وقتی برگشتم رسیدگی می کنم

نویسنده

» گزارش لیبراسیون ازدستگیری دادستان سابق تهران

روز سه شنبه رسانه های رسمی جمهوری اسلامی خبر دادند که سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران و یکی از نزدیکان محمود احمدی نژاد، روز دوشنبه دستگیر شده، ولی دلایل دستگیری او را ذکر نکردند.

آقای احمدی نژاد با اشاره به یک “اقدام زشت” به شدت به قوه قضاییه حمله کرد. او قبل از پرواز به قاهره و شرکت در نشست سازمان همکاری اسلامی گفت: “در بازگشتم به تهران به این موضوع رسیدگی خواهم کرد.”

آقای مرتضوی که درحال حاضر ریاست تأمین اجتماعی را برعهده دارد، در ساعت ۱۱ شب درحالی که دفتر خود را ترک می کرد دستگیر و همان شب به زندان اوین منتقل شد.

دادستان کل پیشین تهران به دلیل پیگیری قضایی برای نقشی که در واقعه کهریزک داشته مورد نظر بوده است. در این واقعه چندین معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد کشته شدند. به دنبال مرگ این افراد، رهبر انقلاب علی خامنه ای شخصاً مداخله کرد و دستور بسته شدن این بازداشتگاه را صادر نمود.

آقای مرتضوی روز یکشنبه سوژه اصلی یک مباحثه داغ در مجلس ایران بود. احمدی نژاد و علی لاریجانی، رییس مجلس، یکدیگر را به فساد مالی و بی اخلاقی متهم کردند و اتهامات بی سابقه ای بین رؤسای دو قوا که از ماه ها پیش جنگ آشکاری را با یکدیگر آغاز کرده بودند مطرح شد.

محمود احمدی نژاد ویدئویی را پخش کرد که گویی در آن فاضل لاریجانی، یکی از چهار برادر رییس مجلس ایران، از سعید مرتضوی می خواهد که امکان یک بهره برداری اقتصادی را در ازای حمایت سیاسی برادرانش، به ویژه در زمینه پرونده قضایی او و حملاتی که در مجلس به او می شود، مهیا سازد. فاضل لاریجانی از این اتهامات به عنوان توطئه یاد کرده و گفته است که علیه آقایان احمدی نژاد و مرتضوی شکایت خواهد کرد.

نمایندگان و اعضای قوه قضاییه نیز نسبت به پخش این ویدئو اعتراض کردند و اظهار داشتند که پخش چنین نوارهایی در برابر افراد نیاز به حکم قضایی دارد.

محمود احمدی نژاد به شدت نسبت به بازداشت سعید مرتضوی واکنش نشان داد. او دراین خصوص گفت: “فردی تخلف کرده [فاضل لاریجانی]، فردی مطلع شده [سعید مرتضوی] و آن را اعلام کرده است و به جای اینکه متخلف را دنبال کنند، فردی که تخلف را اعلام کرده مورد برخورد قرار می‌گیرد.”

او همچنین به قوه قضاییه و صادق لاریجانی، یکی دیگر از اعضای خانواده لاریجانی ها، حمله کرد. او گفت: “قوه قضاییه متعلق به مردم است و یک نهاد خانوادگی نیست.”

خانواده لاریجانی طی سال های اخیر در حیات سیاسی ایران به وزنه سنگینی تبدیل شده است.

علاوه بر علی و صادق، محمدجواد لاریجانی نیز مشاور ویژه امور بین المللی در دستگاه قضایی است. او که سابقاً دیپلمات و نماینده بوده، ریاست مرکز حقوق بشر قوه قضاییه را نیز برعهده دارد.

ازطرف دیگر، فاضل لاریجانی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی آمل را برعهده دارد و باقر لاریجانی نیز تا اواخر ماه دسامبر و قبل از برکناری مرضیه وحید دستجردی از سمت وزارت بهداشت، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.

منبع: لیبراسیون، ۵ فوریه