تماس رییس توئیتر با روحانی

نویسنده
لوریان لوژور

» گزارش لوریان لوژور از ممنوعیت های اینترنتی

روز یکشنبه یکی از مسؤولان عالی رتبه دستگاه قضایی ایران اعلام کرد که چندین نفر به اتهام نوشتن و پخش “پیام های توهین آمیز” علیه بنیانگزار جمهوری اسلامی، آیت الله خمینی، در شبکه های اجتماعی دستگیر شده اند.

چند هفته است که پیام های توهین آمیز و تمسخرآمیزی علیه شخصیت های شماره یک حکومت ایران باعث شده تا دستگاه قضایی این کشور از دولت بخواهد که شبکه های اجتماعی رایگان، مانند وایبر، تانگو و واتس آپ را ممنوع یا کنترل شدیدی را بر آنها اعمال کند.

ابراهیم رییسی، دادستان کل، بدون ذکر جزئیات بیشتر گفت: “مسؤولان این پیام های توهین آمیز منتشر شده در شبکه های اجتماعی شناسایی و دستگیر شده اند.”

به گفته یک مسؤول محلی، هفته گذشته ۱۱ نفر در استان فارس به اتهام انتشار پیام های “توهین آمیز” علیه امام خمینی دستگیر شدند.

وزیر ارتباطات و بسیاری از مسؤولان قضایی و انتظامی جمهوری اسلامی اظهار داشته اند که مخالف ممنوع کردن شبکه های اجتماعی اند، ولی ازسوی دیگر خواستار جلوگیری از انتشار پیام های بزهکارانه و خلاف قانون شده اند.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، دراین خصوص گفت: “استفاده از شبکه های اجتماعی […] شرط پیشرفت است و این فن آوری غیرقابل اجتناب می باشد، ولی باید بر این شبکه ها نظارت داشت تا از استفاده های غیرقانونی و مضر از آنها جلوگیری بعمل آورد.”

این درحالی است که دسترسی به شبکه های توئیتر، فیس بوک، یوتیوب و بسیاری سایت های اینترنتی دیگر، که محتوایشان برخلاف ارزش های اسلامی تشخیص داده شده، ازسوی حکومت تهران ممنوع شده است.

سانسور اینترنت همواره یکی از موضوعات اختلاف برانگیز میان جناح تندرو و برخی از اعضای دولت، ازجمله رییس جمهور حسن روحانی، بوده است که از این شبکه ها استفاده می کنند. در اوایل ماه سپتامبر، آقای روحانی اظهار داشت که سانسور اینترنت نتیجه عکس دارد.

روز یکشنبه، دیک کاستولو، مدیر عامل توئیتر، در پیامی تأیید کرد که با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که درحال حاضر در نیویورک بسر می برد، “تماس تلفنی خوبی […] درخصوص دسترسی آزاد به توئیتر در ایران” داشته است.

آقای ظریف که از یک سال پیش به طور مرتب پیام هایی در صفحه فیس بوک و توئیتر خود می گذاشت، از اوایل ماه ژوئیه در این شبکه های اجتماعی فعال نبوده است.

روز پنج شنبه، دیک کاستولو درحالی که بخش هایی از سخنان رییس جمهور روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل روی حساب وی در توئیتر منتشر می شد، از آقای روحانی خواست استفاده از این شبکه اجتماعی را در ایران آزاد کند. او برای رییس جمهور ایران نوشت: “آقای رییس جمهور، من از توئیت های شما که از سازمان ملل انجام می شود قدردانی می کنم. دوست داریم که مردم ایران نیز از توئیت های شما قدردانی کنند. چه زمانی این مهم امکان پذیر خواهد بود؟”

لوریان لوژور، ۲۸ سپتامبر