کلاه فرنگی را سپاه می‌بَرد!

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» با اظهارات رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

از خبرها پیداست که پرونده‌ی اختلاف میان سپاه پاسداران و سازمان میراث فرهنگی درباره ساخت‌وساز در پادگان ولی‌عصر
می‌رود تا به سود سپاه پاسداران مختومه شود؛ زیرا علاوه بر عدم اجرای حکم دادگاه نظامی توسط سپاه، سخنان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ هم از “عدم تخلف” این نهاد حکایت دارد. دادگاه نظامی ماه گذشته حکم به توقف ساخت و ساز سپاه پاسداران در پادگان ولی‌عصر و محدوده عمارت کلاه فرنگی داده بود.
محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، با اشاره به جلسه با مسئولان سپاه پاسداران درباره ساخت‌وساز در پادگان ولی‌عصر، گفت که این نهاد “مستنداتی” ارائه کرده که نشان می‌هد “ضوابط و مقررات برای ساخت و ساز طی شده و سپاه مجوز مربوطه را از ستاد کل نیروهای مسلح اخذ کرده” است. به گفته پورمختار علاوه بر “تشریفات قانونی و مکاتبه با شهرداری”، برای این محل “مجوزهای خاص هم از ستاد کل نیروهای مسلح” گرفته شده است.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ البته از جلسه این کمیسیون با سازمان میراث فرهنگی در هفته بعد خبر داد، اما اضافه کرد که به عقیده کمیسیون متبوع وی “هیچ گونه تخلفی صورت نگرفته و تمامی قوانینی که برای نیروهای مسلح تعریف شده رعایت شده است”.
این جلسه و نتیجه آن، مورد اشاره معاون حقوقی سپاه پاسداران نیز قرار گرفت. محمدرضا یزدی به وب‌سایت خانه ملت - وابسته به مجلس شورای اسلامی - گفت که مسئولان قضایی دستور توقف ساخت و ساز را تنها می‌توانند “به ستاد کل نیروهای مسلح دهند”. البته به گفته یزدی “با توجه به هماهنگی با بازپرس شعبه ۳ دادسرای نظامی در ایام قدر ساخت و سازها متوقف می‌شود تا نتیجه‌گیری حاصل شود، اگر تخلفی صورت نگرفته باشد و مخالف مقررات شهرداری نباشد کار ادامه خواهد یافت”. به گفته یزدی تاکنون علاوه بر رئیس کمیسیون اصل ۹۰، محمدجعفر منتظری - رئیس دیوان عدالت اداری - نیز عدم تخلف سپاه را تایید کرده است.
این سخنان در حالی بیان شده که منتظری چند روز پیش درباره ساخت و ساز سپاه پاسداران چنین اظهارنظر کرده بود: “برادر عزیز، می‌خواهی بسازی اول پروانه بگیر! اگر این در نقطه‌ای است که نباید تغییر کاربری داده شود، هر کسی می‌خواهد باشد، نباید حقوق شهروندان را زیر پا بگذارد. چطور به خودت اجازه می‌دهی در کلان‌شهری مثل تهران بدون پروانه چنین ساختمانی بسازی”.
دادگاه نظامی ماه گذشته حکم به توقف ساخت و ساز سپاه پاسداران در پادگان ولی‌عصر و محدوده عمارت کلاه فرنگی داده بود. روز شنبه نیز بازپرس شعبه سوم دادگاه نظامی مهلتی یک روزه به این نهاد داده بود تا ساخت و ساز را متوقف کند. آن زمان گفته شده بود که در صورت عدم توقف ساخت‌وساز “اگر این کار متوقف نشود، بازپرس دادسرای نظامی به ناچار از یگان ویژه نیروی انتظامی برای اجرای دستور توقف استفاده می‌کند”.
مسئولان سازمان میراث فرهنگی معتقدندکه ساخت‌و ساز سپاه پاسداران در این منطقه ممکن است به عمارت کلاه فرنگی آسیب وارد کند. عمارتی متعلق به عصر مظفرالدین شاه که چندین دهه است به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده.
ساخت‌وساز در این مکان واکنش احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، را برانگیخت. چند ماه بعد نیز شورای‌عالی شهرسازی و معماری خواستار توقف عملیات ساختمانی در این مکان شده بود. اعتراض‌ها و درخواست‌هایی که از سوی سپاه پاسداران نادیده گرفته شد. در سال ۹۲ برای حفظ و احیای این ساختمان، تفاهم نامه ای میان شورای شهر تهران، اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و سپاه پاسداران منعقد شده بود.
علاوه بر مسجدجامعی، اصول‌گرایان شورای شهر نیز به این ساخت‌وساز معترض هستند. از آن جمله مهدی چمران - رئیس شورای شهر تهران - دراین باره گفته بود: “نظر ما… به نظر شورای‌عالی شهرسازی و معماری نزدیک است و انتقاداتی که آنها دارند را وارد می‌دانیم”.
هفته گذشته و پس از اوج گرفتن اعتراض‌ها، خبری درباره سقوط یک جرثقیل در این مکان منتشر شد. گرچه جزییات این مساله و دلایل وقوع آن اعلام نشد و خبرها تنها از مصدومیت یک نفر حکایت داشت.