افت وحشتناک بورس در ایران

نویسنده
فیروزه متین

» پس لرزه های سقوط قیمت نفت به زیر ۵۰ دلار

با ادامه روند نزولی بهای نفت در بازارهای جهانی و سقوط قیمت نفت سبک آمریکا به زیر ۵۰ دلار در هر بشکه و همچنین در پی خروج سهامداران شرکت‌های پدیده شاندیز، تبرک و پردیسبان از چرخه مبادله،شاخص کل بورس اوراق بهادار ایران روز گذشته با سقوطی بی‌سابقه مواجه شد و شاخص کل آن به کمترین میزان طی ۵ و نیم سال گذشته رسید.

بر همین اساس، خبرگزاری‌های داخلی در ایران، روز گذشته را “سه شنبه سیاه” نامیدند و از از بین رفتن. ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۱۶۸ تومانی دارایی‌های سرمایه‌ای در این بازار خبر دادند.

در اینباره، سایت “بورس نیوز” در گزارشی نوشت: “با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه شاخص بازار اول (تالار اصلی) با ۴۱۹ واحد کاهش به رقم ۴۹۸۶۵ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۲۴۲۸ واحد کاهش عدد ۱۳۱۶۳۵ واحد را تجربه کرد. شاخص کل بورس نیز در روز جاری با ۷۶۱ واحد افت به رقم ۶۷۴۷۱ واحد رسید. همچنین در این روز «کچاد» با ۳۹ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل «فارس» با ۲۴۳ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت. شاخص فرابورس نیز با ۱۱ واحد افت به رقم ۷۶۰ واحد رسید. در این شرایط امروز «پترول» با ۱ واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل «جم» با ۲ واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت. گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۲۷۰۴ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۷۷۰ میلیارد ریال رسید”.

این سایت افزود: “۱۵ دی ماه سال ۹۲ ارزش بازار سرمایه ۵۳۵ هزار میلیارد تومان بود و امروز پس از گذشت یکسال ارزش این بازار به ۳۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی ۱۶۸ هزار میلیارد تومان سرمایه سهامداران دود شد و به هوا رفت. گفتنیست با این رقم یارانه ۷۵ میلیون نفر را برای مدت ۴ سال می توان پرداخت کرد”.

اهمیت سقوط بازار سرمایه ایران تا حدی بود که سایت انتخاب نیز عنوان اصلی خود را به این امر اختصاص داد و در ذیل تیتر “افت وحشتناک شاخص بورس” به نقل از یک فعال بازار سرمایه نوشت: “امروز در بورس حدود ۱/۲ درصد افت شاخص داشتیم که یک درصد در یک روز افت خیلی بالا و وحشتناکی محسوب می‌شود. از بالا‌ترین نقطهٔ ارزش در بازار که ۱۵ دی ماه سال گذشته بود تا به امروز حدودا ۲۲ هزار واحد افت شاخص داشتیم. از ابتدای سال نیز تاکنون ۱۴ درصد افت داشته‌ایم. اگر سهماداران متناسب با اوضاع شاخص، سرمایه گذاری خود را انتخاب کرده باشند، حتما از ابتدای سال ۱۴ درصد زیان کرده‌اند. با این حال، افرادی که از ابتدای امسال در بورس سرمایه گذاری کرده‌اند بیشتر از رقم مورد اشاره ضرر کرده‌اند. در واقع کسی که ۱۴ درصد زیان کرده، همزمان فرصت‌هایی سپرده گذاری را هم از دست داده که بابت آن ۱۷ درصد در ۹ ماهه گذشته ضرر کرده است، بنابراین تا الان کسی که در بورس سرمایه گذاری کرده ۳۱ درصد ضرر کرده است. اگر این ۳۱ درصد را بخواهید با سرمایه فعلی بازیابی کنید، حدود ۴۳ درصد باید بازده کسب کنید و رشد کند که بتواند این ۳۱ درصد را برگرداند و سرمایه خود را به میزان ابتدای سال بازگردانید. متاسفانه، اکنون خوش بینی نسبت به مثبت شدن اوضاع وجود ندارد چراکه تغییری در اواضع متغیر‌ها از جمله قیمت نفت ایجاد نشده است. افت امروز شاخص بورس پس از سقوط قیمت نفت به زیر پنجاه دلار رسید، انجام شد در حقیقت، امروز انتظارات و امید‌ها برای بازگشت قیمت نفت به به ۵۶ تا ۶۰ دلار محقق نشد و از بین رفت”.

او افزود: “انتظار سرمایه گذاران راجع به اقتصاد کشورمان بدبینانه شده است و این منجر به کاهش سودآوری می شود. در واقع مسئله اقتصاد، کاهش درآمدهای نفتی، بحث تحریم ها و رکود اقتصادی باعث شده که انتظارات کاهش پیدا کند و نگاه بدبینانه ای بوجود بیاید. افت اینگونه شاخص بورس پیامی به مسئولین اقتصادی کشور است. این پیام آن است که استراتژی فعالانه ای را پیش بگیرند و تصمیمات خود را ترمیم کنید”.

همزمان دیروز شرکت “هلدینگ خلیج فارس”، بزرگترین شرکت بورسی ایران نیز با انتشار اطلاعیه ای از کاهش سود خود به دلیل افت قیمت جهانی نفت خبر داد.

خبرگزاری ایسنا در اینباره نوشت: “بزرگ ترین شرکت بورسی با ارسال اطلاعیه ای به سازمان بورس در خصوص تاثیر کاهش قیمت نفت بر سوددهی این شرکت شفاف سازی کرد. هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که به عنوان بزرگ ترین شرکت بورسی در هفته های اخیر با عدم تعدیل پیش بینی سود و افت شدید قیمت همراه شده بود،در تازه ترین اقدام در خصوص تاثیر کاهش قیمت نفت بر سوددهی خود شفاف سازی و اعلام کرد که افت قیمت نفت موجب کاهش سودآوری شرکتهای زیرمجموعه شده است. بر این اساس هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که به دلیل ارزش روز بالا تاثیر زیادی در شاخص بورس دارد، بعد از عدم تعدیل سود با افت شدید قیمت مواجه شد و به دلیل برخورداری از صف های فروش سنگین تاثیر زیادی در کاهش شاخص داشت”.

آنطور که ایسنا گزارش داده، عادل نژاد سلیم مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس در اطلاعیه خود اعلام کرده است: “اخیرا در بازار سرمایه نگرانی هایی از بابت کاهش سود هلدینگ با توجه به کاهش قیمت نفت ایجاد شده، لذا جهت شفاف سازی اعلام می شود که تا کنون متوسط قیمت خوراک شرکت های زیرمجموعه هلدینگ بیشتر از قیمت فروش محصولات،کاهش داشته است”.

به گزارش ایسنا، “شفاف سازی بزرگ ترین شرکت بورسی در خصوص کاهش قیمت نفت تاثیر منفی شدیدی بر روند بازار سرمایه گذاشت و قیمت سایر شرکتهای بورسی را نیز تحت تاثیر قرار دارد به طوری که در معاملات امروز شاخص بورس ریزش ۷۰۰ واحدی را تجربه کرد و برای اولین بار در یکسال اخیر وارد کانال ۶۷ هزار واحدی شد”.

 

گفتنی ست، افت شاخص بورس و ورود آن به کانال ۶۷ هزار که در ۵ و نیم سال گذشته بی‌سابقه است، پس از آن روی داد که بهای نفت سبک آمریکا در بازارهای جهانی به زیر ۵۰ دلار در هر بشکه سقوط و به این ترتیب گره کور اقتصاد گرفتار ایران را کورتر کرد.

در همین حال، روزنامه آرمان نیز در سرمقاله دیروز خود با عنوان “فرضیات بازار سرمایه”، پیش بینی ناامید کننده ای درباره آینده پیش روی بورس کرد و نوشت: “عمده تاثیری که بر بازار سرمایه به وجود آمد ناشی از عدم تحقق توافق در مذاکرات بود که البته در این موضوع دولت تصمیم گیرنده نهایی نیست، بلکه حاکمیت است. در کنار آن افت قیمت نفت هم شرایط اقتصادی ما را دچار بحران کردبه دلیل آنکه عمده درآمدهای ما بر مبنای نفت است شرایطی ایجاد شد تا دولت بودجه‌ای انقباضی را برای سال آینده در نظر بگیرد. همین امر باعث می‌شود که تعدادی از بسته‌های رشد اقتصادی که امکان داشت سال آینده محقق شود تحت تاثیر قرار گرفته و نسبت رشد کاهش پیدا کند. تقریبا هیچ کدام از این دو عامل در کنترل دولت نیست و نمی‌توان گفت که بازیگر اصلی آن مسئولین اقتصادی ما هستند. اما برخی از کنترل‌ها در دستان دولت بود که می‌توانست انجام شود و موجب تشدید افت بازار نشود. مثلا بحث تغییر در نرخ سود سپرده که در اختیار دولت است و به نظر می‌رسد نمی‌تواند تغییری زیادی در روند بازار ایجاد کند. زیرا تغییر باید تغییری محسوس و قابل ملاحظه باشد تا بتواند مسیر سپرده‌گذاری به سرمایه‌گذاری را تغییر دهد. یکی از بزرگ ترین دلایل عدم تاثیرگذاری آن این است که دلیل محکمی برای اجرا شدنش وجود ندارد. پیش از این هم از این تصمیمات زیاد گرفته شده اما اجرای آن توسط بانک‌ها با روش‌هایی دور زده شده است”.