سوریه و ایران در مرکز گفتگوها

نویسنده

» مقاله فاکس نیوز درباره نشست جی-8

باراک اوباما و رهبران سایر کشورهای صنعتی جهان روز جمعه مذاکراتی را برای تحکیم وحدت این کشورها در برابر بمب هسته ای ایران و اتحاذ تصمیمات محکم تر در قبال افزایش خشونت ها در سوریه آغاز کردند.

این گفتگوها مستقیما و غیر مستقیم، عمدتا روسیه را هدف می گیرد زیرا روسیه حامی هر دو کشور ایران و سوریه بوده است و در برابر تحریم نظامی سوریه در برابر آمریکا ایستاده است.

نشست کشورهای جی-8 و ناتو در زمانی برگزار می شود که بحران منطقه یورو و همچنین مساله جنگ داخلی در افغانستان به اوج خود رسیده است. وضعیت سیاسی و اقتصادی یونان و اسپانیا نشان داد که اقتصادهای اروپایی تا چه اندازه در برابر سیاست های ریاضت اقتصادی شکننده هستند. وزیر مالیه آلمان روز جمعه پیش بینی کرد بحران اقتصادی دو سال دیگر ادامه داشته باشد.

با توجه به مخالفت روسیه با قطعنامه های سازمان ملل علیه رژیم بشار اسد در سوریه، مقامات آمریکایی سعی دارند رضایت متحدان این کشور را برای اتخاذ راه هایی برای برکناری اسد جلب کنند.

یکی از مقامات بلند پایه آمریکا گفت یکی از اهداف نشست روز جمعه پشت درهای بسته در کمپ دیوید این است که به دیمیتری مدودیف نشان دهند که اگر روسیه به سیاست های خود در مخالفت با دیپلماسی غالب کشورهای صنعتی ادامه دهد، این کشورها ناچار از حل بحران سوریه بدون کمک روسیه خواهند بود.

آمریکا مایل است از رویارویی شدید با روسیه در مورد مساله سوریه بپرهیزد ولی در عین حال اوباما مایل است مدودیف با عمق خشم جامعه بین المللی در این مساله آشنا شود. این مقام آمریکایی به شرط ناشناس ماندن سخن گفت.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا گفت گروه هشت کشور بزرگ صنعتی روز جمعه همه از سیاست دوگانه تحریم و دیپلماسی در برخورد با برنامه هسته ای ایران دفاع کرده و همچنین در مورد لزوم تحول سیاسی در سوریه متفق القول بودند.

هشت رهبر کشورهای صنعتی در استراحت گاه کمپ دیوید در مریلند گردهم آمده اند.

روسیه در مهار کردن برنامه هسته ای ایران با آمریکا و اتحادیه اروپا همگام شده است، هرچند این کشور همراه با چین قطعنامه های شدید تر سازمان ملل علیه ایران را وتو کردند. قرار است هفته آینده یک هئیت مرتبط با سازمان ملل شامل روسیه با مقامات ایرانی در بغداد مذاکره کنند.

مقامات آمریکایی گفتند که رهبران کشورهای گروه هشت، از جمله روسیه، معتقد هستند که این وظیفه ایران است که صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود را به اثبات برساند.

در مورد سوریه، این مقام ارشد گفت، رهبران کشورهای گروه هشت از طرح صلح کوفی عنان و از اقدامات وی برای تحولات سیاسی در سوریه پشتیبانی می کنند. ولی این رهبران در این مورد از این طرح جلوتر نرفتند.

مقامات آمریکایی می گویند فشار تحریم های اقتصادی بود که ایران را به میز مذاکراه باز گرداند.

تاماس دانیلون روز پنج شنبه گفت: “هر یک از اعضای گروه هشت در تحریم های اقتصادی علیه ایران شرکت دارند. هر یک از اعضای این گروه نقش حیاتی در موفقیت تلاش های مختلف برای تحریم ایران داشته اند.”

ایران می گوید غنی سازی اورانیوم را فقط برای تولید سوخت هسته ای انجام می دهد. خودداری ایران از توقف غنی سازی سازمان ملل را بر آن داشته است تا قطعنامه هایی برای تحریم ایران به تصویب برساند و آمریکا و اتحادیه اروپا را بر آن داشته تا تحریم های بیشتری در مورد خرید نفت ایران اعمال کنند.

دانیلون گفت: “پیام آن است که ایرانی ها باید از این فرصت استفاده کنند و تا زمانی که این مذاکرات انجام می شود تحریم ها نیز به قوت خود باقی است و باید ادامه پیدا کند.”

به گفته این دیپلمات، مورد سوریه وضعیت پیچیده تری است زیرا روسیه و چین با اقدامات سازمان ملل در این کشور مخالف هستند، زیرا تصور بر آن است که چنین اقدامی راه را برای مداخله خارجی در این کشور فراهم می آورد.

رئیس هئیت سازمان ملل در سوریه گفته است که نه گروه وی و نه هیچگونه اقدام مسلحانه قادر نیست به بحران این کشور پایان دهد. رژیم سوریه همچنان به سرکوب مخالفان این کشور ادامه می دهد، در حالیکه رهبر مخالفان، طرح سازمان ملل را برای صلح در این کشور غیر واقعی خوانده است.

گروه کشورهای گروه هشت متشکل از آمریکا، ژاپن، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، کانادا و روسیه است. نشست های این گروه از سال 1975 به ابتکار فرانسه و زمانی که هنوز 66 کشور عضو آن بودند آغاز شد.

اتحادیه اروپا نیز اکنون در این نشست حضور دارد ولی فاقد حق رای است.

منبع : فاکس نیوز– 18 مه