تهدید مجمع روحانیون مبارز، محدودیت بنیاد باران

نویسنده
شیرین کریمی

» همزمان با سخنان احمدی نژاد در مورد نبود محدودیت در ایران

همزمان با افزایش محدودیت های امنیتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران جنبش سبز، جریان های حامی دولت، مجمع روحانیون مبارز و بنیاد باران راکه ریاست هر دو آنها برعهده محمد خاتمی است، تهدید به برخورد کردند. تحدید فضای امنیتی رهبران جنبش سبز در حالی به مجمع روحانیون مبارز و بنیاد باران تسری یافته  که هنوز هیچ ارگان رسمی امنیتی، مسئولیت این محدودیت ها را بر عهده نگرفته است.

سایت جوان آنلاین، سایت نزدیک به بازجویان حفاظت اطلاعات سپاه، دیروز بیانیه ای از طرف جبهه ای به نام “جبهه مردمی مبارزه با نفاق جدید” منتشر کرد که در آن اعضای مجمع روحانیون مبارز تهدید به برخوردهای “مردمی” شده و از آنان خواسته اند “در پیشگاه امت انقلابی و رهبری توبه واقعی” کنند. جوان آنلاین هیچ توضیحی در باره این جبهه مردمی و نحوه به دست آوردن این اطلاعیه و یا سابقه فعالیت آن ارائه نکرده است.
نامه تهدید آمیز این تشکل ناشناخته، پس از آن منتشر می شود که مجمع روحانیون مبارز هفته گذشته با انتشار بیانیه ای به سخنان فردی به نام سردار مشفق که فایل صوتی سخنان او در رسانه ها منتشر شده، واکنش نشان داد. مشفق که گفته می شود نام مستعار طه طاهری یا طاها طاهری است و نقش زیادی در تبدیل بازداشتگاه کهریزک به یک شکنجه‌گاه داشته، با حکم اسماعیل احمدی مقدم به جانشینی فرمانده ستاد مبارزه با مواد مخدر منصوب شد. وی که در زمان مسئولیت دری نجف آبادی در وزارت اطلاعات، یکی از مدیران کل این نهاد امنیتی بوده، در این سخنرانی از محمد خاتمی و موسوی خوئینی ها به عنوان “چهره های اصلی فتنه 88” نام برده و با ادبیاتی توهین آمیز در باره سید حسن خمینی سخن گفته بود. این فرد همچنین هاشمی رفسنجانی را “مرد پشت پرده فتنه” معرفی کرده بود.
سخنان این عامل اطلاعاتی موجب شد تا مجمع روحانیون مبارز، پس از مدتی سکوت، با انتشار بیانیه ای علاوه بر محکوم کردن “گفته های  یک عنصر هتاک” و “بروز جریان های مرموز”، بار دیگر بر تقلب انتخاباتی سال گذشته تاکید کند و در انتهای بیانیه تفصیلی خود خواستار “برگزاری انتخاباتی آزاد، عادلانه و سالم” شود.
بیانیه مجمع روحانیون مبارز که چهارشنبه هفته گذشته و یک روز پس از تشکیل جلسه شورای مرکزی این تشکل منتشر شد، خشم نیروهای حامی دولت و نهادهای امنیتی را برانگیخته است.
از فردای برگزاری نشست شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، دور جدید  محدودیت های امنیتی برای رهبران جنبش سبز آغاز شد و در نهایت روز گذشته به انتشار بیانیه تشکلی به نام “جبهه مردمی مبارزه با نفاق جدید” منتهی شد.

انتشار بیانیه این “جبهه مردمی” همچنین پس از آن صورت می گیرد که فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ مدعی شناسایی و معرفی “100 تن از حمله  کنندگان به منزل مهدی کروبی” شده بود. حمله کنندگانی که بنا به گفته فرزند مهدی کروبی مجهز به سلاح گرم و تجهیزاتی چون دستبند، گاز اشک آور، باتوم و… بودند.
نام این تشکل برای اولین بار در حمله عناصر لباس شخصی به منزل مهدی کروبی در اسفندماه گذشته منتشر شد. در آن زمان سایت های فارس، جوان، رجا نیوز  و جهان آنلاین، یورش لباس شخصی ها به منزل این رهبر جنبش سبز را  از ناحیه تشکلی به نام “ستاد خودجوش مردمی پیگیر مجازات سران فتنه” دانستند و در گزارشی یکسان نوشتند: “این افراد با در دست گرفتن پلاکاردها و سردادن شعارهایی اعتراض خود را در برابر عملکرد مهدی کروبی در حوادث پس از انتخابات اعلام کردند. در تجمع مردم پلاکاردهایی به این مضمون که «ستاد خودجوش مردمی پیگیر مجازات سران فتنه تشکیل شده است و تا مجازات کامل او از پای نخواهند نشست و برای رسیدگی به پرونده‌های اغتشاشات اخیر تلاش و پیگیری خواهد کرد»، ‌« مرگ بر ضد ولایت فقیه»، « خامنه‌ای کوثر است دشمن او ابتر است»، « مرگ بر منافق»، «حزب‌الله بیدار است، از آمریکا بیزار است» در دست داشتند. تجمع‌کنندگان در این تجمع خواستار بازگشت کروبی به دامن انقلاب شدند و با صراحت اعلام کردند در صورتی که کروبی بر روند گذشته خود پایدار بماند در مقابل او خواهند ایستاد و تا مجازات کامل وی دست از تلاش برنخواهند داشت”.

روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت نیز عکس هایی از مهاجمان را که پلاکاردی با عنوان “جبهه مردمی مبارزه  سران فتنه” در دست داشتند، در همان تاریخ منتشر کرد.
سایت “افشاء نیوز”، از دیگر سایت های حامی دولت هم در خبری که خردادماه منتشر کرد، خبراز”اعلام موجودیت” این جبهه داد؛جبهه ای که در توضیح علت اعلام موجودیت خود، در مرحله نخست به نامه مصطفی تاج زاده، اشاره داشت.

گفتنی است نام تاج زاده در بیانیه تهدید آمیز این افراد در روز گذشته نیز آمده است. نام این عضو برجسته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که پس از افشاگری هایش بر ضد بازجویان و زندانبانان، به اوین بازگردانده شد، تنها اسم خاص موجود در این بیانیه است.

 

تهدید باران

علاوه بر این، روز گذشته و پس از تهدید اعضای شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و در حالیکه فشارهای امنیتی بر میرحسین موسوی و مهدی کروبی افزایش یافته، مدیرکل سیاسی وزارت کشور به “بنیاد باران” که موسس آن محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران است هشدار داد که حق هیچ گونه فعالیت سیاسی ندارد.

سایت جوان آنلاین در همین ارتباط به نقل از فردی به نام محمود عباس زاده مشکینی، درباره آنچه که “پیشنهاد ادامه فعالیت سازمان مجاهدین و جبهه مشارکت در غالب بنیاد باران” نامیده، نوشته است: “بنظر من مشکل اینها تاکتیکی نیست بلکه در استراتژی مشکل دارند، بالاخره از اول هم معلوم بود اصلاحی که مبانی آن وارداتی و التقاطی باشد و آرمان های خود را در خارج از مبانی اسلام، انقلاب، قانون اساسی و مصالح و مطالبات مردم جستجو کند، محصولی جز پدیده های رنگی و فتنه نخواهد داشت. طبق قانون اساسی عدم نقض وحدت ملی و موازین اسلام و اساس جمهوری اسلامی جزء شروط فعالیت حزبی و سیاسی می باشد. بنیاد باران پروانه فعالیت حزبی از وزارت کشور ندارد”.

اعتراف وزارت کشور به ممنوعیت فعالیت بنیاد رئیس جمهور سابق ایران درست در روزی رخ داده که محمود احمدی نژاد در گفت و گو با اسوشیتد پرس گفته است: “از جانب دولت هیچ گونه محدودیتی برای رقبای سیاسی و مخالفین دولت اعمال نشده است، البته ممکن است خود آنها از فضای مردمی نگرانی داشته باشند”.

مجموعه این محدودیت ها و تهدیدها موجب شد تا محمد خاتمی، در دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران، بگوید: “امروز شاهد جریاناتی هستیم که قابل قبول نیست. چرا باید به کسانی که همواره در خدمت انقلاب و مردم و وفادار به امام و جمهوری بوده و هستند اهانت شود و تنگنا برایشان ایجاد شود”.

به نوشته پارلمان نیوز وی افزود: “کارهایی که نسبت به آقایان کروبی و جناب مهندس موسوی و جناب دستغیب و دیگران شده و می‌شود و محدودیت هائی که روز به روز افزایش می یابد محکوم است. می‌گویند اینها خودسر بودند! چرا این خودسری‌ها با امنیت کامل برای خودسرها ادامه می‌یابد و حتی از یک مجلس ترحیم که غیر سیاسی هم هست جلوگیری می‌شود؟ این خودسرها که آنگونه با بزرگان برخورد می‌کنند کیستند؟ چرا جلوی آنها گرفته نمی‌شود؟ آیا نظام در برخورد با آنها عاجز است؟این همه دروغ و تهمت و اهانت و تلاش برای ایجاد تفرقه برای چیست؟ بی شک جریان حذف کننده در مقابل رهبری و نظام هم خواهد ایستاد. مشکل چماقداران بینش و برداشت فاشیستی و توتالیتاریستی از اسلام است”.