سپاه مسئول مستقیم سلامت زیدآبادی است

نویسنده
نادر کرمی

» عضو شورای سیاستگذاری سازمان ادوار تحکیم در مصاحبه با روز:

رشید اسماعیلی، عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکیم وحدت) در گفتگو با روز ضمن انتقاد از دخالت نظامیان در امور قضایی  نسبت به سلامت جسمی و روحی احمد زیدآبادی دبیر کل سازمان ادوار ابراز نگرانی کرد و با اشاره به بیانیه سازمان متبوع اش که بازداشت زندانیان سیاسی اخیر توسط سپاه پاسداران را “گروگانگیری” خوانده، گفت: “فرمانده سپاه پاسداران مسئول مستقیم حفاظت از سلامت زیدآبادی است”.

وی ضمن ابراز تاسف از برخوردهای صورت گرفته با فعالین سیاسی و روزنامه نگاران افزود: “احمد زیدآبادی خصوصا به دلیل دیدگاههای دگر اندیشانه اش در حوزه روابط بین الملل و مسائل خاورمیانه همواره با امواج خشم و کینه اقتدارگرایان مواجه بوده است، گویا اکنون و به دنبال کودتای 22 خرداد کودتاچیان کینه جو فرصت را برای انتقام گیری از زید آبادی مناسب دیده اند”.

وی در ادامه گفت: “اینکه زید آبادی گفته است به خاطر نامه به رهبری تحت فشار است مسئله جدیدی نیست، زیدآبادی در نامه اش به رهبری مرزها و حدود انتقاد و پرسش از ولی فقیه را مورد پرسش قرار داده بود، حالا گویا بازجویان با خوراندن برگ بازجویی به زید آبادی قصد دارند پاسخ پرسشهای او را بدهند و حد و مرز آزادی بیان در جمهوری اسلامی را برای زید آبادی و لاجرم دیگر فعالین سیاسی و مدنی تشریح و معین کنند”.

اسماعیلی در ادامه دادگاهها و اعترافات پخش شده را “نمایشی و مضحک” توصیف کرد و گفت: “آنچه که برگزار شد به هیچ عنوان دادگاه و حتی محاکمه  نبود؛  اینکه بدیهی ترین اصول دادرسی عادلانه در این نمایشی که برخی آن را دادگاه می نامند رعایت نشد را همه می دانند حتی کسانی که این دادگاهها را برگزار کردند، نقض حقوق متهم هم در جمهوری اسلامی چیز جدیدی نیست، بی اغراق می توان گفت قوه قضاییه جمهوری اسلامی در نوع خود فاسد ترین در جهان است، در حالیکه میزان سلامت و استقلال قوه قضاییه در هر کشور ملاک و معیاری است برای سنجش وضعیت نظام سیاسی آن؛در نتیجه آنچه در قوه قضاییه جمهوری اسلامی می گذرد بیانگر اوج انحطاط حاکمیت است و همه می دانیم که اوج انحطاط یک نظام آغاز سقوط آن هم هست؛ این چیزی است که اصلاح طلبان بارها به اقتدارگرایان تذکر داده اند و پاسخی جز سرکوب دریافت نکرده اند، هسته اصلی قدرت در ایران با نادیده گرفتن انتقادات و تذکرهای دلسوزان کشور اکنون در راهی بی برگشت گام گذاشته است که پایانی بهتر از سقوط نخواهد داشت”.

این فعال سیاسی در ادامه افزود: “در ایران اکنون نه تنها هیچ تفکیک قوایی وجود ندارد بلکه حتی سه قوه هم وجود ندارد. در ایران در حال حاضر یک قوه وجود دارد و آن هم قوه نظامیان است که کل سازوکارهای سیاسی و اقتصادی جامعه را با حضور خود و به سود منافع خود مختل کرده است، مجلس، قوه قضاییه و قوه مجریه آلت بی اراده سپاه برای اداره کشور هستند، در واقع قوای سه گانه در جمهوری اسلامی اکنون چیزی نیستند جز مجاری اعمال اراده غیر قانونی و نامشروع نظامیان”.

عضو شورای سیاستگذاری سازمان ادوارتحکیم در مورد وضعیت دبیر کل زندانی این سازمان گفت: “زید آبادی برای اعتراف و انکار عقایدش به شدت تحت فشار است، آنها به چیزی کمتر از این راضی نمی شوند که زیدآبادی در دادگاه حاضر شود و ضمن انکار عقاید قبلی و ابراز ندامت از افکار و اعمالش از «مقام معظم رهبری» تقاضای عفو و بخشودگی کند. این محور اصلی سناریوی دولت کودتا برای همه فعالین سیاسی بازداشت شده است، اصلا نفس اینکه این افراد در اختیار سپاه پاسداران  هستند همه چیز را روشن می کند.حال پرسش اینجاست که جایگاه  سپاه در یک پرونده قضایی کجاست؟ سپاه چه کاره است؟ البته عملا همه کاره ولی خود این مسئله که فعالین سیاسی بازداشت شده در اختیار سپاه هستند بزرگترین دلیل وقوع کودتا در کشور است یعنی اگر شکی هم در وقوع کودتا وجود داشت، نحوه برخورد با فعالین سیاسی و روزنامه نگاران و همچنین تلاش نظامیان برای مسدود کردن مجاری ارتباطی و گردش آزاد اطلاعات آن را به یقین تبدیل کرد”. 

وی همچنین در ادامه گفت: “زید آبادی به عنوان دبیر کل سازمان از محبوبیت بالایی بین اعضای سازمان برخوردار است، سلامت نفس، قدرت بالای وی در تحلیل مسائل سیاسی  و تواضع و اعتدال شخصیت مهمترین دلایل محبوبیت زیدآبادی در سازمان ادوار است، او همچنین به خاطر دانش گسترده و مثال زدنی اش در حوزه روابط بین الملل و قلم قوی و دلنشینش در عرصه روزنامه نگاری در بین مردم و در میان فرهیختگان و نخبگان هم شناخته شده و محبوب بود. بسیاری از جوانها چون من مدیون اوییم و در بسیاری از زمینه ها ادامه دهندۀ راه او. زید آبادی در هر کشوری جز ایران زندگی می کرد قطعا به جای آنکه به زندان برود و فحش و ناسزا بشنود قدر می دید و بر صدر می نشست، اما متاسفانه حکومتی که چوب حراج بر سرمایه های مادی کشور زده است قدر مسلم نمی تواند قدردان امثال زید آبادی به عنوان سرمایه های معنوی کشور باشد”.

عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان در پایان گفت: “سازمان ادوارتحکیم خودش را در کنار خانواده همه زندانیان سیاسی خصوصا خانواده دبیرکل و سخنگوی زندانی خود و همسران دلیر آنها ـ مهدیه محمدی و فاطمه آدینه وند- می داند. زید آبادی و مومنی بار اول نیست که به زندان می روند، سازمان ما هم اولین بار نیست که با چنین فشار و هجمه ای مواجه می شود.این برخوردها لا اقل برای ما چیز تازه ای نیست ومسلما این بار  نیز سازمان به همراه دبیر کل و سخنگویش از این گردنه سخت با سلامت و سربلندی عبور می کند، ما هرگز زیر این فشارها و حتی فشارهایی بیشتر از این از هدف اصلی خود یعنی کوشش در راه استقرار دموکراسی و حقوق بشر در میهن مان دست دست نمی کشیم و عقب نمی نشینیم”.