حمایت ریچارد فالک از محاکمه سران ایران

نویسنده

» در دیدار با گنجی و شاه مرادی

ریچارد فالک (Richard Falk) استاد حقوق بین الملل دانشگاه پرینستون آمریکا ومولف بیش از 50 کتاب در زمینه ی جنگ، حقوق بشر و حقوق بین الملل در دیدار با اکبر گنجی و  بیژن شاه مرادی، در کالیفرنیا از محاکمه سران جمهوری اسلامی استقبال و حمایت کرد

این حقوق دان یهودی برجسته ی بین المللی، که  گزارشگر ویژه ی حقوق بشر در فلسطین است پیش از این در گزارشی دولت اسرائیل را به نقض فاحش حقوق بشر و کاربرد تسلیحات پیشرفته برای ارتکاب خشونت تکان دهنده علیه مردم بی دفاع فلسطین متهم کرده بود. وی در فروردین ماه سال جاری در گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با ذکر اعمال دولت اسرائیل در غزه گفت:  “بنابر قوانین بین المللی، جنایتی جنگی در ابعاد بزرگ اتفاق افتاده است”. سه ماه پیش از این گزارش، فالک برای انجام ماموریت به اسرائیل رفت، اما دولت اسرائیل او را بازداشت و یک روز بعد از آنجا اخراج کرد. دلیل این امر آن بود که فالک در تاریخ 20 آذر 1387 (10 دسامبر 2008)، سیاست اسرائیل نسبت به فلسطینیان را معادل “جنایت علیه بشریت” توصیف کرده بود. او در همین بیانیه از دیوان کیفری بین المللی خواسته بود تا مسئولیت کیفری مقامات سیاسی یا فرماندهان نظامی اسرائیل را که در نوار غزه دست دارند، بررسی کند.

 در ابتدای این دیدار، گنجی رویدادها و حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر و  مراحل شکل گیری  کمپین مبارزه با “جنایت علیه بشریت زمامداران جمهوری اسلامی” را توضح  داد و در پایان خواستار حمایت ریچارد فالک از این کمپین شد.

ریچارد فالک با هولناک خواندن جنایات زمامداران ایران، ضمن حمایت صریح از رسیدگی به جنایات رهبران جمهوری اسلامی، خواستار توجه به چند نکته شد:

اول: محافلی در آمریکا و اسرائیل به دنبال حمله ی نظامی به ایران هستند. در عین گشایش و پیگیری این پرونده، باید به هیچ وجه امکانی پدید نیاورد تا آن محافل از این پرونده سوء استفاده کنند. نیروهای مترقی به طور جدی نگران حمله ی نظامی به ایران هستند. نیات خوب شما قابل تحسین است،اما باید مراقب باشید که هیچ دولتی از این پرونده برای منافع خود استفاده نکند.

دوم- باید اثبات کنید  که جنایات رخ داده برنامه ریزی شده و گسترده بوده اند. ممکن است شما موفق شوید اثبات کنید جنایات زیادی در ایران صورت گرفته است، اما جنایات رخ داده به دلیل عدم برنامه ریزی و گستره ی آن، مصداق جنایت علیه بشریت نباشند. شما می گوئید سرکوب اصلاح طلبان، بهائیان و دراویش سه  نمونه از  جنایات برنامه ریزی شده و گسترده اند. من در پاریس از آیت الله خمینی در خصوص وضعیت یهودیان و بهائیان  در نظام بعدی سئوال کردم. آیت الله خمینی پاسخ داد: یهود دین آسمانی است، اگر یهودیان با اسرائیل رابطه نداشته باشند، حق دارند در ایران زندگی کنند. اما بهائیت دین نیست، یک فرقه است و در ایران جایی نخواهند داشت.

سوم- گفته می شود که شرکت های نفتی به دنبال بستن قرارداد با احمدی نژاد هستند، اگر این خبر راست باشد، دولت های غربی به دلیل منافع اقتصادی مانع کار شما خواهند شد.

چهارم- کشورهای اروپایی و آمریکا به دنبال گفت و گو و توافق با دولت ایران در پرونده ی هسته ای هستند،اگر چنین باشد، آنها به همین دلیل هم مانعی بر سر راه شما خواهند بود.

پنجم- پیشنهاد من این است؛ ضمن پیگیری حقوقی این پرونده برای ارسال به دیوان کیفری بین المللی، ابتدأ  “دادگاه شهروندی” Citizen tribunal) (  با حضور حقوق دان ها، وکلای برجسته و شخصیت های جهانی (به عنوان مثال: برندگان نوبل) راتشکیل دهید و در آن زمامداران ایران را به اتهام جنایت علیه بشریت محاکمه کنید. شما در عین حال دیگر مراحل این کمپین را به طور همزمان پیگیری خواهید کرد. تشکیل دادگاه شهروندی، به بودجه نیاز دارد. اگر ایرانیان بودجه این کار را فراهم کنند، به سرعت می توان این دادگاه را سازماندهی و برگزار کرد. این پروژه بیشترین کمک را به شما در جهانی سازی مبارزه با جنایت علیه بشریت سرکوبگران ایران خواهد کرد.

ششم- شما باید به طور موازی  و همزمان از امکانات سازمان ملل برای پیشبرد این پروژه استفاده کنید.