مساله “بورسیه‌های غیرقانونی” و توصیف آن به عنوان یکی از “غلط‌ترین” کارهای دولت روحانی در دو سال گذشته، با استقبال اصول‌گرایان مواجه شده و آن‌ها به همین بهانه انتقادهای خود از دولت روحانی در این زمینه را از سر گرفته‌اند. هرچند برخی دیگر، این روند را پایان بی‌سر و صدای “دومین کادرسازی در دانشگاه‌ها” توصیف کرده‌اند.

اصول‌گرایان به بهانه سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، می‌‌گویند که مطرح شدن بحث اعطای بورسیه‌های غیرقانونی در دولت محمود احمدی‌نژاد، از سوی وزارت علوم دولت روحانی با اهداف سیاسی مطرح شد و بهره‌ای از واقعیت نبرده بود. رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان همچنین نام متهمان مختلفی را در این زمینه مطرح می‌‌کنند: از “فتنه‌گران” تا برخی مسئولان دولتی.
روزنامه وطن‌امروز ـ- متعلق به مهرداد بذرپاش، نماینده مجلس نهم ـ- این مساله را “پوست خربزه فتنه‌گران زیر پای رئیس‌جمهور” توصیف کرد و نوشت: “دروغ بودن اتهام ۳ هزار بورسیه غیرقانونی تنها با عقب‌نشینی فرجی‌دانا در روز استیضاح در مجلس صورت نگرفت بلکه گزارشی که وزارت علوم در زمان فرهادی منتشر کرد، مهر تاییدی بود بر این دروغ؛ دروغی که نه‌تنها افکار عمومی را نسبت به دولت بدبین کرد بلکه جامعه دانشگاهی را نیز نسبت به وزارت علوم بی‌اعتماد کرد”.
محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و وزیر علوم دولت نهم نیز درباره این مساله گفت: “سخنان رهبری حجت را بر وزیر علوم تمام کرد و وزیر باید با خاطیان این امر برخورد کرده و همچنین نه تنها از دانشجویان بورسیه بلکه از جامعه دانشگاهی برای این قصور عذرخواهی کند”.
رهبر جمهوری‌اسلامی روز یک‌شنبه در یک سخن‌رانی عمومی علاوه بر آن‌که مساله‌ی بورسیه‌ها را “یکی از غلط‌‌ترین کارهای یکی دو سال اخیر” توصیف کرد، گفت که این مساله “به آن شکل، راست هم نیست”. آیت‌الله خامنه‌ای همچنین این مساله را “خلاف قانون”٬ “خلاف تدبیر” و “خلاف اخلاق” دانست و اضافه کرد که در جریان این مساله “ظلم هم شد - به خیلی‌ها ظلم شد” و به گفته او مسوولان این کار “مدام دم از اخلاق هم میزنند. توبه‌فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند! این کار اخلاقی بود”؟
سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در حالی بیان شده که بسیاری از مسئولان دولت روحانی بارها درباره این مساله اظهارنظر کرده بودند. علاوه بر رضا فرجی‌دانا - وزیر علوم، که به دلیل پیگیری همین مساله استیضاح شد - جعفر توفیقی و محمدعلی نجفی - دو سرپرست موقت این وزارت‌خانه - و خود حسن روحانی بارها بر عزم دولت درباره پیگیری مساله “بورسیه‌های غیرقانونی” تاکید کرده بودند.
این سخنان روحانی البته در خاطر اصول‌گرایان باقی مانده و شاید به همین دلیل باشد که روزنامه وطن‌امروز نوشت: “همراهی حسن روحانی با پروژه اتهام بورسیه‌های غیرقانونی موضوعی نیست که بتوان آن را فراموش کرد”.
با اظهارنظر رهبر جمهوری‌اسلامی، به نظر می‌رسد که امکان بحث بیشتر در این‌باره در رسانه‌ها وجود نخواهد داشت. روز گذشته یکی از خبرنگاران روزنامه شرق، با انتشار عکسی از صفحه اول یکی از شماره‌های این روزنامه که به بحث بورسیه‌ها می‌پرداخت، نوشت که دیگر امکان انتشار مطلبی در این‌باره در رسانه‌ها وجود ندارد، اما “فقط باید در تاریخ بماند که این اتفاق دومین «کادرسازی» در دانشگاه‌ها بود”.
رهبر ایران در سخن‌رانی خود به انتقاد از رسانه‌ها هم پرداخته و گفته بود این مساله آن‌طور که “روزنامه‌ها با آن بازی کردند هم نبود”. به گفته او راه برخورد با این مساله آن نبود که “مساله را روزنامه‌ای کنیم”؛ بلکه “یک تعدادی برخلاف قانون یک امتیازی به‌دست آوردند؛ خیلی خب، راه قانونی وجود دارد: لغو کنند آن امتیاز را؛ سروصدا ندارد”.
براساس گزارش وزارت علوم دولت روحانی در جریان اعطای بورسیه‌ها یکی از مسوولان این وزارت‌خانه “خارج از اختیارات مرسوم و قانونی و براساس روابط فردی یا سلیقه ای ۷۵۰ نفر را برای بورسیه معرفی کرده بود”. همچنین براساس این گزارش دانشجویان رشته‌هایی نظیر زبان و ادبیات فارسی، تاریخ انقلاب اسلامی ایران، فقه و حدیث، مدرسی انقلاب اسلامی، نهج البلاغه، معارف اسلامی و رشته‌های مشابه برای تحصیل به خارج اعزام شده‌اند.
در تحولی دیگر محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این‌باره گفت: “کمیسیون اصل ۹۰ مجلس طی جلسه‌ای که با وزارت علوم برگزار کرد، به توافق‌هایی رسید و مقرر شد وزارت علوم موضوع بورسیه‌ها را دنبال کند و با توجه به همان نظری که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دارد، مشکلات دانشجویان بورسیه حل شود”.
حسین آذین سخن‌گوی این کمیسیون نیز به وب‌سایت خانه ملت گفت: “جلساتی میان وزیر و مدیران وزرات علوم و کمیسیون اصل نود برگزار و تقریبا مشکل دانشجویان بورسیه حل شد وزیر اقدامات صورت‌گرفته پیرامون بورسیه‌ها و شورای عالی بورس را که از اختیارات قانونی تحت اختیار وزیر وقت است، تایید کرد و گفت که درخصوص بورسیه‌ها مشکلی ندارد”.
هم‌زمان خبرگزاری فارس در گزارشی به بررسی “حامیان اصلی «یکی از غلط ترین کارهای دو سال اخیر وزارت علوم»” پرداخت و نوشت: “آیا قوه قضائیه قصد دارد برای رسیدگی به تخلفات برخی مسئولان و چهره های سیاسی و سایت ها و روزنامه های زنجیره ای وابسته به آنها وارد عمل شود؟ تا چه زمانی قرار است پرونده شکایت دانشجویان بورسیه از علی غزالی عامل انتشار فهرست بورسیه ها در اینترنت مسکوت بماند؟ کی قرار است به شکایت بورسیه ها از وزارت علوم در دیوان عدالت اداری رسیدگی شود؟ چرا کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در برابر بی اعتنایی وزارت علوم به رای خود در دفاع از بورسیه ها سکوت کرده است؟ چرا سایت ها و روزنامه های هتاک در برابر عملکرد شرم آور خود در قبال بورسیه ها در یک سال و نیم اخیر پاسخگو نیستند”.