وقتی برادران همدیگر را می درند

نویسنده

» تحلیل هاندس بلات از جنگ قدرت در تهران

ماتیاس بروگمان

علی لاریجانی منصب خود را مدیون رابطه نزدیک اش با آیت الله خامنه ای است که به عنوان یک رهبر مذهبی و انقلابی تعیین کننده سرنوشت جمهوری اسلامی است. از این حیث می توان گفت که حمله چند روز پیش احمدی نژاد قلب حاکمیت را نشانه رفته بود.

و البته حمله او نیز بی پاسخ نماند. لاریجانی به نقل از برادر احمدی نژاد، اطرافیان او را به داشتن رابطه با گروه های مخالف جمهوری اسلامی و فاسد متهم کرد و افزود که احمدی نژاد به “شیوه های مافیایی” دست یازیده. این رویارویی در نوع خود در مجلس ایران بی سابقه بوده است.

ناظران معتقدند که حکومت دین سالار تهران درتلاش است تا احمدی نژاد و اطرافیانش را از رقابت در انتخابات آینده دور نگاه دارد. کارشناسان ایرانی براین باورند که خامنه ای مایل نیست نمایندگان احمدی نژاد به ریاست جمهوری برسند.

ازسوی دیگر، رهبر انقلاب به پیروزی علی اکبر ولایتی، یکی از نزدیکانش، می اندیشد. ازنظر رهبر، وزیر سابق امور خارجه و مشاور فعلی اش یکی از شخصیت های واجد شرایط است، ولی در نظر بسیاری امکان انتخاب او وجود ندارد. و به همین دلیل است که ولایتی به یک برگ برنده نیاز دارد.

این درحالی است که جو بایدن در مونیخ پیشنهاد انجام مذاکرات مستقیم بین واشنگتن و تهران را داد. علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در همان یکشنبه ای که جنگ برادران در تهران در جریان بود گفت این پیشنهاد را “به دقت” بررسی خواهد کرد.

در صورتی که ولایتی مسؤولیت مذاکره با آمریکا را برعهده گیرد، ممکن است به عنوان شخصیت دلخواه مردم ایران در رؤیای نزدیک شدن به آمریکا برگزیده شود و در ماه ژوئن پیروز انتخاب باشد.

از زمان تسخیر سفارت آمریکا در تهران در انقلاب اسلامی ۱۹۷۹، دو کشور به دشمن یکدیگر تبدیل شده اند و دیگر هیچ رابطه دیپلماتیکی ندارند. ایالات متحده از آن زمان تحریم هایی را علیه حکومت دین سالار شیعه اعمال کرده و اخیراً آنها را تشدید نموده. ولی اکنون ممکن است به نقطه عطفی در روابط دو کشور نزدیک شده باشیم.

صالحی به خبرگزاری رویترز گفت: “هرچه زودتر از صداقت آمریکا مطمئن شویم، مذاکرات نیز سریع تر انجام خواهد شد.” او با اشاره به “اظهارات جنگ طلبانه” آمریکا و اسراییل و اعمال تحریم ها علیه کشورش در مصاحبه با هاندس بلات گفت: “این مسایل در چارچوب پیشنهاد صادقانه برای انجام مذاکره نمی گنجد.”

پیامدهای این تحریم ها را در کمبود مواد غذایی، افزایش روزافزون قیمت ها، سقوط ارزش ریال، نبود قطعات یدکی، تعطیل شدن کارخانجات، و رشد بیکاری می توان مشاهده کرد.

حسین راغفر، کارشناس اقتصادی، در اشاره به مشکلات اقتصادی به وجود آمده می گوید: “درحال حاضر ۳۵ درصد از مردم ایران زیر خط فقر زندگی می کنند و این درحالی است که ۸ سال پیش ۲۲ درصد از مردم زیر خط فقر بودند.”

ازطرف دیگر، شمار ماشین های لوکس مانند پورشه، لامبورگینی و مازاراتی در خیابان های تهران، شیراز و اصفهان افزایش یافته. اینها همه نشان دهنده آن است که قشری بسیار متمول نیز درحال شکل گیری است و تحریم ها روز به روز شکاف میان طبقه محروم و طبقه مرفه را بیشتر می کنند.

اجاره مسکن طی هفت سال گذشته ۴۵۰ درصد افزایش یافته و این درحالی است که افزایش درآمد بخش عمومی به طور سالانه تنها ۱۵ درصد بوده است. نرخ تورم طی سال گذشته به طور رسمی ۲۸ ممیز ۷ اعلام شده. کارشناسان اقتصادی براین باورند که نرخ تورم و بیکاری بسیار بیشتر از رقم های اعلام شده ازسوی دولت است.

این رویدادها در کشوری که شعار رییس جمهور آن یاری مستمندان و طبقه محروم جامعه بوده، به مانند یک بمب ساعتی است و ترس از وقوع یک انقلاب جدید کاملاً محسوس است. ناصر شعبانی، فرمانده سپاه پاسداران، دراین خصوص گفت: “اعتراضات این بار از تهران آغاز نمی شود، بلکه از شهرها و استان های محروم آغاز خواهد شد.”

منبع: هاندس بلات، ۶ فوریه