احمدی نژاد نماینده ایران نیست

نویسنده
نازنین کامدار

» سفر رئیس دولت به لبنان و واکنش منتقدان

درحالی که رسانه های دولتی در حال اجرای تبلیغات وسیعی درباره سفر محمود احمدی نژاد به لبنان هستند، رسانه های منتقد وی از جمله سایت کلمه این موج تبلیغاتی را که هم در تهران و هم در بیروت به راه افتاده است، ناشی از عدم محبوبیت و مقبولیت احمدی نژاد در ایران دانسته اند.
این موج تبلیغاتی که در داخل کشور با تیترها و گزارش های اغراق آمیزی از جمله “تغییر تاریخ لبنان”، “سفر تاریخی فرزند ملت” و… درجریان است، در لبنان نیز با نصب صدها بیلبورد و تصاویر تبلیغاتی احمدی نژاد که سیمای جمهوری اسلامی مدام در هر بخش خبری چند دقیقه آنها را نشان می دهد، همراه شده است. استقبالی که  با انتشار گزارش هایی مبنی بر تقبل هزینه 800 هزار دلاری راه اندازی کارناوال استقبال در جنوب لبنان از سوی جمهوری اسلامی، که تنها یکی از هزینه های این سفر است، حساسیت هایی را در بین منتقدان دولت برانگیخته است.
سایت پیک ایران و “ایران پرس نیوز” در گزارشی که روز گذشته منتشر کردند درباره بخشی از هزینه سفر احمدی نژاد به لبنان می نویسند: “بیش از 20 هزار نفر برای استقبال از احمدی نژاد توسط حزب الله سازماندهی شده اند. این افراد اغلب از هواداران و اعضای حزب الله و خانواده هایشان هستند. یکی از برگزار کنندگان مراسم که نخواست نامش فاش شود، هزینه تقریبی مراسم روز اول در جنوب لبنان را بالغ بر 800هزار دلار اعلام کرد. بیشتر این هزینه ها صرف تهیه اقلام تبلیغی و اسکان و پذیرایی از مدعوین و سایر برنامه های خواهد شد… قرار است از فرودگاه تا مرکز شهر دو طرف خیابان را مملو از جمعیت کنیم و تدارک گسترده ای هم برای تصویر برداری و مخابره تصاویر آن دیده شده است. پس از برگزاری مراسم استقبال در مرکز شهر، سخنرانی رییس دولت ایران در یک ورزشگاه انجام خواهد شد که احتمالا برای اولین بار در چند سال اخیر سید حسن نصرالله شخصا در این مراسم شرکت می کند”.
این گزارش می افزاید: “مدیران تبلیغاتی حکومت ایران مدتها پیش سفر لبنان را برنامه ریزی کردند تا از سرخوردگی احتمالی سفر نیویورک بکاهند. پیش بینی آنها درست بود و حالا باید سالن خالی سازمان ملل در زمان سخنرانی احمدی نژاد را با خیابانهای مملو از جمعیت لبنان جبران کرد”.
سایت جرس نیز در گزارشی درباره هزینه های این سفر تبلیغاتی، اگر چه به رقم مشخصی اشاره نکرده اما نوشته است: “سفر محمود احمدی نژاد به لبنان با صرف هزینه های سنگین تبلیغاتی و کمک حزب الله  انجام شده است”.
سفر محمود احمدی نژاد به لبنان درحالی به یکی از اصلی ترین محورهای تبلیغاتی او و هوادارانش تبدیل شده که سخنان حسن نصرالله، رهبر گروه حزب الله لبنان که به اعطای اعتبار 450 میلیون دلاری ایران به این گروه اعتراف کرد، انتقادات گسترده ای را موجب شده است.
در همین راستا سایت کلمه، پایگاه خبری نزدیک به میرحسین موسوی، سخنان اردشیر امیرارجمند، یکی از مشاوران ارشد وی را بازتاب داد که در مورد این سفر گفته بود: “آقای احمدی نژاد نماینده مردم ایران نیست و حق سخن گفتن از جانب مردم ایران در مجامع بین المللی را ندارد. سفر او به لبنان نیز صرفا برای بهره برداری داخلی و تشویق جامعه ی بین المللی برای مذاکره است. متاسفانه احمدی نژاد عادت دارد که با شعار ها و اعمال عوام فریبانه از درد و رنج دیگران بهره برداری سیاسی و شخصی کند.”
امیرارجمند افزوده است: “متاسفانه پس از هر گنده گویی و ماجراجویی بین المللی باید منتظر باج دادن های آقای احمدی نژاد به یک قدرت بین المللی و حتی کشور های دست چندم باشیم و مردم نیز باید آماده پذیرش رنج و زحمت جدید باشند.”
مشاور میرحسین موسوی که بنا به گزارش کلمه، در جمع برخی از فعالان جنبش سبز سخن گفته، اینچنین ادامه داده است: “دن کیشوت یک متوهم صادق بود اما احمدی نژاد دروغگویی متوهم است. کدامین عزت و کدام حکمت در سیاست خارجی ایران حاکم است؟ سیاست خارجی ایران به شدت آلوده به ذلت و بی تدبیری است و به روشنی و بی پرده پوشی منافع عالی کشور و سرنوشت مردم ایران وجه المصالحه بلند پروازی های کودکانه دولت مستقر قرار گرفته است”.
همزمان سایت های خبری، از انتشار نامه جمعی از فعالان سیاسی و روزنامه نگاران ایرانی خطاب به مردم لبنان خبر دادند که  در این نامه نیز تاکید شده احمدی نژاد نماینده مردم ایران نیست.
در این نامه از جمله آمده است: “احمدی‌نژاد ممکن است وعده‌های فریبنده برای کمک مالی بدهد اما اوضاع اقتصادی ایران تحت حکومت او و وضع سیاسی دولت‌اش بدتر از ان است که این وعده‌ها به عمل تبدیل شود. او از سفرش به لبنان تنها به قصد نمایشی سیاسی استفاده می‌کند و در آن برای مردم لبنان و ایران وسرنوشت امروز و آینده آن‌ها کوچکترین ارزشی قائل نیست.”
امضاکنندگان این نامه عبارتند از: نوشابه امیری، محمدجواد اکبرین، شهرنوش پارسی‌پور، محمد تاج‌دولتی، نیره توحیدی، مهدی جامی، فاطمه حقیقت‌جو، بیژن حکمت، رامین جهانبگلو، گیسو جهانگیری، حمید دباشی، احمد رافت، اردوان روزبه، کاظم علمداری، محمود فرجامی، آیدا قجر، عبدی کلانتری، آزاده کیان، محسن مخملباف، زیبا میرحسینی، علی مهتدی، علی‌اکبر مهدی، یاسر میردامادی، ابراهیم نبوی، شروین نکوئی، سعید ولدبیگی و نادر هاشمی.
همچنین دانشجویان سبز مقیم لبنان با انتشار بیانیه ای تاکید کردند که “دولت کودتا خواهان گسترش و تعمیق بحران داخلی در لبنان و پیشروی آن به سوی بحران است.”
 اعتراض ها به سفر احمدی نژاد به لبنان در حالی روبه گسترش است که در سوی مقابل، سایت های حامی او از جمله رجانیوز و خبرگزاری فارس، وابسته به نیروهای نظامی ـ امنیتی به طور مرتب گزارش های اختصاصی از “استقبال تاریخی مردم لبنان از احمدی نژاد” منتشر می کنند که نشانگر استقبال ـ به نوشته این سایت ها “به صورت خودجوش”ـ اعضای حزب الله و خانواده های آنان با پرچم ها و عکس های چاپی، از احمدی نژادست. در همین راستا خبرگزاری فارس برای چندساعت، تیتر اصلی خود را به روزنامه اسرائیلی “یدیعوت‌آحارونوت” که از “خوش آمد لبنان به احمدی نژاد” خبرداده بود، اختصاص داد.
گفتنی است روزنامه “یدیعوت ‌آحارونوت” همان روزنامه ایست که روزنامه کیهان هفته گذشته آنرا “روزنامه صهیونیست های افراطی” که خواستار ترور احمدی نژاداست، معرفی کرده بود.
از سوی دیگر انتقادهای داخلی و خارجی به سفر تبلیغاتی احمدی نژاد به لبنان، با خشم  سایت های هوادار احمدی نژاد و خود وی مواجه شده است به طوریکه رجانیوز در گزارش “اختصاصی” خود از لبنان با عنوان “چهره تاریخی لبنان تغییر کرد” نوشت: “استقبال به‌یادماندنی مردم لبنان از دکتر احمدی‌نژاد در مسیر پنج کیلومتری فرودگاه تا کاخ بعبدا ریاست جمهوری لبنان همچنان در کانون توجه رسانه‌ها و شخصیت‌های دنیا است و این در حالیست که رسانه های ضد ایرانی در برابر این سفرتاریخی حاشیه سازی می کنند”.
رجانیوز به واکنش شخص احمدی نژاد به این اعتراض ها نیز اشاره کرده و افزوده است: “محمود احمدی‌نژاد صبح روز چهارشنبه پیش از آغاز سفر خود به بیروت در واکنش به این ابراز احساسات منفی نسبت به خود آنها را بی‌اهمیت خواند و گفت طبیعی است که بدخواهان این موضوع را نپسندند”.