زنان پلیس نینجا می‌شوند

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» آموزش اسکیت و پارکور به یگان ویژه

آموزش اسکیت و پارکور به ماموران یگان ویژه ناجا در دستور کار قرار دارد و زنان یگان ویژه هم آموزش دوره‌های نینجا می‌بینند. این خبر را سردار حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه ناجا اعلام کرده و توضیح داده که هر کدام از چهار یگان ویژه تهران، تیم‌هایی متشکل از ماموران آموزش دیده در اسکیت در اختیار دارند تا در شرایطی که ترافیک سنگین پایتخت در محدوده عملیاتی این یگان‌ها به وجود می‌آید، بتوانند به سرعت خود را به محل ماموریت برسانند.

تیم‌های ۲۲ نفره‌ای هم در این یگان‌ها پارکور یاد گرفته‌اند تا “با توجه به منطقه عملیاتی و شهری پایتخت، بتوانند از این آموزش‌ها استفاده کنند.”

پارکور نوعی ورزش-هنر مدرن است برای رسیدن به مقصد با غلبه بر موانع پیش رو. این روش ابتدا توسط یک سرباز فرانسوی به عنوان یک روش کارآمد تعقیب و گریز پایه گذاری شد و در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است.

از دیگر خبرهایی که سردار کرمی در مورد یگان‌های ویژه ناجا داده، آموزش دوره‌های نینجا به زنان یگان ویژه است که آن را ورزشی مهیج توصیف کرده است. نینجاها دسته‌ای از مبارزان ژاپنی بودند که در جنگ‌های غیرکلاسیک تخصص داشتند و با پوشاندن چهره در ماموریت‌های مخفی حضور داشتند. در حال حاضر به ورزشکاران رشته رزمی نینجوتسو هم نینجا می‌گویند.

 

یگان‌ ویژه و نقش ویژه در سال ۸۸

یگان‌های ویژه پاسداران نیروی انتظامی از سال ۸۸ به بعد و با نقش‌آفرینی فعال در سرکوب اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، بیش از پیش شناخته شدند و اخبارشان به رسانه‌ها راه یافت. مانورهای عمومی این یگان ها و پوشش وسیع رسانه‌ای آنها از جمله سیاست‌های سال‌های اخیر این بخش از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی است که تا سال‌ها اطلاعات چندانی درباره ماهیت و چگونگی عملکرد آن‌ وجود نداشت.

توانمندسازی این نیروها در سال ۹۱ و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری در دستور کار فرماندهان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی قرار داشت. به طوری که در دی ماه ۹۱ از سوی سردار کرمی اعلام شد برای اولین بار زنان هم به یگان ویژه راه پیدا می‌کنند؛ زنانی که به گفته او از نظر قدرت جسمانی و بدنی افرادی ورزیده و چابک باشند و در بخش‌های شناسایی، عملیات، دستگیری، انتقال و بازجویی‌ها به کار گرفته خواهند شد. راه‌اندازی فعالیت واحد ویژه اسب سواران این یگان هم محصول اقدامات آن سال است تا برای “برخورد با اغتشاشات” مورد استفاده قرار بگیرند.

کمی بعدتر سردار رادان، جانشین فرماندهی آن موقع نیروی انتظامی از راه‌اندازی “پلیس افتخاری” برای کمک به یگان ویژه خبر داد تا در کنار زنان یگان ویژه و یگان اسب‌سوار، از جمله امکانات جدید پلیس برای “امن‌ترین انتخابات تاریخ با مشارکت بالای مردمی” باشند.

اکنون سردار رادان تغییر مقام و کاهش اختیار پیدا کرده و سردار احمدی مقدم، فرمانده ناجا هم سعی می‌کند ادبیات و رویکرد متفاوتی داشته باشد اما هر دو پیش از این از حضور مفید خود به نفع نظام در جریان اعتراضات مردمی که در ادبیات حکومتی فتنه نامیده می‌شود، یاد و ضرورت حضور نیروهای انتظامی در جریانات مشابه را یادآوری کرده‌اند. از جمله فرمانده نیروی انتظامی گفته بود: “در فتنه سال ۸۸ خیلی از بزرگان متزلزل شدند ولی هیچ مامور پلیسی حتی یک سرباز از صحنه فرار نکرد.”

احمدی‌مقدم همچنین در توصیف نیروهای یگان ویژه گفته است: “یگان ویژه مامور سرکوب نیست بلکه یک واحد مردمی،حزب اللهی و ولایت مدار در میدان برای مهار مسئله است. ماموران یگان ویژه علاوه بر آموزش استفاده از سلاح و تجهیزات ضد شورش و کنترل اجتماعات، آموزش ارتباط با مردم را نیز باید فرا گیرند.”

او در یکی دیگر از اظهارنظرهایش به دغدغه پرداخت نشدن “اعتبار ارزی برای خرید تجهیزات به منظور مقابله با آشوب‌ها” مصوب شورای امنیت ملی اشاره کرد و گفت: “در این زمینه باید گفت نیروی انتظامی پیشرفت‌های خوبی داشته و این مسئله در سال‌های پس از فتنه سال ۸۸ رشد داشته است.”

 

شرایط ورود به یگان ویژه

نیروهای یگان ویژه علاوه بر سایر شرایط لازم برای استخدام در نیروی انتظامی، باید قدی بلند‌تر از ۱۷۵ سانتی‌متر و اندامی متناسب و نیرومند داشته باشند. البته این ماموران به مدت پنج سال آزمایشی و به صورت پیمانی در اختیار یگان ویژه هستند و اگر پس از این مدت بتوانند در ارزیابی‌ها نظر مساعد را جلب کنند، به صورت رسمی و ۳۰ ساله استخدام خواهند شد.

ماموران یگان ویژه باز هم امکان ارتقا دارند و تعدادی از آنان به عضویت واحدهای عملیاتی نوپو در می‌آیند. نوپو (نیروی ویژه پادوحشت) است که در برخی منابع، از آنان به عنوان نیروهای ویژه پاسدار ولایت هم نام برده شده. نوپو ماموریت‌های خاص‌تری دارد و عموما در مواقع بحران ازاعضای آنها استفاده می‌شود. نوپو در جریان حمله به کوی دانشگاه خبرساز و از سوی شورای عالی امنیت ملی به عنوان یکی از مسببین فاجعه کوی معرفی شد. حتی سرهنگ فرهاد ارجمندی، فرمانده وقت نوپو به عنوان متهم ردیف سوم در دادگاه کوی دانشگاه معرفی شد و در دادگاه، نقش خود و نیروهایش در شکل‌گیری این حادثه را پذیرفت.

روزنامه شرق هم در مهر ماه ۹۲ گزارشی از زنان یگان ویژه منتشر کرد که حاوی اطلاعات محدودی از این نیروهاست، هرچند تصویری از آنان منتشر نشد. در این گزارش از قول سردار عصار، فرمانده دانشگاه علوم انتظامی مطرح شده بود که زنان پلیس در “دانشکده بزرگی به نام کوثر” آموزش‌های تخصصی را فرامی‌گیرند. هرساله ۵۰ تا ۱۵۰ زن در قالب رشته پلیس زن از طریق کنکور جذب می‌شوند اما به گفته فرمانده ناجا عمده زنان پلیس به ۱۵ سال نرسیده دنبال بازنشستگی هستند.

عکس مربوط به تمرین زنان نینجاکار در گیلان است و ربطی به زنان یگان ویژه ندارد.