جدال روحانی و احمدی‌نژاد در اینستاگرام

نویسنده
آرش معتمد

» ادامه حاشیه‌های سفر نیویورک

سفر حسن روحانی به نیویورک پایان یافته، اما واکنش‌ها به آن همچنان ادامه دارد. علاوه بر اصول‌گرایان و نمایندگان مجلس، محمود احمدی‌نژاد نیز دو عکس در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده که به سفر روحانی مربوط می‌شود.

رییس دولت دهم به فاصله چند روز پس از دیدار حسن روحانی و دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، عکسی از دیدار خود با سایمون گس، نماینده بریتانیا در گروه ۱+۵ در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.

دیدار روحانی و کامرون، نخستین دیدار ۳۶ سال گذشته میان بالاترین مقام‌های اجرایی دوکشور بود که برگزار شد. برگزاری این دیدار با پوشش گسترده رسانه‌های داخلی و خارجی همراه بود.

دیوید کامرون اما پس از ملاقات با روحانی، در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره ایران گفت: “ایران باید فرصت داشته باشد تا نشان دهد می تواند بخشی از راه حل منطقه (در مبارزه با داعش) باشد و نه بخشی از مشکل. صبح امروز من با رییس‌جمهور روحانی دیدار کردم، ما اختلاف نظرهای شدیدی داریم. ایران از گروه های ترویستی حمایت می کند، برنامه هسته ای اش، رفتارش با مردمش، همه اینها باید تغییر کند”.

سخنانی که با واکنش اصول‌گرایان مواجه شد و آن‌ها ضمن حمله به دولت بریتانیا، از رفتارها و سخنان حسن روحانی و محمدجواد ظریف، به عنوان یکی از دلایل بیان چنین سخنانی یاد کرده بودند.

عکسی که احمدی‌نژاد از دیدار خودبا سایمون گس متشر کرده اما، تنها عکس مربوط به اتفاق‌های هفته گذشته نیست. او هفته گذشته نیز عکسی از حضور خود در سازمان ملل متحد را منتشر کرد.

رییس دولت دهم در توضیح این عکس، بخشی از سخنرانی خود در مجمع عمومی این سازمان در سال ۹۰ را نوشت: “تشکیل سازمان ملل برای ایجاد امکان مشارکت موثر همه ملتها در تصمیمات جهانی است. همه می دانیم که این امکان هنوز فراهم نشده و ریشه آن نیز عدم رعایت عدالت در ساختار و سازوکارهای مدیریتی سازمان ملل است”.

احمدی‌نژاد تنها فردی نبوده که نسبت به متن و حواشی حضور روحانی در نیویورک واکنش نشان داده. پیش از حسین الله‌کرم، دبیر شورای هماهنگی حزب‌الله، از مجلس خواسته بود که محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه را استیضاح کند و به حسن روحانی به دلیل “اشتباهات محاسباتی” وی اخطار بدهد تا در صورت تکرار این اشتباهات بتوان بحث “عدم کفایت” او را مطرح کرد.

علاوه بر مسایل مطرح شده،نقل سخنانی از سوی محمدجواد ظریف درباره امکان شکست انتخاباتی حامیان روحانی در انتخابات مجلس اینده نیز با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده.

روزنامه وطن‌امروز درباره سخنان ظریف نوشت: “سخنان محمدجواد ظریف– که بیشتر خود را یک دوم خردادی می‌داند تا یک اعتدالگرا- در واقع دارای دو پیام اصلی است؛ نخست او می‌خواهد به آمریکا بگوید یگانه نیروهایی که درست سخن گفتن با آمریکا را بلدند همین‌هایی هستند که اکنون بر سر کارند لذا غرب نباید از انجام وظیفه تاریخی خود در ماندگار کردن آنها قصور کند. و دوم، ظریف به صراحت اعتراف می‌کند این جریان برای ماندگار شدن در محیط سیاست داخلی کشور به کمک و اعانت و دستگیری غرب نیاز دارد و بدون آن، یعنی اگر قرار باشد صرفا به ظرفیت‌های داخلی خود اکتفا کند، بی‌تردید میدان را به حریفان واگذار خواهد کرد”.

با وجود آن‌که رسانه‌های اصول‌گرا طی هفته گذشته تلاش می‌کردند تا به شکل هم‌زمان از روحانی و ظریف انتقاد کنند، اما به نظر می‌رسد که رویه آن‌ها درهفته جاری عوض شده است.

بسیاری از رسانه‌های اصول‌گرا اکنون به حمایت از سحن روحانی پرداخته و تلاش می‌کنند تا میان سخنان و عمل‌کرد او با رفتارهای دیگر نزدیکان وی - نظیر ظریف - فاصله ایجاد کنند.

آن‌ها ضمن حمایت از روحانی، مواضع و سخنان وی در سفر به نیویورک را تحسین کرده و نوشته‌اند که احتمالا روحانی نیز با برخی سخنان ظریف موافق نبوده.

فارس‌نیوز در گزارشی از روحانی با عنوان فردی یاد کرد که در نیویورک “نماد خط قرمز” شد و نوشت: “روحانی اما در نیویورک چند باری هم ژست حقوقدانی و دیپلماتی‌اش را کنار گذاشت و خرقه انقلابی‌گری‌اش را هم از زیر آستین بیرون آورد”.

به نوشته فارس سخنان روحانی “یک دستاورد دیگر را هم در مقابل چشم تحلیلگران قرار داد. کنایه‌های او به آمریکا درباره حمایت‌هایش از تروریسم و ضرورت لغو تمام تحریم‌ها که با بازی‌گردانی آمریکا وضع شده‌اند؛ فرجام مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب را بیش از پیش قابل رؤیت کرد. شاید فصل تازه‌ای از توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور در راه باشد”.