من خودم مذاکره می‌کنم

نویسنده

» گزارش هاآرتص از سخنان احمدی‌نژاد در مراسم ۲۲ بهمن

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران روز یکشنبه گفت اگر غرب فشار بر کشورش را متوقف کند خودش با آمریکا مذاکره خواهد کرد.

سخنرانی احمدی‌نژاد در مراسم سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب ایران پس سخنان از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران صورت گرفت که حرف آخر را تصمیمات کلیدی کشور می‌زند و درها را برای مذاکره بین ایران و واشنگتن بسته بود.

خامنه‌ای پیشنهاد جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری را آمریکا برای مذاکره را رد کرد و آمریکا را متهم به این کرد که “اسلحه‌ای را مقابل ایران نگه داشته و می‌گوید مذاکره کنید یا شلیک می‌کنیم.”

خامنه‌ای افزود: “ملت ایران از چنین تهدیدهایی نمی‌ترسد.” آمریکا پیش‌تر برای مذاکره مستقیم با ایران بر سر مسئله هسته‌ای اعلام آمادگی کرده بود، اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است. در همین حال، مذاکرات ایران با قدرت‌های بزرگ جهان نیز به جایی نرسیده است.

احمدی‌نژاد در سخنان خود گفت: “شما اسلحه را از مقابل صورت ملت ایران بردارید، من خودم با شما وارد مذاکره خواهم شد.” که به نظر می‌رسد تلاشی برای حفظ ظاهر سیاسی در ماه‌های آخر زمامداری‌ باشد.

علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه با احتیاط از پیشنهاد مذاکره آمریکا استقبال کرد، اما با این هشدار که واشنگتن می‌بایست “لحن تهدیدآمیز” خود را کنار بگذارد تا پیشنهاد او مورد بررسی رژیم ایران قرار بگیرد.

احمدی‌نژاد به رغم ابراز تمایل برای مذاکره در سخنرانی خود سوگند خورد که ایران بر سر برنامه هسته‌ای خود به غرب هیچ امتیازی نمی‌دهد.

وی در میدان آزادی تهران گفت: “امروز ایران کشوری است با فناوری انرژی هسته‌ای، چه شما (غرب) خوشتان بیاید چه خوشتان نیاید. برای همین بهتر است آنرا بپذیرید و سعی کنید با ما به یک درک متقابل برسید.”

وی گفت، 34 سال پس از انقلاب، دشمنان ایران باید بدانند که فشار و تهدید عمل نخواهد کرد.

وی عنوان کرد: “یک چیز باید حتی برای بدترین دشمنان ما هم واضح باشد: این ملت در برابر فشار دشمنان مقاومت مقدس و فوق‌العاده‌ای نشان داده است و حالا ذره‌ای از حق هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.”

مقامات ایران هفته آینده با گروه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دیدار خواهند کرد و اواخر همین ماه با شش قدرت جهانی در قزاقستان دیدار می‌کند.

احمدی‌نژاد با اشاره به مذاکرات مستقیم با آمریکا گفت، ایران از گفتگوی منطقی بر پایه احترام متقابل استقبال می‌کند اما نه با فشار تحریم یا تهدید نظامی.

راهپیمایی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب ایران در سراسر کشور برگزار شد. به گفته رسانه‌های رسمی، صدها هزار نفر در تهران و میلیون‌ها نفر در سراسر کشور در این راهپیمایی شرکت کردند.

تلویزیون دولتی ایران تصاویری را از جمعیت نشان داد که شعارهای معمول را فریاد می‌زدند، “مرگ بر آمریکا” و “مرگ بر اسرائیل”.

منبع: واشنگتن پست - 10 فوریه