ماشین سرکوب نشوید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» هشدار میرحسین موسوی و خاتمی به بسیج:

میرحسین موسوی، با صدور اطلاعیه جدیدی نسبت به تبدیل شدن بسیج به ماشین سرکوب هشدار داد و اعلام کرد: “قرار نبود بسیج به دستگاهی تبدیل شود که اختیار انتخاب و آزادی رای را از مردم بستاند”. نخست وزیر زمان جنگ، از این نیروی نظامی خواست که خود را در برابر مردم قرار ندهد و به فرماندهان بسیج هشدار داد که اگر مردم از اقدامات سرکوب‌گرایانه‌ آنها بترسند، پای قدرت‌ها به مرزهای ایران باز می‌شود و در آن زمان نمی‌توان با اسباب‌بازی‌های جنگی از تمامیت کشور حفاظت کرد.همزمان محمد خاتمی نیز در دیدار با جمعی از دانشجویان از “خشونت تئوریزه شده” انتقاد و تاکید کرد که:حرمت بسیج در این است که در کنار مردم باشد، نه رویاروی آن.

فرمان تشکیل بسیج مستضعفان روز 5 آذر1358  از سوی آیت الله خمینی صادر شد و میرحسین موسوی دیروز در سی امین سالروز تشکیل این نیرو با انتشار بیانیه ای از بسیجیان خواست مواظب باشند که تبدیل به ماشین سرکوب نشوند.

موسوی با مقایسه عملکرد بسیج در سالهای اول انقلاب با ماههای اخیر، بدون اشاره مستقیم به اظهارات حامیان دولت نوشته است: “نسل جدیدی که بسیجی نامیده می‌شود، امروز در بوته تاریک‌ترین شبهه‌ها و فتنه‌ها قرار دارد. آیا این نسل جدید شبیه به کسانی هستند که جنگ جمل را در رکاب امیر مومنان مبارزه کردند، یا این قیاس ها واهی است و کسانی که این گونه قیاس می کنند بسیج را ماشینی سرکوبگر می خواهند برای زدن و گرفتن و آزار و حتی قتل انسان هایی که تنها جرمشان دعوت به دادگری است؟”

تشکیلات بسیج که با نام نیروی مقاومت بسیج آغاز به کار کرده بود اخیرا به “سازمان بسیج مستضعفان” تغییر نام داده است و بر اساس اعلام سردار نقدی، رئیس بسیج مستضعفین، قرار است حوزه فعالیت های خود را گسترش دهد.

میرحسین موسوی با طرح این سوال که “هویت آن سازمانی که اینک بسیج مستضعفان نامیده می‌شود به راستی چیست” از تغییر ماهیت بسیج ابراز نگرانی کرده است: “دستگاهی بی‌نیت که بفرموده چشمانش را می‌بندد و دست ‌و پای خواهران و برادرانش را می‌شکند یا نهادی مجهز به عمیق ترین بصیرت ها که می تواند در ظلمانی ترین شب های فتنه، راه را از بیراهه تشخیص دهد”.

رئیس فرهنگستان هنر از نیروهای بسیج خواسته است که در مناقشات سیاسی ایران طرف راستگویان را بگیرند و خطاب به آنان گفته است: “کسانی که در مبارزه سیاسی اصلی ترین شیوه شان دروغ گفتن است، حتما راستگو نیستند،  آیا در این چند ماهه دروغی نشنیده اید؟”

بسیج، جیره خوار دولت

به گفته او ، بسیجی که آیت الله خمینی می‌‌خواست در مقابل ملت قرار نمی‌گرفت، بلکه در کنار مردم و پشت‌سر آنان بود. موسوی نوشته است: “ قرار بود رفتار و اندیشه بسیجی در مردم اثر کند، نه آنکه قدرت بسیج بر سر مردم فرود آید، قرار نبود بسیج جیره‌خوار دولت شود و به ازای دستگیر کردن مردم در اجتماعات پاداش سرانه بگیرد. افسوس بر بسیج اگر تا حد یک حزب سیاسی تنزل کند؛ این آن چیزی نیست که امام ما برای بسیجیان می‌خواست. قرار نبود بسیج به دستگاهی تبدیل شود که اختیار انتخاب و آزادی رای را از مردم بستاند”.

نیروهای بسیج به اتفاق نیروهای لباس شخصی، نقش عمده ای در سرکوب مردم معترض به کودتای انتخاباتی 22 خرداد ایفا کرده اند. در وقایع بعد از انتخابات بیش از صد نفر کشته و بیش از 4000 هزار نفر بازداشت و روانه زندان ها شدند و تصاویر بسیاری از شلیک مستقیم نیروهای بسیج به مردم بر روی اینترنت منتشر شده است.

 

 

ترس از مفاهیم

میرحسین موسوی با طرح این سوال که چرا باید “مفاهیمی که فطرت مردم آنها را می‌پسندد” در نزد “برخی از دوستان بسیجی ما نفرت ایجاد کند” افزوده است: “ کدام زشتی در نام‌هایی چون آزادی وجود دارد که وقتی بر زبان می‌آید قلب بعضی از آنان را مشمئز می‌کند، گویی که نام بزرگترین گناهان باشد حال آنکه هنوز بزرگترین میعادگاه‌ها در اکثر شهرهای ما به نام آزادی خوانده می‌شوند”.

نخست وزیر زمان جنگ با برادر خطاب دادن بسیجیان نوشته است: “ مگر نمی‌گوییم عنوان‌هایی چون حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق اقلیت‌ها، و امثالشان محمل‌هایی است تا قدرت‌ها ریاکارانه خویشتن را به آنها الصاق کنند و سیمایشان را زیبا جلوه دهند؟ چرا آنهایی که قاعدتا باید صاحبان اصلی و اصیل چنین آرمان‌هایی باشند از آنها فاصله می‌گیرند؟ مگر می‌خواهند مکتب‌شان کریه جلوه کند؟ چرا این مفاهیم را لعن می‌کنیم و ملاک بی‌دینی قرار می‌دهیم.”

موسوی تصریح کرده است: “آیا اگر کسی بازگشت به نسخه اصیل انقلاب اسلامی را طلب کند، آیا اگر کسی خواستار آن اسلام ناب محمدی که امام منادی و معرف آن بود باشد و از خرافه‌پرستی‌ها و قشری‌گری‌هایی که با نام دین به مردم فروخته می‌شود بیزاری بجوید، آیا اگر کسی اجرای بدون‌تنازل قانون اساسی را دنبال کند، آیا اگر کسی از وفاداری به عهدهای ایمانی و انسانی بپرسد جز به دادگری فراخوانده است؟ آیا چنین کسانی باید در خیابان‌ها کتک بخورند، در زندان‌ها شکنجه ببینند و به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شوند؟ آیا اسلام و قرآن اجازه می‌دهد مردمی که با مسالمت حاکمانشان را به عدالت امر می‌کنند کشته شوند؟”

 

آخرین تیر ترکش

میرحسین موسوی از ایجاد هراس در بین مردم به عنوان آخرین و تازه ترین راهبرد اقلیت اقتدارطلب یاد کرده و با خطرناک خواندن آن، نسبت به این استراتژی هشدار داده است.

وی در توضیح اینکه بسیج چه بوده و چه خواهد شد گفته است: “ آن نیرویی که یک زمان نماینده شجاعت ملت ما بود آیا اینک به کار گرفته شود تا ایرانیان را بترساند؟ کاملا پیداست که آخرین و تازه‌ترین راهبرد اقلیت اقتدارطلب ایجاد هراس در مردم است. آیا لباس‌های مخوف می‌پوشند و ‌در خیابان‌های شهر آرایش‌های نظامی به خود می‌گیرند تا هموطنانشان را مرعوب کنند؟ یا مردم را می‌ترسانند چون خود می‌ترسند؟ یا فرزندان انقلاب را به هفت سال و ده سال و پانزده سال زندان محکوم می‌کنند تا به خود تسلی داده باشند؟ و فکر نمی‌کنند که با این رفتارهای کوته‌بینانه چگونه امنیت ملی کشور را در معرض خطر قرار می‌دهند”.

نخست وزیر زمان جنگ هشدار داده است اگر مردم از اقدامات سرکوب‌گرایانه‌ آنها بترسند، پای قدرت‌ها به مرزهای ایران باز می‌شود و در آن زمان نمی‌توان با اسباب‌بازی‌های جنگی از تمامیت کشور حفاظت کرد.

میرحسین موسوی با اشاره به دو کشور همسایه که مورد حمله قرار گرفته اند توضیح داده است: “در هر دو آنها نخست مردم ترسانده شدند و ترسیدند. ظاهرا قدرت‌ها با شعار آزادی‌بخشی به این دو کشور قدم گذاشتند، کما اینکه ملت ما هنوز امنیت و آرامش خویش را مرهون شجاعت و استحکامی است که در طول سی سال گذشته به نمایش گذاشت”.

وی هشدار داده است که اگر شجاعت ملت ایران خدشه‌دار شود و بیگانگان در دلاوری و استواری آنها تردید کنند، خواب‌های سی‌ساله تعبیر خواهد شد.

میرحسین موسوی  با بیان اینکه بالاتر از سیاهی رنگی نیست، ترساندن را  آخرین تیر ترکش اقلیت اقتدارگرا دانسته و خطاب به مردم گفته که در حال حاضر، ضرورتی، حتی به مراتب مهم‌تر از آرمان‌های جنبش سبز، ما را مجبور می‌کند که اجازه ندهیم کسی در ترسیدن ما طمع کند.

انتقاد خاتمی از خشونت تئوریزه شده

همزمان با انتشار بیانیه میرحسین موسوی، سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین نیز نسبت به “عملی شدن خشونت تئوریزه شده” انتقاد و اعلام کرد: “با فشار وارد آوردن، ایجاد ارعاب، بالا بردن هزینه حرف‌زدن و آزاد بودن و آزادنه زندگی کردن، مشکلی حل نمی شود و شکاف ها زیاد تر خواهد شد”.

خاتمی که در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی سخن می گفت، افزود: “امروز متاسفانه می بینیم خشونت تئوریزه شده عملی می شود و علیه بسیاری از نیروهایی که علاقمند به انقلاب و امام هستند اعمال می شود”.

به گفته خاتمی “خشونت می گوید یک روش و سلیقه و شیوه خاص عین اسلام و انقلاب است و هر کس خارج از این شیوه فکر کند، حق ندارد زندگی کند و حق ندارد در حاکمیت حضور داشته باشد یا حتی آزادانه بتواند حرفش را بزند”. رئیس بنیاد باران گفت: “بدتر اینکه تلاش می شود این رفتارها و سیاست ها توجیه شود و کسانی وانمود و (عمل) می کنند که هر چه خلاف این روش باشد ضد انقلاب است و هرکس با این سلیقه مخالف باشد برانداز است و با او برخورد می شود.”

خاتمی در این سخنان برای چندمین بار خواستار برچیدن فضای امنیتی، نظامی حاکم بر ایران شد و تاکید کرد: “وجود فضای امنیتی سیاسی بر اساس تحلیل‌های غلط و نیز اعمال روش ها و شیوه‌های غلط اولین زیانش به اصل نظام و مردم می رسد؛ چراکه نه تنها عموم مردم احساس می کنند آزادی‌های مشروعشان محدود شده، بلکه مردم مظلوم و محروم هم با همه وجود احساس می کنند محروم تر شده اند”.

رئیس جمهور سابق ایران ابراز نگرانی کرد که “در آینده نه چندان دور در کنار این نارضایتی های سیاسی که در قشرهای خاصی از جامعه بیشتر بروز و ظهور دارد نارضایتی‌های اجتماعی هم اضافه شود، بخصوص وقتی وعده‌های داده شده، عمل نشده یا بر خلاف آن عمل شده است”.

خاتمی با اشاره به دستگیری‌ها، برخوردها، محدود کردن‌ها و با بیان اینکه “آیا دلسوزان انقلاب آزادند که حرف های‌شان را در دانشگاه‌ها و در مجامع دیگر بزنند؛بدون اینکه برای‌شان هزینه داشته باشد” ادامه داد: تنها صحبت تهمت زدن نیست، بلکه ایجاد هزینه کردن برای کسانی است که دل‌شان برای انقلاب و مردم می‌سوزد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه “سپاه و بسیج از متن انقلاب برآمده است” یادآور شد: “سپاه پاسدارانی که آن همه افتخارات در کنار ارتش ما آفرید بسیجی که با دست های تهی خودش توانست در مقابل نیروهای عظیم بایستد و نگذارد عزت مملکت از بین برود؛ حرمتش این است که در کنار مردم باشد نه در رویاروی آنان”.