ایران و آلمان رو در روی هم

نویسنده

» مقاله نیویورک تایمز درباره دستگیری خبرنگاران در تبریز

مایکل اسلکمن

 

آلمان و ایران  بر سر دستگیری دو آلمانی در ایران در هفته گذشته ودر حین مصاحبه با پسر یک زن محکوم به  سنگسار، رو در روی هم قرار گرفته اند. حکم سنگسار این زن، اعتراضات بین المللی را در پی داشته است.

علائمی وجود دارد که از وجود انگیزه های سیاسی در پس این بازداشت ها، نظیر ماجرای دستگیری سه آمریکایی توسط مرزبانان در سال گذشته، حکایت می کند.

هم ایران و هم آلمان، روز سه شنبه برای اولین بار تأیید کردند که دو فرد بازداشت شده، آلمانی هستند.  در خارج از ایران گفته می شود  دو نفر دستگیر شده خبرنگار هستند اما اطلاعات بیشتری درباره آنها نمی دهند. آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان خواستار آزادی آنها شده است. گویدو وسترول وزیر خارجه آلمان نیز گفت: “ما با تمام قوا و در تمامی سطوح دیپلماتیک” برای آزادی آنها تلاش می کنیم.

با این حال، مقامات تهران این دو نفر را به داشتن ارتباط  با گروه های مخالف جمهوری اسلامی [ضد انقلاب] متهم کرده اند و می گویند آنها با روادید جهانگردی، و نه خبرنگاری، به ایران سفر کرده اند.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارتخارجه ایران به خبرنگاران گفت: “آنها دستگیر شده اند زیرا با یک شبکه خارجی ضد انقلابی ارتباط داشته اند و پرونده آنها تحت بررسی است.”

بازداشت این افراد در حالی صورت گرفته است که آلمان زیر فشار شدید واشنگتن قرار گرفته تا پیوندهای اقتصادی خود با ایران را قطع کند و یا آن را به حداقل برساند. چندین شرکت بزرگ آلمانی ظرف ماه های اخیر از قصد خود برای کاهش معاملات تجاری با ایران خبر داده اند. آلمان از دیرباز و حتی با وجود وضع تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، به دلیل نگرانی از روند غنی سازی در این کشور، یک مرکز مهم تجاری و مالی برای ایران محسوب شده است. ایران می گوید برنامه هسته ای آن کشور صلح آمیز است اما کشورهای غربی می گویند این یک برنامه تسلیحات هسته ای است.

آقای مهمانپرست گفت آلمانی ها در شهر تبریز، در حین مصاحبه با سجاد قادرزاده پسر سکینه محمدی آشتیانی بازداشت شده اند. حکم مرگ خانم آشتیانی به اتهام ارتکاب زنا، در چند فصل گذشته سبب به راه افتادن اعتراضات بین المللی علیه سیستم قضائی کشور شده است. مسؤولان حکم سنگسار را لغو کردند اما با ادعای اینکه وی به دست داشتن در قتل همسرش نیز محکوم شده، حکم اعدام را همچنان معتبر می دانند. خانم آشتیانی اکنون در زندان تبریزدر بازداشت است.

ایران از تمامی خبرنگارانی که وارد کشور می شوند، روادید خاص مطالبه می کند و برای صدور اجازه فعالیت، از آنها نامه صلاحیت می خواهد. ضمناً از خبرنگارانی که اجازه ورود می گیرند  خواسته می شود فقط خدمات را از نهادهای دولتی بخواهند و بهای خدمات از جمله ترجمه آن ها را بدهند و از همه مهم تر این که  درباره فعالیت خود و کسانی که مورد مصاحبه قرار می دهند، مقامات را مطلع سازند.

علیرغم وجود چنین سیستم پیچیده ای، دولت احمدی نژاد از انتخابات ریاست جمهوری گذشته و بروز اعتراض های گسترده به اکثر خبرنگاران غربی اجازه ورود به کشور را نداده است.

دو گروگان دیگر غربی ها در زندان های ایران همراه سارا شورد هستند که از تابستان سال 2009 و پس از دستگیر شدن توسط نیروهای مرزی ایران در منطقه کردنشین شمال غرب عراق و وارد آمدن اتهام جاسوسی به آنها، در زندانند. مسؤولان آمریکایی نسبت به بازداشت این سه نفر اعتراض کردند و ادعاهای ایران را رد کرده اند. اما یک سال پس از آن ماجرا، تنها یکی از این سه نفر آزاد شده است.

 

منبع: نیویورک تایمز- 12 اکتبر