تهران دیشب یکصدا اعتراض بود

نویسنده
نازنین کامدار

» طنین شعارهای مردمی در شامگاه ۲۹ شهریور

در پی فراخوان سایت های هوادار جنبش سبز و برخی از دانشجویان و اعضای ستاد های انتخاباتی میرحسین موسوی و  مهدی کروبی برای سردادن شعار “الله اکبر” در اعتراض به افزایش فشارهای امنیتی بر رهبران جنبش سبز، شب گذشته و پس از ماه ها سکوت، صدای شعار “الله اکبر” و “مرگ بر دیکتاتور” از بام خانه های شهر تهران برخاست.

بنا به گزارش خبرنگاران روز شهروندان تهرانی، شب گذشته، حوالی ساعت ۲۲ به وقت تهران برای دقایق متمادی شعار الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور سر دادند وبدین ترتیب اعتراض خود را به تشدید فشارها علیه رهبران جنبش سبز اعلام کردند

به گزارش شاهدان عینی صدای شعار های “الله اکبر”، “مرگ بر دیکتاتور”، “یا حسین، میرحسین”، “کروبی زنده باد، موسوی پاینده باد” و… برای دقایق طولانی در بسیاری از مناطق شهر تهران شنیده شد.حرکت غافلگیر کننده تهرانی ها در سردادن شعار الله اکبر، تعجب همگانی را برانگیخت و سپس به عابران و رهگذرانی که  در ساعات پایانی شب در خیابان ها بودند نیز سرایت کرد.

در بعضی از خیابان های اصلی غرب تهران، شهروندان علاوه بر سردادن شعار بر سر پشت بام ها، با به صدا در آوردن ممتد بوق خودروهای خود، اعتراض شان به افزایش فشارهای امنیتی بر رهبران جنبش سبز را نشان دادند.

گزارش های مردمی از سطح شهر تهران حاکی از حضور پراکنده نیروهای پلیس و ماموران نیروی انتظامی در برخی از مجتمع های مسکونی جهت وادار کردن شعاردهندگان به سکوت بود.

مامورین امنیتی و نظامی پس از اوج گرفتن شعارهابه داخل این مجتمع ها رفته و با فریاد و یا سوت اخطار، کوشیدند صدای اعتراض ها را ساکت کنند.

مناطقی چون سعادت آباد، میدان کاج، شهرک کوثر، تهرانپارس، میرداماد و خیابان ظفر بیشترین استقبال را از این فراخوان اعتراضی داشتند.

گفتنی است، با وجود فاصله زمانی کوتاه میان موعد مقرر سردادن شعار و فراخوان آن، استقبال قابل توجهی از طرح سایت های هوادار جنبش سبز شده است.

سایت بالاترین نیز از شب گذشته، مملو از فیلم هایی  است که گستردگی اعتراض شهروندان از طریق سردادن شعار الله اکبر و مرگ بردیکتاتور را نشان می دهد.

گستردگی اعتراضات شب گذشته به حدی بود که به گفته یک شهروند تهرانی دوباره امید راپررنگ تر کرد تاجایی که بسیاری از وبلاگ ها و صفحات توییتر شهروندان به قدردانی از این استقبال اختصاص یافته است.

اعتراض شهروندان از طریق سر دادن شعار الله اکبر در روزهای پس از انتخابات آغاز شد و تا چندین هفته ادامه داشت. از آن تاریخ و پس از برخورد های خشن نیروهای امنیتی و انتظامی با شهروندان از طریق شکستن شیشه خودرو ها و یا حمله به منازل مسکونی و نیز صدور احکام حبس برای شعار دهندگان، این اعتراض فروکش کرد، اما هم اکنون و در آستانه سال تحصیلی جدید و با وجود فرصت اندک اطلاع رسانی، این شیوه اعتراضی مجددا با استقبال شهروندان مواجه شده است.

شعارهای اعتراضی شهروندان در شب گذشته در حالی داده می شد که محمود احمدی نژاد به عنوان “رئیس جمهور” در  اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور  دارد و روز گذشته و ساعاتی قبل از اعتراضات شبانه، مدعی شده بود که “مخالفان” اش از “برخورد های مردمی وحشت دارند” و دولت وی هیچ محدودیتی بر آنان اعمال نکرده است.