مصادیق جنگ نرم روشن شد

نویسنده
نازنین کامدار

» با سخنان آیت الله خامنه ای و معاون سیاسی سپاه

آیت الله خامنه ای، روز گذشته در دیداری  که به مناسبت هفته بزرگداشت  نیروهای شبه نظامی بسیج با عوامل این نیروها انجام شد، با نسبت دادن صفت هایی چون “با بصیرت”، “با ایمان”، “مردمی”، “بدون حب جاه و مقام”، “مظلوم”، “بدون دریافت کننده دستور از بالا” و… از این نیروها که منتخبان شان در حسینیه امام خمینی تهران با فریادهای “ای رهبر آزاده…آماده ایم، آماده” گردهم آمده بودند، تقدیر کرد و در فرازی از سخنانش ضمن تعیین مصادیق “جنگ نرم” با اشاره به حوادث پس از انتخابات و نقش عوامل بسیجی در سرکوب اعتراضات مردمی گفت: “تا هنگامی که بسیج است هیچ تهدیدی متوجه نظام اسلامی نخواهد شد و این موضوع یک رکن اساسی است”.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای، که تنها مرجع مجاز انتشار سخنان وی شناخته می شود، در گزارشی که از دیدار روز گذشته وی با نیروهای شبه نظامی بسیج منتشر کرد، به نقل از آیت الله خامنه ای “مصادیق” آنچه را که در چند ماه گذشته وی به عنوان “جنگ نرم دشمن علیه انقلاب” نامیده است، روشن کرد.بنا بر این گزارش، آیت الله خامنه ای مصادیق جنگ نرم دشمن را در عباراتی چون “ایجاد تردید”و “اختلاف و بدبینی میان آحاد مردم” بیان و با تاکید بر اینکه اولویت ما مقابله با جنگ نرم است، راه مقابله را نیز چنین روشن کرده است: “مهمترین راه‌های مقابله با این تهاجم حفظ و تقویت بصیرت، روحیه بسیجی، امید کامل به آینده و مراقبت جدی در تشخیص‌ها است”.

وی همچنین در سخنان خود روزنامه ها، رسانه های جدید و پیشرفته را از عوامل این جنگ دانسته است.

بنا به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای، وی در سخنان دیروز خود اصرار داشته است تا “آحاد ملت با هم متحد باشند”.

وی با نام بردن از سمت های هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد، تخریب این دو چهره را در راستای خواست دشمن دانسته و گفته است: “نباید فضای تهمت‌زنی و شایعه‌سازی بر ضد مسئولان کشور وجود داشته باشد. زیرا مسئولان کشور اعم از رئیس جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه، و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همه کسانی هستند که زمام کشور را بدست دارند و مردم باید به آنها اعتماد و حسن ظن داشته باشند”.
وی بدون نام بردن از “عده معدود” مورد نظرش که به اعتقاد وی در راستای خواست استکبار حرکت می کنند، بار دیگر از نتایج انتخابات دفاع کرده و گفته است: “تردیدافکنی ها بسیار مضر است و دشمن هم همین را می‌خواهد”.

وی در ادامه، انتقاد از نتیجه انتخابات را یکی از شیوه های جنگ نرم دانسته و افزوده: “دشمن در جنگ نرم تلاش دارد با استفاده از ابزارهای فرهنگی و ارتباطاتی پیشرفته و با شایعه و دروغ پراکنی و استفاده از برخی بهانه‌ها میان آحاد مردم تردید، بدبینی و اختلاف ایجاد کند. در این قضایا به بهانه انتخابات ایجاد تردید و اختلاف کردند تا دل‌های مردم نسبت به یکدیگر و نسبت به مسئولان چرکین شود و در چنین فضای مشوش و شلوغی عناصر مغرض، خائن و دست آموز خود را برای کارهای اخلال‌گرانه وارد صحنه کنند اما به دلیل بصیرت مردم به نتیجه نرسیدند”.
او همچنین به بسیجیان توصیه کرد که “بصیرت” داشته باشند و “بتوانند صحنه‌گردان اصلی قضایا و عناصر خائن و بدخواه را از آحاد مردم تشخیص دهند”.

آیت الله خامنه ای اینبار در سخنان خود کوشید با دلجویی ضمنی از هاشمی رفسنجانی، بار دیگر اذهان نیروهای هوادار خود را معطوف به رهبران جنبش سبز و چهره هایی چون میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی کند.تلاشی که به سرعت با حمایت معاون سیاسی سپاه پاسداران مواجه شد و این او بود که درباره “جنگ نرم”  جزئیات بیشتری را بیان کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری فارس، سردار یدالله جوانی که به دلیل سخنان شهریور ماه گذشته اش مبنی بر “لزوم بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی” که این دو چهره را “خائن به انقلاب و مردم” نامیده بود، شهرت پیدا کرد، دیروز جنگ نرم را مقوله مربوط به حوادث پس از انتخابات دانست و گفت: “حوادثی که در قبل و پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در کشور اتفاق افتاد در بستر جنگ نرم دشمن بود”.

وی که خبرگزاری فارس او را در کنار سمت های نظامی اش، “استاد دانشگاه” معرفی کرده در جمع بسیج سازمان حج و اوقاف افزوده است: “جنگ نرم دشمن یک عقبه بیست ساله دارد. آمدن عده‌ای در خیابان و حمله به پایگاه بسیج، شعار دادن علیه نظام و آتش زدن بانک‌ها از آثار جنگ نرم است و خود جنگ نرم نیست. هم اکنون جنگ نرم در فضای سایبری و ماهواره‌ای در جریان است”.

وی اضافه کرده است: “جنگ نرم یک نبرد پیچیده است و دشمن امروز به یک برنامه‌ریزی طولانی مدت روی آورده و وارد جنگ نرم علیه اعتقادات و مبانی نظام اسلامی شده است”.

خبرگزاری  ایرنا، ارگان دولت دهم نیز همزمان با مطرح شدن مجدد اصطلاح “جنگ نرم” از سوی آیت الله خامنه ای و برخی از فرماندهان نظامی، در گزارشی تحلیلی، مصادیق جنگ نرم را در آنچه که  ”حوزه مجازی” نامیده، به این ترتیب خلاصه کرده است: استفاده شهروندان از اینترنت و سایت هایی چون “فیس بوک” و “توییتر”.

این گزارش، گفته های جوانی را نیز تائید کرده است که  اعتراض درباره نتیجه انتخابات را “جنگ نرم” دانسته بود.

کارشناسان رسانه ای معتقدند با سخنان اخیر آیت الله خامنه ای و معاون سیاسی سپاه پاسداران درباره مصادیق جنگ نرم که بیشترین توجه در آنها معطوف به اینترنت و شبکه های ماهواره ای است، و نیز سخنان دو روز گذشته وزیر اطلاعات درباره راه اندازی “پلیس اینترنتی”، به نظر می رسد که امکان استفاده از اینترنت در ایران بیش از گذشته محدود شود.

هم اکنون سرعت اینترنت در پایین ترین سطح خود در 5 سال گذشته گزارش شده و بسیاری از کاربران اینترنت  از انجام امور روزمره هم عاجزند. در همین حال تمامی سایت های  منتقد دولت در ایران فیلتر شده اند واخیرا نیز سپاه بر حجم پارازیت های ماهواره ای خود افزوده است. پارازیت هایی که بسیاری از کارشناسان بهداشتی آنها را “بسیار مضر برای سلامت” توصیف کرده اند.