احمدی‌نژاد با لنگه کفش استقبال شد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» خامنه‌ای نمایندگانش را به بدرقه نفرستاد

محمود احمدی نژاد در نخستین سفر یک رئیس جمهور ایران به مصر پس از انقلاب ۱۳۵۷ هم توسط رئیس جمهور این کشور مورد استقبال قرار گرفت و هم توسط یک جوان سوری که لنگه کفشی را به سمت او پرتاب کرد.

احمدی نژاد صبح دیروز تهران را به مقصد قاهره ترک کرد اما بر خلاف دیگر سفرهای خارجی او هیچ نماینده ای از طرف رهبر جمهوری اسلامی برای بدرقه اش به فرودگاه نیامد.

در جریان سفرهای احمدی نژاد به خارج از کشور معمولا علی اکبر ولایتی، مشاور بین المللی رهبر جمهوری اسلامی یا محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر آیت الله خامنه ای در فرودگاه حاضر می شدند و او را بدرقه می کردند.

رئیس دولت در روزهای اخیر متهم شده که با علنی کردن اختلافات خود با قوای دیگر جمهوری اسلامی خیانت کرده است. حامیان رهبر جمهوری اسلامی می گویند رفتار و سخنان احمدی نژاد در روز استیضاح وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مجلس دل رهبری را خون و خاطر او را مکدر کرده است.

او در حالی تهران را ترک کرد که با چهره ای به وضوح گرفته در مصاحبه با رسانه ها از دستگیری سعید مرتضوی، رئیس سازمان تأمین اجتماعی انتقاد کرد و قوه قضائیه را “سازمان ویژه خانوادگی” دانست.

رئیس جمهوری اسلامی برای شرکت در دوازدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی به قاهره سفر کرده است. او در فرودگاه قاهره مورد استقبال محمد مرسی، رئیس جمهور مصر قرار گرفت.

این نخستین سفر یک رئیس جمهوری اسلامی به مصر پس از انقلاب ۱۳۵۷ است. حمایت روح الله خمینی از ترور انور سادات، رئیس جمهور اسبق مصر توسط یک مسلمان افراطی، باعث قطع روابط سیاسی تهران و قاهره شد.

احمدی‌نژاد پس از ورود به مصر در پاویون فرودگاه قاهره به مدت ۳۵ دقیقه با محمد مرسی گفت‌و‌گو کرد.

رئیس جمهور کنونی مصر در نخستین انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از ۳۰ سال ریاست جمهوری بلا انقطاع حسنی مبارک، جایگزین او شد.

 

تهدید شیخ الازهر توسط احمدی نژاد

اسفندیار رحیم مشایی، مشاور رئیس جمهور و رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد، موسوی رئیس سازمان حج و زیارت، شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، رستم قاسمی وزیر نفت و جمعی دیگر احمدی نژاد را در این سفر همراهی می کنند.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه هم که در مونیخ به سر می برد، روز گذشته خود را به قاهره رساند و بلافاصله با احمد داود اغلو وزیر امورخارجه ترکیه دیدار و گفت و گو کرد.او ماه پیش نیز به قاهره سفر کرده بود. همزمان با آن سفروی تعدادی از طرفداران جدایی مناطق عرب نشین ایران و شیوخ و شخصیت های سلفی با حمایت معاون رئیس جمهور مصر، کنفرانسی برای حمایت از این موضع در قاهره برگزار کرده بودند اما وزیر امور خارجه هیچ موضعی در این خصوص نگرفت.

احمدی نژاد روز گذشته پس از دیدار و گفت و گو با مرسی به دانشگاه الازهر رفت و با احمد الطیب، رئیس دانشگاه الازهر که بزرگترین مرکز آموزش علوم اسلامی اهل سنت در جهان است، دیدار کرد.

در کنفرانس خبری پس از این دیدار و پس از سخنرانی احمدی نژاد، حسن الشافعی از اعضای هیات علمای ارشد و مدیر دفتر شیخ الازهر، اظهاراتی درباره اختلافات میان شیعیان و سنی ها بیان کرد.

در این لحظه احمدی نژاد که کنار او ایستاده بود، تهدید کرد که در صورت قطع نشدن این سخنان، جلسه مطبوعاتی را ترک خواهد کرد.

احمدی نژاد چندین بار به زبان عربی به این عضو الازهر گفت “الوحده، الاخوه”. این تهدید او موثر واقع شد و عضو الازهر سخنان خود را قطع کرد.

با این حال در پایان این کنفرانس، احمدی نژاد و شیخ الشافعی همدیگر را در آغوش کشیدند.

 

استقبال با لنگه کفش

احمدی نژاد پس از این کنفرانس به مسجد “راس الحسین” در قاهره رفت. برخی روایت های شیعیان می گوید که سر بریده شده امام حسین در این مسجد قرار دارد.

در پایان زیارت این مسجد توسط رئیس جمهوری اسلامی و هنگام خروج او، عده ای از مردم قاهره با تجمع در اطراف احمدی نژاد به تشویق او پرداختند.

احمدی نژاد در حالیکه توسط محافظان پرتعدادش محاصره شده بود با برخی از مردم دست می داد که ناگهان فردی از میان جمعیت یک لنگه کفش به سوی او پرتاب کرد.

رسانه های مصری گزارش دادند که این فرد یک سوری مخالف حکومت بشار اسد بود که توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

دولت جمهوری اسلامی از اصلی ترین حامیان حکومت بشار اسد در سوریه است و تاکنون با هر روشی برای پایان بحران دو ساله سوریه که متضمن برکناری اسد از قدرت باشد مخالفت کرده است.

روابط ایران و مصر در ماه های اخیر به علت اختلاف نظر بر سر بحران سوریه چندان دوستانه نبوده است.

رئیس جمهور مصر دیروز هم در دیدار با احمدی نژاد، دولت ایران را برای تغییر موضع خود در قبال سوریه تحت فشار قرار داد.

محمد مرسی که چند ماه پیش برای چند ساعت به تهران سفر کرده بود تا ریاست دوره ای جنبش عدم تعهد را به ایران تحویل بدهد در سخنرانی خود به شدت از دولت بشار اسد به علت قتل عام مردم سوریه انتقاد کرد و خواستار کناره گیری او از قدرت شد.

تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی آن بخش از سخنان او را که به حمایت از مردم سوریه اختصاص داشت، به حمایت از مردم بحرین تغییر داد.

محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر نیز در سفر اخیر علی اکبر صالحی به این کشور خطاب به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفته بود که “شرط بهبود وجهه ایران در جهان عرب،هماهنگی جمهوری اسلامی با تلاش های جاری برای حل بحران سوریه” است.